خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران:

رکود در ساخت و سازها میزان فروش مصالح ساختمانی را کاهش داد

رکود در ساخت و سازها میزان فروش مصالح ساختمانی را کاهش داد
کد خبر : ۱۵۰۰۶۸۵

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران، گفت: هزینه بالای ساخت و ساز و توان پایین مردم برای خرید ملک از مشکلاتی است که صنف مصالح ساختمانی را درگیر خود کرده است.

ایلنا؛ با کاهش ساخت و سازها در تهران طبیعتا آمار فروش مصالح ساختمانی نیز کاهش یافته و مشکلاتی را برای فعالین در این صنف به وجود آورده است، در کنار آن هزینه بالای ساخت و سازها و توان پایین مردم برای خرید ملک نیز از دیگر مشکلاتی است که صنف مصالح ساختمانی را درگیر خود کرده است.

برای اطلاعات بیشتر از چالش‌های روز این صنف با اسماعیل کاظمی قهی، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران، گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

* تاثیر رکود ساخت و ساز بر صنف تولید مصالح ساختمانی را چطور ارزیابی می کنید؟

با توجه به رکود ساخت و ساز ساختمان در تهران، فعالین صنفی ما به دنبال عرضه کالاها و مصالح ساختمانی بودند که طبیعتا این امر به تقاضای متقاضیان وابسته است. زمانی که درخواست خرید ملک کم می شود، به همان میزان هم ساخت و سازها کاهش پیدا می کند، در نتیجه از عرضه مصالح ساختمانی کاسته می‌شود.

در ادامه مشکلاتی نظیر رکود بوجود می آید و هزینه‌های جاری هم افزایش پیدا می کند و در نتیجه میزان درآمدها هم افت می کند.

 

در تهران مناطق زیادی نیاز به بازسازی اساسی منازل مسکونی دارند 

 

* راهکار شما برای اینکه اعضای اتحادیه کمتر از این موضوع متضرر شوند، چیست؟

تهران ویترین سیاسی و اقتصادی کشور است و شرایط تهران هم خاص است و سطح دسترسی شهر تهران نیز به اراضی مفید کمتر از شهرستان‌ها و مراکز استان‌های دیگر است، بدین ترتیب بارها پیشنهاد داده‌ایم که در بافت فرسوده به ویژه مناطق 7، 9، 16، 15، 17 و 18 بازسازی های اساسی انجام شود.

دولت، وزارت مسکن و شهرسازی، و وزارت راه و شهرداری تهران باید برنامه‌ریزی کرده و بانک‌ها با اعطای تسهیلات مورد نیاز متقاضیان کاری کنند تا آنها قادر به خرید ملک شوند و به آنها انگیزه دهند تا واحد ساخته شده را بتوانند با وام خریداری کنند.

از دیگر راهکارها می‌توان به ارائه تخفیف در ارتفاع‌سازی یا تجمیع املاک در بافت های فرسوده اشاره کرد تا بر این اساس تعداد ساخت و سازها را بالا ببرند، البته باید تلاش شود تا در مناطق مسکونی جدید خدمات شهری مناسبی هم ارائه شود.البته گاهی ایجاد خدمات شهری تا چندین برابر قیمت ساخت و ساز در آن منطقه برای دولت هزینه دارد.

 

* تجمیع بافت فرسوده یا ساخت منازل مسکونی 25 متری کدام بهتر است؟

مساله کمبود زمین در تهران وجود دارد که تاکید ما بر بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است و از طرف دیگر با توجه به قیمت تمام شده مسکن می بایست سازندگان واحد های 75 متری یا کوچک متراژ را مد نظر قرار دهند، تا هم قیمت تمام شده برای متقاضیان متناسب با قدرت خریدشان باشد و هم دولت برای آنها وام مکفی در نظر گیرد.اگر این اتفاق بیفتد برای شهرداری هم ایجاد انگیزه می شود و این افزایش در تولید به خصوص در بافت‌های فرسوده می‌تواند قیمتها را مهار و حتی کاهش دهد.

زمانی که تولید افزایش پیدا کند، پاسخ تقاضا را هم می دهند و دیگر سوداگری به وجود نخواهد آمد. با توجه قدرت خرید مردم ساخت و فروش واحدهای 75 تا صد متری مانند گذشته کابردی نیست ودر جامعه بین‌الملل هم استفاده از واحدهای کوچک متراژ برای رفع نیاز انجام می شود و ساخت واحدهای 25 متری برای مجردین یا کم جمعیت ها و یا بازنشستگان مشکلی نیست و این واحدها می‌تواند پاسخگوی نیاز این افراد باشد و گامی در جهت خانه‌دار شدن آنها باشد.

 

* میزان تولید مصالح ساختمانی چقدر است؟

معادن کانی و غیر فلزی بسیار زیادی در کشور داریم و برای فرآوری و تولید مصالح ساختمانی مورد نیاز در کشور موجود است و بایستی رونق ساخت و ساز را در کشور افزایش داد تا مصالح مورد استفاده قرار گیرد.

 

* تاثیر قطعی برق در تابستان بر اعضای اتحادیه و صنف مصالح ساختمانی چیست؟

قطعی برق در تابستان و مدیریت آن برای صنایع چالش برانگیز شده است، به‌ خصوص از آنجا که تامین انرژی بخش مسکونی در اولویت قرار گرفته است و چند سالی است یک مقدار وقفه‌‎ در تولید صنایع به‌ ویژه در صنایع سیمانی به وجود آورده اما با توجه به میزان عرضه و تقاضا مشکل خاصی در این مورد در بازار مشاهده نشده است.

اگر این مشکل کارخانجات برطرف شود می‌توانیم تولید مازاد بر نیاز داشته باشیم که در نتیجه باید سطح دسترسی برای صادرات نیز بیشتر از سنوات گذشته اتفاق بیفتد.

 

* اعضای این اتحادیه چه رسته‌های شغلی را تشکیل می‌دهند؟

فعالیت اعضاء در بخش های مختلف از حوزه گچ و ایزوگام گرفته تا قیرگونی، ایرانیت، کالاهای نوع سیمانی، یا واحدهای تجمیعی سیمان، آجر، ماسه و خاک رس حضور دارند که با اخذ پروانه فعالیت خود را شروع و ادامه می‌دهند.

 

* در زمینه ایزوگام سطح کیفیت تولیدات ایرانی به چه میزان است؟

 در کشور ما ایزوگام تولید می شود و با کیفیت خوب به فروش می‌رسد.

تمام بام‌های ساختمان‎های کشور از ایزوگام‌های داخلی استفاده شده و شاید در هنگام اجراء کیفیت و... اشکال به وجود بیاید اما ناظرین و مقام‌های تعزیراتی و ضابطین پیگیری می‌کنند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز