در نشست هماهنگی و توسعه همکاریهای صنعت و دانشگاه مطرح شد:
سایپا ارتباط مستمرو پیوسته با جامعه دانشگاهی خواهد داشت/ وزارت علوم، آماده همکاری با گروه خودروسازی سایپا
اولین نشست هماهنگی و توسعه همکاریهای صنعت و دانشگاه با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، معاون وزیر علوم و روسای دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد و طرفین بر افزایش همکاری ها بین صنعت خودرو و مراکز علمی با هدف تولید خودروهای با کیفیت، فناور پایه و به روز تاکید کردند.
به گزارش ایلنا، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشست هماهنگی و توسعه همکاری های صنعت و دانشگاه، با بیان اینکه این مجموعه آماده همکاری با دانشگاه ها برای رفع نیازهای صنعت خودرو است، گفت: گروه خودروسازی سایپا با ارتباط مستمر و پیوسته با جامعه دانشگاهی و مجموعه های دانش بنیان قصد دارد به سمت تولید خودروهای با کیفیت و به روز گام بردارد و در راستای منویات مقام معظم رهبری از توان علمی مراکز دانشگاهی بهره مند شود.
وی با بیان اینکه مراکز دانشگاهی می توانند باعث توسعه صنعت خودرو شوند و هدف ما این است که این ارتباط مستمر و پیوسته برقرار باشد، اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث شده صنعت خودرو به خوبی رشد پیدا نکند، عدم آرامش است، باید پذیرفت در فضایی که آرامش نباشد کار کردن دشوار و سخت است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه این مجموعه به دنبال تولید اقتصادی است و سال آینده این مهم در مورد خودروهای کوییک و شاهین اجرایی میشود، تصریح کرد: هدف از تولید اقتصادی این است که خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب به دست مشتریان وفادار سایپا برسد.
تیموری ادامه داد: زمانی که وارد گروه خودروسازی سایپا (22دی ماه) شدم، بیش از ۸۰ هزار خودرو در پارکینگهای این مجموعه موجود بود که ارزش آنها به ۱۲ هزار میلیارد تومان میرسید؛ این عدد به این معنا است که ۱۲ هزار میلیارد تومان فروش از دست رفته، ضمن آنکه بدهی زیادی به قطعهسازان ایجاد شده است.
وی با تاکید بر اینکه زمان تحویل خودروها از دیگر مشکلات این مجموعه بود، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف کلیدی ما این است که در دوره جدید خودروها بدون تاخیر به دست ثبتنامکنندگان خودرو برسد و شاخصها در این حوزه بهبود پیدا کند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا این سوال را مطرح کرد که چرا ایران در موشکسازی و صنعت نظامی پیشرفت خوبی داشته، ولی در خودروسازی چنین موفقیتی حاصل نشده است، ابراز داشت: از عمده دلایل این اتفاق میتوان به روحیه ایثار، اخلاص و فضای آرام در بخش صنعت نظامی اشاره کرد.
آسیب به صنعت خودرو با استانداردهای 85 گانه
تیموری افزود: در حال حاضر ۱۷ میلیون خودرو با عمر بیش از ۱۸ سال داریم که مصرف سوخت بسیار زیادی دارند از اینرو با همکاری دانشگاهها و سایر مجموعه های علمی به سمتی خواهیم رفت که در این حوزه موفقیتهای خوبی ثبت شود.
وی با اشاره به اینکه الزامی شدن استانداردهای 85 گانه در خودروهای ایرانی از دیگر چالشها است، بیان کرد: اجباری شدن برخی از استانداردها موجب وابستگی بیشتر ما به خارج از کشور شد و این امر سبب شد که در شرایط تحریم، تولید اقتصادی صورت نگیرد و خسارت زیادی به مردم و صنعت خودرو وارد شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تحقیق و توسعه در صنعت خودرو را بسیار مهم برشمرد و یادآور شد: تمام شرکتهای خودروسازی دنیا بخش قابل توجهی از سرمایههای خود را به سمت تحقیق و توسعه میبرند تا صنعت خودروسازیشان همواره به روز باشد، ما نیز باید چنین موضوعی را در دستورکار خود قرار دهیم.
عدم حرکت در مرزهای دانش
علی خطیبی، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز در این نشست تخصصی با تاکید بر ضرورت توجه به نیروهای انسانی در دانشگاهها، عنوان کرد: یکی از دلایل توسعه صنعت نظامی حرکت در مرزهای دانش است که این امر در صنعت خودروسازی مورد توجه قرار نگرفته است.
وی اضافه کرد: وضعیت خودروهای داخلی به گونهای است که در فرمایشات مقام معظم رهبری منعکس شده است و ایشان همواره تاکید دارند که اقتصاد باید مقاومتی باشد به گونهای که اقتصاد کشور نسبت به تکانههای بینالمللی مقاوم باشد.
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانشبنیان عنوان کردند، گفت: ما اعلام میکنیم به طور کامل در خدمت گروه خودروسازی سایپا هستیم و با توجه به ظرفیتهای علمی دانشگاهی و جامعه مهندسی سایپا میتوان باعث رشد و تعالی صنعت خودروسازی شد.
ایجاد پردیس مشترک تخصصی صنعت خودرو
در این نشست امید رضاییفر، مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد داد که به منظور ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی سایپا، "پردیس مشترک با سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران" راهاندازی شود؛ با این اقدام، سایپا صاحب یک پارک علم و فناوری خواهد شد.
وی ادامه داد: توصیه میشود که سایپا در جهت مشارکت در طرحهای ایجاد صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر اقدام کند؛ از طرفی کلید واژه این همکاریها نوآوری مبتنی بر "نوآوری باز" است تا از این طریق سرمایه دانشی دانشگاهها به سمت صنعت هدایت شود.
گفتنی است در نشست شرکت سایپا با نمایندگان وزارت علوم که در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت افزایش کیفیت تولید خودروهای داخلی و تامین نظر مصرف کنندگان و آمادگی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در خصوص کمک به ارتقای کیفیت تولید خودروهای داخلی برگزار شد، از خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا بازدیدهای تخصصی صورت گرفت.