در اولین همایش ملی «ساخت ایران» مطرح شد؛
مهمترین چالش کشور در حوزه کسب کار و رونق تولید، نبود فرهنگ تولید است
همایش ملی «ساخت ایران» با رویکرد معرفی، تجلیل از حامیان و متولیان تولید ملی، کالا و خدمات، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد.
به گزارش ایلنا، «مازیار زارع» دبیر اجرایی اولین همایش ملی ساخت ایران به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: ماهیت شکل گیری این همایش با توجه به شعار سال (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) و اهمیت حمایت از کالای ایرانی است.
وی افزود: از کل ۴۰۰ مجموعه تولیدی کشور، ۱۰۰ نفر در سامانه طراحی شده این همایش ارزیابی شده و بر مبنای رضایت مندی مشتریان و تولید محصولات صادرات محور در سه سطح زرین، سیمین و برنزی، حائز دریافت نشان حامی تولید ملی ،کالا و خدمات ایرانی شدند.
«ایمان مصدری» مدیر عامل سازمان متخصصان و مدیران ایران وابسته به وزارت کار و صمت در این همایش به تفاوت برگزاری این همایش با سایر همایش های های برگزار شده در این حوزه پرداخت و گفت: نگاه ما در این همایش تمرکز بر تولیدکنندگان کالا و خدمات داخلی بوده که مولد تولیدات صادراتی هستند.
وی خاطرنشان کرد: نگاه برگزارکنندگان همایش های ساخت تولید تا پیش از این تنها تمرکز بر تولیدکنندگان موفق داخلی بوده است اما در این همایش تمرکز ما به نوآوری و خلاقیت تولیدکنندگانی است که در حوزه صادراتی موفق عمل کرده و توانستند با نوآوری در محصولات خود علاوه بر بازار داخل سهم بازارهای داخلی را کسب کنند.
«مهدی صبورزاده» مشاور عالی ریاست کل سرمایهگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در این همایش ریشه اصلی عقب ماندگی اقتصادی کشور در حوزه کسب و کار، تولید و رونق اقتصادی را نبود فرهنگ تولید، کسب کار و کارآفرینی دانست.
وی افزود: در حال حاصر ۸۳۰ میلیون تن ظرفیت استحصال معادن در کشور داریم که از این میزان ۳۵ میلیون تن مواد معدنی استحصال می شود، بارها رهبری آن را جایگزین نفت اعلام کردند.
صبوریزاده خاطرنشان کرد: مهمترین چالش ما در حوزه رونق تولید، کسب و کار نبود سرمایه انسانی متخصص در حوزه های مختلف است و متاسفانه دولت در این سالها به سمت استخدام محوری رفته و این نوعی آفَت است.
ریاست کار گروه کارآفرینی و تحول تولید دیده بان عدالت در اولین همایش ملی «ساخت ایران» وظیفه اصلی حوزه کسب و کار را جهاد تبیین در حوزه کسب و کار و تحول تولید دانست و گفت: باید نسل های آینده را متناسب با منابعی که داریم تربیت کنیم؛ ما در اتاق بازرگانی نیاز داریم به سمت تشکیل اتاق سرمایه گذاری و کارآفرینی پیش برویم.
وی انجام آمایش سرزمین پیش از راه اندازی هر کسب و کاری را وظیفه دولت ها دانست و گفت: برای نمونه یک مجموعه «سنگ بری» اگر بدون آمایِش سرزمین از وزارت صَمت مجوز فعالیت بگیرد به طور حتم با مشکل کمبود آب روبرو می شود، دولت ها به دلیل ماهیت شان نمی توانند آمایش سرزمین را انجام دهند و این مشکل با ایجاد اتاق سرمایه گذاری و کارآفرینی در اتاق بازرگانی مرتفع می شود.
در این همایش همچنین مجید قربانی فراز، مدیر کل دفتر نوسازی، تحول و فناوری اطلاعات سازمان توسعه تجارت ایران، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سید مصطفی فاطمی، مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور داشتند.
گفتنی است اولین همایش ملی ساخت ایران ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن همایشهای صداوسیما با حمایت وزارت صمت، مجمع مدیران ایران، اتحادیه همکاری های فرهنگی و اقتصادی اوراسیا، سازمان بین المللی برند ایران، با توجه به شعار سال تدوین و پایه گذاری شد.