برگزاری بازارهای فصلی، راه حل اساسی کمک به اصناف در شرایط کرونا
چشم امید اصناف مختلف به برگزاری بازارهای فصلی پایان سال است شهرداری تهران و شهرداران سایر کلانشهرها میتوانند با یک برنامهریزی و جانمایی درست، فاصلهگذاری اجتماعی فروشگاههای بهاره و فصلی را ایجاد کنند
حدود یک سال از نمایان شدن ویروس کرونا در جهان و اپیدمی آن درکل دنیا میگذرد و هر چند واکسن این بیماری نیز ساخته شده و در چند کشور نیز در حال استفاده است اما نمیتوان با اطمینان گفت که به زودی از شر این بیماری راحت میشویم.
در این میان باید برنامهریزی انجام گیرد که به اصطلاح معروف جان و نان باهم مدنظر باشد تولیدکنندگان و فروشندگان بخصوص تولیدکنندگان پوشاک، البسه و کفش از اسفند سال گذشته تا امروز به دلیل تعطیلیهای اجتنابناپذیر ناشی از ویروس کرونا بسیار متضرر شدند، به گونهای که بسیاری از آنها مجبور به تعطیلی واحدهای تجاری و تولیدی خود شدهاند و هر چند برخی از مالکان چند ماه اجاره مغازهها و املاک خود را بخشیدند و یا استمهال کردند اما حتی دیگر این تصمیم نیز به دلیل مشکلات اقتصادی برای مالکان امکانپذیر نیست.
این مساله باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان کالای خود را به جای فروش در مغازه در کنار خیابان بفروشند و یا حتی مجبور شدند شغلی را که در آن بیش از دو دهه فعال بودند و تعدادی کارمند و کارگر نیز مشغول به کار بودند تعطیل کنند و به مشاغلی همچون رانندگی تاکسیهای اینترنتی و مسافرکشی روی بیاورند. دستگاههای ذیربط نتوانستند آن طور که باید و شاید گرهگشای فعالین اقتصادی متضرر در ایام کرونا باشند و توانایی و تدبیری برای حل این مشکلات ندارند و تنها به اعمال محدودیتها و تعطیلی صنوف توجه میشود.
در این میان چشم امید اصناف مختلف به برگزاری بازارهای فصلی پایان سال است شهرداری تهران و شهرداران سایر کلانشهرها میتوانند با یک برنامهریزی و جانمایی درست، فاصلهگذاری اجتماعی فروشگاههای بهاره و فصلی را ایجاد کنند و با در اختیار گذاشتن این غرفهها به تولیدکنندگان، کمک شایانی به حل مشکلات آنها بکنند. این بازارهای فصلی میتواند کاملا با رعایت پروتکلهای بهداشتی فعالیت کنند و شهرداری نیز با دریافت حداقل اجاره بها میتواند کمک شایانی به این صنوف کند. عدم توجه به مطالبات این صنوف میتواند منجر به تشدید بحرانهای اجتماعی همچون بیکاری شود.
بسیاری از تولیدکنندگان کالاهایشان را تولید کردهاند که به دلیل عدم توانایی در فروش این کالاها در انبار خاک میخورد از سویی دیگر هر چند یکی از راههای برون رفت از این مشکل گسترش فروش اینترنتی است اما واقعیت این است که عدم نظارت درست بر فروشگاههای اینترنتی و اختلاف بین کالایی که خریدار سفارش میدهد و کالایی که به دستش میرسد باعث شده تا اعتماد و اطمینان مشتریان سلب شود و دیگر نمیشود بازارهای اینترنتی را به عنوان یک جایگزین مطمئن برای خریدهای حضوری معرفی کرد.
باید برنامهریزی برای برگزاری بازارهای فصلی سریع انجام شود زیرا بسیاری از تولیدات بخصوص در زمینه پوشاک فقط در فصل زمستان خریدار دارند و حتی اگر یک ماه دیرتر این بازارها برگزار شود خریداری برای بسیاری از این کالاها وجود نخواهد داشت.
مرتضی بلوکی