خبرگزاری کار ایران

قائم مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران خودرو

تولید عبور مستقیم تصمیم جسورانه مدیرعامل ایران خودرو بود

تولید عبور مستقیم تصمیم جسورانه مدیرعامل ایران خودرو بود
کد خبر : ۱۳۱۰۱۲۶

قائم مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به مزایای تولید به صورت عبور مستقیم که از انتهای اردیبهشت ماه امسال خودرو صورت گرفته است، گفت: این اقدام که در دوره‌های گذشته نیز اجرا و اما بعد از مدتی متوقف می‌شد، با تصمیم جسورانه دکتر خطیبی تا حصول نتیجه پیش رفت و امروز مزایای قابل توجه اقتصادی و کیفی نصیب ایران خودرو شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ایران خودرو ، کیانوش پورمجیب، در نشست تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو که مدیریت این نشست و پنل های تخصصی را بر عهده داشت، با اشاره به تکمیل و جمع آوری خودروهای ناقص در تمام سایت های تولیدی این خودروساز در سطح کشور، اظهار کرد: تولید مکانیکی خودرو که همان تولید به صورت ناقص است، تا پیش از این در آمارهای تولید قرار می گرفت، موجب زیان بسیاری برای ایران خودرو شده بود، زیرا خودروی مکانیکی هدر رفت سرمایه ای است که می توانست به شکل موثرتری در بخشی دیگر به ویژه توسعه محصول صرف شود.
وی با بیان این‌که با وجود مزایای بسیاری که تولید خودروی کامل به همراه دارد، برخی انتقادها نیز متوجه این مجموعه صنعتی می شود مبنی بر این‌که تامین لحظه‌ای مجموعه ها و قطعات، ممکن است موجب افزایش قیمت آن‌ها شود، گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، تولید خودرو به صورت کامل و عبور مستقیم، نه تنها موجب افزایش کیفیت و رضایتمندی مشتریان شده، بلکه موجب کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها نیز شده است. 
وی افزود: تا پیش از این، علاوه بر هزینه ای که تکمیل کاری خودروهای ناقص به همراه داشت، جریمه تاخیر نیز بر این مازاد هزینه ها افزوده می شد، این در حالی است که از زمان تولید کامل محصولات، هزینه ها کاهش یافته و این امکان به ما داده شده تا هزینه های پیشین را صرف تحقیق و توسعه و ارتقای کیفیت و بهبود محصولات کنیم.
به گفته وی، هدف از برگزاری این نشست، اشتراک گذاری دستاوردها و تجربیات این خودروساز از تصمیم و اقدام صحیح و پیشرو تولید خودرو به صورت کامل و عبور مستقیم است، در عین حال نیز شنونده انتقادات و نظرات کارشناسانه به منظور بهبود این اقدام و پروژه خواهیم بود.


عارضه های تولید خودرو ناقص 
معاون کیفیت ایران‌خودرو نیز با اشاره به عارضه‌های تولید ناقص خودرو گفت: در مقطعی تولید ده‌ها هزار دستگاه خودرو ناقص عوارضی مانند محدودیت پارکینگ و تغییر رنگ و تغییر شکل مواد پلیمری و پلاستیکی خودروها به دلیل گرما و دمای محیطی را به دنبال داشت، از سوی دیگر با تکمیل و تزریق ۵۰ هزار دستگاه خودرو در شبکه خدمات پس از فروش برای عیب یابی این خودروها با مشکل مواجه بودیم که موجب دوباره کاری‌ها و رفت و برگشت چندین باره خودروها به تعمیرگاه ها شده بود. 
سهراب برفروشان، با بیان این که در آذر ماه امسال ۸۰ درصد برنامه‌های کیفیت با توجه به تولید عبور مستقیم محقق شده، افزود: تولید مستقیم بهترین و اصلی ترین برنامه ایران خودرو بوده است که موجب بهبود کیفیت و کاهش میزان نارضایتی مشتریان شده است.
وی تصریح کرد: میزان رضایت مشتریان بر مبنای فاکتور ماندگاری را بررسی کردیم که تعداد ایرادات خودروهایی که بالای سه ماه ماندگاری داشته از متوسط ۳.۷ به ۲.۷ در خودروهای عبور مستقیم کاهش یافته است.
برفروشان افزود: در سال ۱۴۰۰ به دلیل ماندگاری خودروها در پارکینگ و شیمیایی شدن آن حدود ۲۵۰۰ دستگاه خودرو را کارشناسی کردیم که این عدد طی ۹ ماهه امسال تنها ۹۷ دستگاه بوده است، همچنین با تولید مستقیم سرعت عمل در تشخیص عیوب کیفی و انجام چرخه بهبود بهبود کیفی سرعت یافته است. در ۱۴۰۱ شاخص سلامت خودرو به هنگام تحویل نیز با بیش از ۳۸ درصد بهبود در آبان ماه به عدد ۳.۷ رسیده ایم.
وی با بیان این که میزان رضایت مشتریان از سبد محصولات ایران خودرو از تیر تا بهمن ماه امسال به ۶۸۵ رسیده و ۲۲ نمره بهبود یافته است، گفت: این در حالی است که متوسط صنعت در این شاخص عدد ۶۷۵ است و تمامی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو بالاتر از متوسط صنعت هستند، شاخص رضایت مشتریان از فروش خودرو نیز دو شاخص اصلی زمان تحویل و وضع ظاهری خودرو را داشته که بهبود یافته است.
برفروشان با اشاره به نمره آدیت محصولات ایران خودرو که از سوی شرکت بازرسی از خودروهای ایران خودرو نسبت به سه ماهه پایان سال ۱۴۰۰ صورت گرفته است، گفت: در مهرماه سال جاری نمره آدیت محصولات به عدد ۸۱ رسیده که در سال‌های گذشته بی سابقه بوده و نمایانگر کم‌ترین عدد امتیاز منفی در خودروهای تولیدی است.
وی با اشاره به افزایش رضایت مشتریان از رنگ خودرو، اظهار کرد: در این شاخص، از عدد ۶۲۱ در بهمن ماه سال گذشته به عدد ۶۷۶ در سال جاری دست یافته ایم. 
معاون کیفیت ایران خودرو با اشاره به بهبود در وضعیت رگلاژ، اظهار کرد: از زمان تدوین و اجرای طرح تحول کیفیت تاکنون، به توفیقات خوبی با بیش از ۲۵ درصد بهبود در زمینه رگلاژ دست یافته‌ایم و برنامه های عملیاتی تا دستیابی به رضایت مشتریان در دستور کار خواهد بود. 


برنامه فشرده رشد چهارماهه تیراژ تولید
در این نشست معاون سیستم جامع تولید ایران خودرو نیز گفت: برنامه فشرده ای برای رشد تیراژ تولید طی چهار ماهه پایانی امسال پیش بینی شده است، هدف تولید آذر ماه امسال، رسیدن به عدد تولید بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو است که این عدد قبلا تنها در اردیبهشت سال ۹۷ و قبل از شروع تحریم ها محقق شده بود. 
صالحی با بیان این که برای سه ماهه پایانی امسال تیراژ تولید ماهانه ۷۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی و پیش بینی شده، به آثار زیان‌بار تولید خودروهای ناقص اشاره و تصریح کرد: تعداد زیاد خودروهای ناقص در کف پارکینگ ها مشکلی بود که اکنون ریشه کن و تولید مجدد خودرو با کسری ممنوعیت دارد.
 وی در زمینه لجستیک داخل و بیرون سالن ها نیز گفت: در این زمینه اقداماتی انجام شده که نتایج آن در داخل سالن های مونتاژ خوب بوده، اما با اهداف لجستیک بیرون کارخانه هنوز فاصله داریم که باید به آن نیز دست یابیم.
قائم مقام ساپکو با بیان این که باید بپذیریم که تولید خودرو کامل وابسته به تامین تمامی قطعات به‌صورت ست و مطابق برنامه است، گفت: تعیین کننده عدد تولید، قطعات و فرایندهای گلوگاهی بوده که در صورت ادامه تولید با کسری قطعات، به هیچ عنوان در بازه بلندمدت تعداد تولید هدف‌گذاری تحقق نمی‌یافت.

 

حرکت به سمت چالاکی با تولید عبور مستقیم
در ادامه، معاون تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که مشتریان نتایج کیفی و ارتقای کیفیت را در محصولات تولیدی از زمان تولید به صورت کامل مشاهده می کنند، گفت: تولید خودرو به صورت ناقص موجب از هم گسستگی نظم و مانع از ارزیابی‌های دقیق و مطلوب کیفی و نیز مانع از بهبود و توسعه محصولات شده بود.
علیرضا بخت‌آزما با اشاره به دستاوردهای توقف تولید خودروی ناقص، اظهار کرد: این اقدام موجب حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده و بهبود ۵۰ درصدی زمان دوباره‌کاری‌های کیفی شده است.
وی افزود: بهبود ۵۰ درصدی تعداد خودروهای خسارتی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ و کاهش ۹۴ درصدی پیمایش خودروها با حذف ترددهای اضافی خودروهای ماندگار از متوسط ۳۵ به سه کیلومتر از دیگر دستاوردهای پروژه توقف تولید ناقص به شمار می رود.
به گفته بخت‌آزما، با حذف این گونه فعالیت ها، بسیاری از هزینه ها و اتلاف های پنهان منابع در چرخه تولید کاهش و تولید به سمت چالاکی پیش می رود.


کاهش خواب سرمایه با حذف تولید ناقص
معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر این‌که آثار مالی تولید خودروی ناقص به چرخه فعالیت شرکت بازنگشته و  نمی‌تواند تولید محسوب شده و در آمار تولید قرار گیرد،  اظهار کرد: تولید خودروی ناقص برای مجموعه تولیدی به مثابه یک سکته و توقف نبض فعالیت تولیدی است.
محمد نیک فر با اشاره به این‌که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال جمع آوری خودروهای کف بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان هزینه خواب سرمایه ناشی از تولید خودروی ناقص به شرکت تحمیل شده اظهار کرد: این هزینه در صورت تولید عبور مستقیم (کامل) تحمیل نمی‌شد، چنان‌چه امسال دوهزار و  ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خواب سرمایه کم‌تری نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.
وی با بیان این‌که در صورت تولید خودروی ناقص، دوره گردش موجودی محصول طولانی‌تر خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ دوره گردش موجودی محصول ایران خودرو ۳۹ روز بوده لیکن در سال جاری این عدد  به ۱۳ روز کاهش می‌باید. 
 

آرامش مجموعه بزرگ ایران خودرو، مرهون دستاورد تولید عبورمستقیم است
غفاری مدیر عامل ساپکو نیز در این نشست، با اشاره به نقش عبور مستقیم تولید در کاهش هزینه‌ها و پیش‌گیری از افزایش هزینه‌های خدمات پس از فروش اظهار کرد: افزایش فروش که از نتایج بسیار مثبت تولید عبور مستقیم خواهد بود، نقش موثری در کاهش هزینه‌های تمام شده با بهره مندی از تمامی ظرفیت‌های موجود و پیشگیری از کاهش رسوب نقدینگی، کاهش سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌ها و همچنین افزایش سرعت نقدینگی و کیفیت  ایفا کرده است.
مدیرعامل ساپکو، تقویت روحیه منابع انسانی با تداوم جریان عبور مستقیم تولید را ماحصل برکات تولید عبور مستقیم و پیش‌گیری از بی‌تفاوتی، فرهنگ سازمانی منفی و کاهش هزینه‌های اضافه کاری اجباری دانست.
وی از تلاش ساپکو برای ایجاد استوک  ۲۴ ساعته این شرکت با بازنگری شاخص‌های لجستیکی و طرح‌ریزی  سیاست‌های جدید خبر داد و با اشاره به برنامه تولید ماهانه ۶۰ هزار دستگاه خودرو در شرایط دشوار فعلی گفت: ساپکو در تلاش برای سامان‌دهی سهم سازندگان از تولید ایران خودرو به منظور تولید ماهانه ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سه ماهه پایانی سال است و این مهم نیازمند پشتیبانی، هماهنگی و تعامل مستمر زنجیره تامین و همت و تلاش تمامی اعضای گروه صنعتی ایران خودرو است.
وی فرایند تامین قطعات در شرایط قبل و بعد از تحریم را با توجه به بحران‌تامین چیپ‌ست‌ها، نودهای شبکه و سایر قطعات الکترونیکی بسیار متفاوت دانست، گفت: عزم جدی ساپکو و زنجیره تامین در زمینه معادل‌سازی آی سی ها و سایر  قطعات الکترونیکی در شرایط بحرانی است.
مدیرعامل ساپکو آرامش در ایران خودرو را مرهون دستاورد تولید عبورمستقیم و این آرامش را نیاز مهم جامعه ما دانست و بر تداوم و اهتمام زنجیره به پایداری تولید مستقیم تاکید کرد و گفت: در سیاست عبور مستقیم ارزش تامین و مونتاژ تمامی قطعات یکسان شده و  این امر نشان‌دهنده قدرت پیش‌بینی و ضرورت برنامه‌ریزی و نظم ساختاریافته زنجیره تامین در هماهنگی تامین به موقع تمامی قطعات است.
وی موفقیت‌های گروه صنعتی ایران خودرو در تمامی زمینه‌ها اعم از آمار تولید عبور مستقیم، دستیابی به شاخص‌های کیفی هدف‌گذاری شده و شاخص‌های مالی را نویدبخش بازگشت این مجموعه عظیم و سرمایه ملی  به مسیر اصلی خود دانست و اظهار امیدواری کرد، با تحقق برنامه‌های توسعه محصول در سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی ایران خودرو بر قله صنعت خودروی ایران بدرخشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز