خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن کودهای کشاورزی اعلام کرد:

واردات مواد اولیه کودهای پایه کشاورزی به کمترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته رسیده‌است

واردات مواد اولیه کودهای پایه کشاورزی به کمترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته رسیده‌است
کد خبر : ۱۳۲۲۹۶۹

رئیس انجمن کودهای کشاورزی گفت: امسال واردات مواد اولیه کودهای پایه مورد نیاز به کمترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته و به ۲۵۰ هزار تن رسیده‌ است.

به گزارش ایلنا، صیاد فرهادی رئیس انجمن تولیدکنندگان کود کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه تولید انواع کودهای کشاورزی گفت: درحال حاضر بزرگترین مشکل این صنعت اضافه شدن مالیات برارزش افزوده مواد اولیه بوده که از سال جاری اضافه شده است. از طرفی افزایش قیمت مواد اولیه توسط شرکتهای دولتی مانند شرکت ملی پتروشیمی و شرکت ملی مس که بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت کود را تامین می‌کند از دیگر مشکلات بزرگ تولیدکنندگان کودهای کشاورزی است به طوری که این افزایش قیمت نسبت به دو سال گذشته چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ برابر بوده است.

وی همچنین عدم توجه به صادرات کودهای کشاورزی را از دیگر چالشهای صنعتگران این بخش نام برد و گفت: با توجه به اینکه در تولید کود از هیچ یارانه دولتی برخوردار نیستیم متاسفانه امکان صادرات نداریم این درحالی است که تقریبا به اندازه دوبرابر نیاز کشور توان صادراتی داریم. در بخش کودهای مایع و ترکیبی و کلاته‌ها قادر به صادرات دوبرابری نیاز کشور هستیم. درصورتی که صادرات آزاد شود میتوانیم بازار آن را نیز به دست آوریم. بارها همکاران ما مشتری را جذب کرده‌اند اما به دلیل عدم صدور مجوزها مشتریان خارجی جذب بازارهای دیگر کشورها شده‌اند.

صیادی با اشاره به توانایی صنعتگران در تولید انواع کود کشاورزی مورد نیاز کشور تنها از عدم توان تولید کودهای پایه سخن گفت و افزود: درحال حاضر کودهای پایه توسط شرکت خدماتی حمایتی وزارت جهاد کشاورزی عرضه می‌شود و خوشبختانه در این مورد مشکلی نداریم. بخشی از مواد اولیه این کودها در داخل کشور تولید می‌شود و این میزان در سال جاری به کمترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته رسیده‌ است. بنابراین اگر دولت در تامین مواد اولیه از شرکتهای بخش خصوصی حمایت کند قطعا در آینده به خودکفایی در مواد اولیه کودهای پایه خواهیم رسید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کود کشور موانع دولتی را از مهمترین موانع و مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و گفت: اگر دولت موانع صادراتی ایجاد نکند بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت با توان ۸۰ تا ۹۰ درصدی به تولید خواهند پرداخت. باتوجه به اینکه عدم تامین نقدینگی از مهمترین چالشهای فعالان حوزه کودهای کشاورزی است، اگر دولت و بانک مرکزی در مساله تامین نقدینگی به کمک این صنعتگران بیاید قطعا تولید رونق بیشتری خواهد گرفت.

فرهادی در ادامه با اشاره به واردات کودهای پایه در 2، 3 سال اخیر بانظارت وزارت جهاد کشاورزی، گفت: به دلیل اینکه کودهای پایه دارای استانداردهای خاصی هستند درصورت عدم رعایت عودت خواهند شد . بنابراین امکان واردات کودهای پایه خارج از چهارچوب استاندارد وجود ندارد. از طرف دیگر به دلیل اینکه کودهای غیرپایه نیز باید ثبت مجوز شوند تقریبا واردات کودهای بی‌کیفیت ممکن نیست.

وی با اشاره به کودهای بی‌کیفیت موجود در باراز با اشاره به تولیدی‌های کود زیرپله‌ای گفت: عده‌ای در سایه واردات، کودهای وارداتی خود را  با بسته‌بندی‌های برندهای اروپایی به بازار عرضه می‌کنند.

فرهادی همچنین درخصوص افزایش قیمت کودهای شیمیایی گفت: در یک سال گذشته با افزایش 2 تا 3 برابری قیمت کود مواجه بودیم که افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه پرسنل و نیروی انسانی، حمل و نقل، حاملهای انرژی و افزوده شدن 9 درصد ارزش افزوده به مواد اولیه کودها از دلایل اصلی این افزایش قیمت است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز