تولید و عرضه محصولات جدید سایپا به رغم دشواریهای اقتصادی/ تولید 8 محصول جدید و بازسازی خطوط تولید: برنامه سایپا برای 1402
گروه خودروسازی سایپا به ویژه تیم جدید مدیریتی آن، به رغم قرار گرفتن در شرایط دشوار اقتصادی، با تلاش شبانه روزی و تکیه بر توان و تخصص نیروی انسانی خود در خطوط تولید، به دستاوردهای مهمی از جمله رشد 63 درصدی تولید نسبت به سال گذشته، صفر کردن خودروهای کف پارکینگ، اصلاح ساختار زنجیره تامین، افزایش داخلیسازی و ... دست یافت.
به گزارش ایلنا، این گروه خودروسازی همچنین، با هدف تولید محصولات متنوع و با کیفیت، خودروهای تیبا، تیبا2 و ساینا را از خط تولید خارج کرد. عزم این گروه سایپا برای ایجاد تنوع در کنار افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات، بستر مناسبی را برای تولید 8 محصول اقتصادی جدید در سال 1402 فراهم کرده است.
تنوع در محصولات داخلی CBU و CKD
درآمد گروه خودروسازی سایپا از فروش محصولات در سال گذشته حدود 35 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال جاری و تا کنون، به بیش از 70 هزار میلیارد تومان رسیده؛ این افزایش البته ناشی از تغییر نرخ و قیمت خودرو نیست چرا که افزایش قیمت محصول از سال گذشته تا کنون انجام نشده است. این رشد درآمد، نتیجه افزایش تیراژ و تنوع محصولات عرضه شده در خودروسازی سایپاست. در صورت ادامه این روند، محتمل است که فروش محصولات سایپا تا پایان سال جاری به حدود 100 هزار میلیارد تومان برسد. برنامه سایپا برای سال 1402 کسب بیش از 150 هزار میلیارد تومان از محل فروش محصول است.
گروه سایپا در حوزه تولید داخل و خودروهایCBU وCKD در سال 1401 موفق شد خودروهای جدیدی را به بازار عرضه کند.
این مجموعه صنعتی در سال 1402 نیز بنا دارد 8 محصول اقتصادی جدید از جمله خودروهای آریا، اطلس، سهند، پاژ، کادیلا و ... را به بازار عرضه کند. در حوزه محصولات خارجی و مونتاژی (CBU , CKD ) نیز گروه سایپا بنا دارد سه محصول C3XR, VGV و cerato را در اختیار خریداران قرار دهد. علاوه بر عرضه محصولات جدید در بخش سواری، گروه سایپا بنا دارد چند مدل از خودروهایش را دوگانهسوز کند. زیرساختهای گاز سیانجی یکی از اهداف این مجموعه صنعتی در سال آینده است و در نظر دارد 100 هزار دستگاه خودروی ساینا دوگانهسوز را راهی بازار کند.گروه خودروسازی ساپیا در حوزه عرضه محصولات جدید، از تولیدات بخش تجاری غافل نبوده و و مقرر است در سال 1402 ، 8 محصول جدید به بازار عرضه کند.
تنوع و تولید به رغم دشواری های اقتصادی
تولید محصولات جدید و پیشرفت در تمام شاخص ها برای گروه سایپا در حالی است که سال جاری از حیث اقتصادی برای صنعت خودرو و ساپیا سال دشواری بود. تسهیلاتی که هر ساله شورای پول و اعتبار با هدف بهبود شرایط تولید در اختیار خودروسازیها قرار میداد حذف شد و هم زمان، سه خودرو پرتیراژ سایپا که حدود 80 درصد تولیدات این خودروسازی را به خود اختصاص می داد، به صلاح دید سازمان استاندارد از خط تولید کنار رفت. با این حال، برنامه ریزی و به ویژه انجام اصلاح ساختار مالی، فضا را برای افزایش تیراژ تولید و جایگزینی با محصولات جدید فراهم کرد. در خصوص سیاست های مالی و اقتصادی، مدیریت سایپا در طول سال جاری رویکردی را اتخاذ کرد که در نهایت به کاهش زیان انباشته سایپا و رشد تولید منجر شد. اقداماتی از قبیل اصلاح ساختار مالی و سهام داری، کاهش بهای تمام شده با تمرکز بر کاهش قیمت مواد اولیه، اصلاح ساختار مالی شرکت های گروه و شرکت اصلی و شناسایی و فروش داراییهای غیر مولد در رشد موفقیت سایپا در بخش تولید تاثیرگذار بود. در بخش توسعه زیرساخت و سرمایههای سازمانی نیز خودروسازی سایپا با انجام اقداماتی از قبیل اصلاح ساختار سازمانی گروه، یکپارچهسازی سیستم های عملیاتی و اطلاعاتی و ارتقای بهره وری و تعالی منابع انسانی، توانست بخش تولید و مهندسی را تقویت کرده و از فربه شدن غیرضروری قسمت اداری جلوگیری کند. نظر به موفقیت مدیریت سایپا در انجام اصلاحات ساختاری ذکر شده، این خودروسازی بنا دارد در سال آینده گام مهمی در راستای بازسازی و نوسازی خطوط تولید بردارد؛ اقدامی که نزدیک به 30 سال است که در دستور کار نبوده است.