رئیس نمایشگاه کتاب تهران سیاستهای نمایشگاه بیست و هفتم را تشریح کرد:
آمادهایم کلید نمایشگاه را به تشکلها بسپاریم
مصلی مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب نیست اما راه دیگری نداشتیم وقتی آمدیم این تنها گزینه بود و فرصتی برای تغییر نداشتیم / آمادهایم همین حالا کلید نمایشگاه را به تشکلها بسپاریم اما نمایشگاه کتاب گستره وسیعی دارد و تشکلها فکر میکنند امسال نمیتوانند این مسولیتها را قبول کنند.
در نشست رسانهای بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب ساعتی پیش؛ یکشنبه(۷ اردیبهشت) با حضور ریاست نمایشگاه(سیدعباس صالحی)، قائممقام(شهریاری) و معاون فرهنگی اجرایی آن(محمد الهیاری) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدعباس صالحی؛ معاون فرهنگی و رئیس بیست و هفتمین نمایگشاه کتاب تهران در این نشست گفت: نمایشگاه کتاب بزرگترین اتفاقی است که بر محور کتاب در سال رخ میدهد و ما امسال با جلسات پیشینی که با مجریان و ناشران برگزار کردیم به سیاستهایی رسیدیم که منجر شد به برخی از اقدامات که بتواند این نمایشگاه را گامی به جلو ببرد و آن را به آن چیزی که میلیونها ایرانی و هزاران ناشر شایسته آن هستند؛ نزدیکتر کند.
وی در ادامه توضیح داد: مجموعه این نشستها سیاستهایی را بوجود آورد که من اهم آنها را توضیح میدهم: اولین مسئله فضای نمایشگاه است که در فضای اقتصادی نشر تاثیر زیادی دارد. متاسفان علیرغم زحماتی که مسئولین و ناشران کشیدهاند ما در این زمینه با مشکل جدی خدمات ناشران و بازدیدکنندگان روبرو بودهایم.
صالحی گفت: براساس مشاورهای که صورت گرفت مهمترین مشکل نمایشگاه کتاب ارائه بهینه این خدمات است که ما امسال تلاش کردیم گامهای محسوسی برای بهبود آن برداریم. صد البته در گذشته هم حرکتهایی صورت گرفته که البته راضیکننده نیست اما اهتمام برگزارکنندگان امسال در این زمینه بسیار جدی است به عنوان مثال امسال حوزه نخبگان برای استقبال از نخبگان تشکیل شد این نکتهای است که باعثمیشود فرهیختگان و اساتید در فضایی روانتر حاضر شوند همچنین برای جانبازان عزیز و معلولان اقداماتی صورت گرفته که بازدید آنها را روانتر و سهلتر میکند البته باید اذعان کنم که هنوز تا رسیدن به هدف ایده ال در این زمینه خیلی فاصله داریم اما مهم این است که بازدیدکنندگان احساس کنند کرامت آنها حفظ شده است.
رئیس نمایشگاه کتاب گفت: نکته دوم که در سیاستها مورد توجه قرار گرفته تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب است.
متاسفانه یکی از وجوهی که بر نمایشگاه کتاب غلبه یافته وجه فروشگاهی آن است. طبیعی است به دلیل تاثیرات اقتصادی نمایشگاه این وجه را نمیشود تقلیل داد. شرایط نمایشگاه طوری است که ما نمیتوانیم ریسک اقتصادی تغییر و تقلیل این بخش را با تجربه و آزمون امتحان کنیم در نتیجه مجبوریم در بخش نمایشگاهی اقداماتی برای تقویت آن انجام دهیم که امسال دهها برنامه در این زمینه تدوین شده است که از آن جمله ایجاد سالن ترجمه سالن تولید علم و نشستهای مختلف و آکادمیک است.
صالحی در ادامه افزود: سیاست سوم تقویت و گسترش وجه تفرج گاهی نمایشگاه است. در این سالها دیده شده که نمایشگاه مورد استقبال خانوادهها به عنوان فضایی برای تفرج قرار گرفته است و این خیلی اتفاق مثبتی است براین محور در گوشه گوشه نمایشگاه فعالیتهای فرهنگی تفریحی مهمی در حال برگزاری است تا خانوادهها امسال با محیط دلنشین تری روبرو شوند و طعم خوش کتاب به جوانان و خانواده چشانده شود.
وی درادامه توضیح داد: سیاست دیگر نمایشگاه امسال تقویت اطلاع رسانی است که دوستان تلاش کردهاند برای همه مراجعان و بازدیدکنندگان از هر قشر و هر شهری شرایط فراهم آورند که نمایشگاه کف دستشان باشد در این راستا به طرق مختلف اطلاع رسانی صورت میگیرد. هدف این است که این اطلاعات بدون زحمت در اختیار قرار بگیرد.
صالحی در ادامه افزود: سیاست پنجم زیباسازی محیطی است. محیط نمایشگاه جذابیتهای بصری کمی دارد که تلاشهایی برای تقویت این مسئله انجام شده است البته هنوز رضایت بخش نیست و در حد تمدن و فرهنگ هزاران ساله ما نیست اما مهم این است که بازدیدکنندگان در یابند ما این ضعف را یافتهایم و برای رفع آن تلاش میکنیم.
صالحی در ادامه افزود: واگذاری نمایشگاه به بخشهای خصوصی سیاست دیگری است که امسال به طور جد مورد بررسی قرار گرفت همانطور که وزیر محترم ارشاد آقای جنتی بارها گفته است. ما تلاش داریم کار فرهنگ را به اهالی فرهنگ بسپاریم و دولت باید سیاستهای تصدی گرایانهاش را به حداقل برساند. ما آمادهایم همین حالا کلید نمایشگاه را به تشکلها بسپاریم اما نمایشگاه کتاب گستره وسیعی دارد و تشکلها فکر میکنند امسال نمیتوانند این مسولیتها را قبول کنند بنابراین امسال تا هر حدی که تشکلها خود اعلام آمادگی کردند به آنها مسولیتهایی واگذار شد. تصمیم داریم هر سال در این زمینه یک قدم به جلو برویم تا انشاءاله در پایان ۴ سال نمایشگاه به طور کلی به تشکلها سپرده شود.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد سیاست بعدی صرفه جویی در منابع اقتصادی و مالی دانست و گفت: ما تلاش کردهایم تا با سیاستهای جدید انضباط مالی ایجاد کنیم در این خصوص امسال در حوزه بنها شفافیت بالایی صورت میگرفته و آیین نامههایی تصویب شده تا این بنها به صورت عادلانه تقسیم شود و از اصراف آن جلوگیری شود.
صالحی درباره تعامل با رسانهها گفت: سیاست دیگر تعامل رسانهای با اهل رسانه است. نمایشگاه مال معاونت فرهنگی نیست مال کتاب است و در این زمینه دو حوزه به شدت مورد توجه است: یک اقتصاد نشر و دو فرهنگ کتاب و کتاب خوانی این دو مسئلهای است که کمک رسانهها را میطلبد. دوستان عزیز رسانهای باید بحثنمایشگاه را مسئله خودشان بدانند. ما امسال فضاها را بازتر کردهایم تا تعامل بیشتری با رسانهها داشته باشیم نامحرم دانستن رسانهها غلط است.
وی دیگر سیاست نمایشگاه را تقویت ارزشهای انسانی دانست و گفت: سیاست نهم تقویت ارزشهای انسانی ودینی است. براساس منشور اخلاقی نمایشگاه تلاشمان این است که نمایشگاه طاهر و مطهر باشد هر محفلی شأن خودش را دارد و نمایشگاه شأن فرهنگی دارد و سالن مد و لباس نیست اگر چه فضایی برای تفرج است ولی صرفا تفریحگاه نیست.
وی به عنوان آخرین نکته گفت: نکته مهم که باید از آن استفاده شود فرصت سازی نمایشگاه برای دیپلماسی فرهنگی است. کتاب مادر تمدن سازی است. در نمایشگاه کتاب اشکال گوناگون استفاده از کتاب برای تقویت دیپلماسی فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این است که در حوزه ایران فرهنگی و در حوزه جهان اسلام براساس نقشه راهی که تنظیم شده است گام به گام به سوی هدف این نقشه را ه نزدیک شویم.
صالحی در پایان گفت: مصلی مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب نیست اما راه دیگری نداشتیم وقتی آمدیم این تنها گزینه بود و فرصتی برای تغییر آن نداشتیم.
صالحی اینگونه سخنان خود را به پایان رساند: منابع مالی ما همچنان اسفبار است. دوستان ما با اعتبارات شخصی کارها را صورت دادهاند. منابع مالی ما اگر شرایط بهتری داشت کمتر شرمنده میشدیم. شرایط مالی ارشاد در حدی نبود که ما بتوانیم همه طرحهای پیشنهادی را به اجرا برسانیم.