خبرگزاری کار ایران

ایجاد 400 هزار اشتغال پایدار و گردش مالی 6 میلیارد دلاری در صنعت لوازم خانگی

ایجاد 400 هزار اشتغال پایدار و گردش مالی 6 میلیارد دلاری در صنعت لوازم خانگی
کد خبر : ۱۱۹۰۶۱۴

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در دیدار با رهبری از ایجاد 400 هزار اشتغال پایدار و گردش مالی 6 میلیارد دلاری در صنعت لوازم خانگی داخلی کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ عباس ابهری مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران، در دیدار رهبر انقلاب اسلامی با تولیدکنندگان و فعالان صنعتی گفت: لوازم خانگی به چند دسته شامل؛ لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال و فریزر، لباسشویی، ظرفشویی، لوازم خانگی کوچک و آشپزخانه مانند جاروبرقی، آبمیوه گیری، چرخ گوشت، مخلوط کن، فربرقی، پلوپز و لوازم خانگی حرارتی-برودتی مانند اجاق گاز و کولرهای آبی و گازی، بخاری برقی و گازی و همچنین  قطعه سازان و صنایع عمومی و صوتی تصویری: شامل قطعه سازان کوچک، مجموعه سازان، لوازم آشپزخانه خرد و تلویزیون تقسیم میشوند.

ابهری تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی از شروع تا قبل از تحریم وابستگی شدیدی به شرکتهای خارجی از نظر تکنولوژی و تامین قطعات داشت و  تولیدکنندگان معدودی در این بازار وجود داشتند. بنابراین بازار کشور عمدتاً در تسخیر برندهای خارجی و به عنوان بازار مصرف بوده است. بنابراین در واردات لوازم خانگی خارجی بیشترین سهم را داشتیم. اما شروع تحریمهای ظالمانه نقطه عطفی برای صنعتگران صنعت لوازم خانگی داخل کشور بود. زیرا ایجاد نوسان در بازار عرضه و تقاضا در اثر خروج و قطع رابطه یکسویه شرکتهای خارجی آسیبهای جدی را به مصرفکنندگان وارد کرد. از طرف دیگر سرازیر شدن کالای غیرمجاز و کم کیفیت و بدون گارانتی به بازار مصرف  موجب شد که صنعتگران لوازم خانگی  تغییر رویه بدهند و از صرفاً مونتاژکاری، به یک صنعت مولد و پیشران تبدیل شوند که همچنان نیز در حال رشد است.

ایجاد 400 هزار اشتغال پایدار و گردش مالی 6 میلیارد دلاری در صنعت لوازم خانگی

به گفته وی؛ خودباوری نسبت به  ظرفیتهای موجود داخلی برای تولید محصولات کیفی و کمی، بهره‌مندی از پتانسیل ایجاد شده در مجموعه‌های دانش بنیان و مهندسین و فارغ التحصیلان جوان، کاهش واردات قطعه و ارزبری از طریق مهندسی معکوس یا طراحی نمونه جایگزین از مزایای اتکا و تلاش برای تولید داخل است. همچنین تکمیل زنجیره تامین با کمک صنایع بزرگ و قطعه سازان در جهت تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز نیز رخ داد.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران همچنین درخصوص گردش مالی ایجاد شده در این صنعت نیز گفت: هم اکنون گردش مالی این صنعت در سال جاری حدود 6 میلیارد دلار است.

ابهری جهش تولید 8.5 میلیون دستگاه به 15.5 میلیون دستگاه و رشد 87 درصدی را فقط از سال 1398 تا سال 1399، گذر از مرز تولید 12 میلیون دستگاه در 9 ماهه اول سال 1400 و پیش بینی عبور از مرز 16 میلیون دستگاه، تامین بخش عمده نیاز مصرف داخل علیرغم خروج برندهای خارجی از بازار ایران در دوران تحریم، ایجاد اشتغال پایدار و نزدیک به 300 هزار شغل که با احتساب شبکه توزیع و خدمات پس از فروش به 400 هزار شغل میرسد، گسترش خدمات پس از فروش و ایجاد نظام گارانتی روشن در راستای توجه به حقوق مصرف کننده و آغاز صادرات لوازم خانگی بزرگ و سرمایشی-گرمایشی به کشورهای همسایه در گام نخست را از دستاوردهای کوتاه مدت صنتعتگران تولیدات لوازم خانگی داخلی نام برد.

وی درخصوص برنامه‌های میان مدت و بلند مدت صنعتگران لوازم خانگی نیز گفت: افزایش مستمر کیفیت تولید با ارتقاء استانداردهای ملی به نرم جهانی، جهت رسیدن به بازارهای صادراتی بزرگتر، ایجاد تنوع محصول مطابق نیاز مصرف کننده داخلی با نگاه به تکنولوژی روز دنیا، ارتقاء فنی صنعت و تولیدات با تعمیق رابطه با کانونهای علمی در راستای کاهش مصرف انرژی و عبور از بحران جهانی، ایجاد پلتفرم‌های مشترک قطعات و محصولات با مشارکت قطعه سازان دیگر صنایع، با هدف کاهش قیمت تمام شده و رقابت‌پذیری در صادرات برای همه گروه‌های محصولات لوازم خانگی، اصلاح ساختار تامین مواد اولیه از طریق بورس و بازار علی الخصوص در مورد فلزات و مواد پتروشیمی، اصلاح نظام توزیع و حذف حلقه‌های واسطه‌ای در جهت تنظیم بازار و قیمت مصرف کننده، ارتقاء ساختار و شبکه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی و تامین حمایت حداکثری از مصرف کننده، تامین قطعات یدکی اصلی با گسترش حضور قطعه سازان برای بازار پس از فروش، استفاده از تکنولوژی‌های فنآورانه نظیر IOT  (اینترنت اشیاء) برای هوشمندسازی محصولات لوازم خانگی، طرح جایگزینی محصولات قدیمی با محصولات جدید با هدف ایجاد رونق در بازار، همکاری این صنعت با دیگر صنایع کشور درخصوص تامین مایحتاج ساخت سالیانه یک میلیون مسکن مطابق برنامه دولت محترم  و مشارکت تولیدک نندگان بزرگ در تامین جهزیه ارزان قیمت برای زوج‌های جوان در راستای ترویج سنت حسنه ازدواج از برنامه‌های کوتاه مدت وبلند مدت این صنعتگران است.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران افزود: در پی اعتماد رهبری و حمایت ویژه ایشان از صنعتگران داخلی، این صنعت نیز درپاسخ به اعتماد رهبری معظم انقلاب، نشان داده است که مجموعه تولیدکنندگان این صنعت توانایی تامین نیاز کشور، آمادگی حضور در بازارهای بین المللی را داشته و در صورت ادامه حمایت، اشتغال پایدار و بیشتری را برای کشور ایجاد خواهد کرد همچنان که علیرغم هجمه‌های روزهای اخیر و رشد تورم بالای 40% در کشور، در این صنعت کمتر از 15 % نوسان قیمت ایجاد شده که آن نیز ناشی از تغییر قیمت مواد اولیه بوده است.

 ابهری درپایان از رهبری خواست تا به جهت تداوم این موفقیتها، حتی با برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه، کماکان وارادات محصو ل کامل و ساخته شده در این صنعت به هرشکل، حداقل برای یک دوره 5 ساله متوقف مانده و حضور شرکتهای خارجی در این صنعت منوط به سرمایه گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی و دانش فنی به تولیدکنندگان واقعی و دارای شناسنامه در این صنعت با الزام صادرات بخشی از تولیدات باشد. همچنین در جهت تسهیل و جلوگیری از رکود تولید، مسیر سبز گمرکی از بنادر به کارخانجات تولیدی ایجاد شده و اصلاح نظام مالیاتی و برداشتن فشار پرداخت مالیاتهای سنگین از روی تولید کنندگان و  منابع مالی کم هزینه با تنفس و بازپرداخت بلند مدت برای سرمایه درگردش تامین شود.

خبرنگار: لیلا محمودزاده

       

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز