«بیایید فلسفه بورزیم» در شهرکتاب نقد شد؛
محمد کیوانفر: با درسنامهای جامعنگر برای آموزش فلسفی مواجهیم
حسن کتاب " بیاید فسلفه بیاموزیم " در پرداختن به روشی فلسفی است. باید آن را فراخوانی برای روآوری به فلسفه یا نوعی درسنامهی جامعنگر برای آموزش فلسفه دانست.
نشست هفتگی شهر کتاب در ۲۱ مرداد به نقد و بررسی کتاب «بیایید فلسفه بورزیم: درآمدی بر تامل انتقادی و گفتوگوی عقلانی» ریچارد کریل، ترجمهی محمد کیوانفر اختصاص داشت. این نشست با حضور هومن پناهنده، حسین شیخرضایی، محمد کیوانفر، علی اصغر محمدخانی و جمعی از اساتید و علاقمندان فلسفه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی اصغر محمدخانی در ابتدای این جلسه به معرفی کتاب پرداخت و گفت: این کتاب بسیار خوبی است هم برای علاقمندان به فلسفه و هم برای کسانی که به فسلفه علاقه ندارند، چون نویسنده؛ مسائل مختلفی را بصورت آموزشی بیان کرده است.
محمدخانی با بیان اینکه این کتاب یک پرسش اساسی دارد؛ گفت: این پرسش اصلی و همیشگی این است که فلسفه چیست؟ که در جواب نویسنده به سه مسئله ارزش، معرف و واقعیت میپردازد. در ذیل واقعیت، انسان - طبیعت و خدا مطرح میشود و در بخش ارزش به اخلاق و هنر پرداخته میشود و در معرفت به موضوعاتی نظیر اعتبار، معنا و صدق اشاره شده است.
وی اضافه کرد: اشاره به واژهای کلیدی فلسفههای مختلف و آمورش روش فلسفی از نکات برجسته این کتاب است.
محمد کیوانفر(نویسنده کتاب) در ادامهی این نشست گفت: این کتاب تقریبا ۱۰ سال پیش ترجمه شد که در این مدت امیدی به چاپ این کتاب نداشتم که اتفاقی امسال چاپ و منتشر شد.
وی گفت: مولف کتاب؛ استاد دانشگاه ایتالیکا در ایالات نیویورک است که بیشتر کارهای ایشان در حوزهی الهیات و فلسفه دین قرار دارد و جدیدا ایشان به نوشتن داستانهای کوتاه هم مشغول شده است.
کیوانفر گفت: باید این کتاب را فراخوانی دانست برای روآوری به فلسفه، یا نوعی درسنامهی جامعنگر برای آموزش فلسفی. هرچند شاید شبیه این نوع کتاب در زبان فارسی وجود داشته باشد ولی تفاوت آن در مبسوط بودن و بحثهای فرافلسفی مطرح شده در کتاب است.
مترجم کتاب بیایید فلسفه بورزیم با بیان اینکه در سنت فلسفی ایران باستان هم این موضوعات مشاهد میشود؛ گفت: تقسیم حکمت به عملی و نظری از این دست مباحثاست.
کیوانفر درباره جایگاه فلسفه در عصر حاضر گفت: در عصر مدرن مسائل فلسفی بسیار تضغیف شد و در حالت دفاعی در مقابل علم قرار گرفت.
وی همچنین گفت: یکی از ویژگیهای کتاب که به آن اشاره شد؛ نگاه جامعنگر، پرداختن به فیلسوفان قارهای و به رسمیت شناختن فعالیتهای آنها و اشاره کوتاه و مفیدی به منطق، اخلاق و سعادت است.
هومن پناهنده(مترجم و ویراستار) کتاب هم گفت: از نظر کتابخوانی در جامعه؛ وضع خوبی نداریم. عادت کتابخوانی فراموش شده و عادات دیگر بجای آن در کشور شکل گرفته که در همه ابعاد جامعه نمایان است.
وی گفت: غرض از این جلسات؛ کتابخوانی است و من نه از روی مصلحت بلکه از این جهت که این کتاب، کتاب خوبی است و من همیشه از رجوع به آن لذت بردهام؛ پیشنهاد میکنم حتما آن را بخوانید.
این مترجم و ویراستار اضافه کرد: این کتاب داری مسائل و موضاعات مختلف و نکات خواندنی فراوان و قابل توجهی است که مولف به بهترین نحو در قامت یک نویسنده با هنر نویسندگی و با زبان ساده؛ آن را بیان کرده است.
پناهنده گفت: تفکر نقادانه در این کتاب درنهایت تازگی مضمون و از لحاظ بیان مطالب عالی هستند. در کتاب تشویق به نوعی گفتگوی عقلانی مشاهده میشود.
وی افزود: علاوه بر این حسنها؛ متن فارسی و ترجمهی آن نیاز جدی به ویرایش ادبی و شکلی دارد. حیف است کتاب به این خوبی به همین شکل رها شود.
حسین شیخرضایی(نویسنده) هم گفت: اولین سوالی که باید پرسید اینکه این کتاب به چه دردی میخورد و مخاطب فارسی چه نیازی به آن دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت؛ حسن این کتاب در پرداختن به روشی فلسفی است. روش فلسفی که نیاز و کار ویژه فلسفه در جامعه و اصل اول آن است.
این نویسنده ادامه داد: نکته و مزیت اصلی کتاب توجه به زیستن و پرداختن به آن است و ما را دعوت میکند به روشهای خاص و سبک زندگی و کمتر به محتوا توجه کنیم. این کتاب انتظار ما را از فلسفه تعدیل و تنظیم میکند و باری بر روی دوش فلسفه نمیگذارد. کتاب به این موضوع توجه داشته که در دوره عمومی و سطح عمومی؛ محتوا مهم نیست بلکه روش و سبک اهمیت دارد.
شیخرضایی در پایان گفت: ارائه نظریه منطقی و نقادانه سرویس عمومی فلسفه است.