خبرگزاری کار ایران

آفرینش گیتی در بازار نشر

آفرینش گیتی در بازار نشر
کد خبر : ۱۳۲۹۸۱

کتاب " آفرینش گیتی " نوشته‌ی فرد هیرن، کتابی‌ست که به پرسش‌های متفاوت درموردمعنادار بودن جهان هستی و توصیف چگونگی‌ها و علّت‌های غایی و چرایی‌ جهان پاسخ می‌گوید.

ایلنا: " آفرینش گیتی " نهمین کتاب از «مجموعه دانش و فن برای همه» است که با عنوان دوم «معنادار بودن جهان هستی» از سوی انتشارات جهان کتاب به بازار آمده است. این کتاب نوشته فرد هیرِن و ترجمه آن را محمدرضا غفاری به عهده داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در توضیح این کتاب آمده: عمر جهان هستی حدود ۱۴ میلیارد سال تخمین زده شده است. همچنین صحبت از چند صد میلیارد کهکشان شبیه به کهکشان ما(راه شیری) در میان است. قطر صفحه ستاره‌ای کهکشان راه شیری حدود ۱۰۰ هزار سال نوری و ضخامت آن حدود ۱۰۰۰ سال نوری است و… جهانی با این ابعاد عظیم و به سختی قابل تصور، چگونه به وجود آمده است؟ آیا پیدایش جهان ناشی از تصادف صرف است؟ یا اینکه در آن بر پایه علم معنایی می‌توان یافت؟

برای دستیابی به شناخت علمی از آفرینش و معنا‌دار بودن جهان هستی، پرداختن به مباحثاختر‌شناسی گریزناپذیر است. مباحثاختر‌شناسی هم طبیعاً با دانش فیزیک و اخترفیزیک پیوندی بنیادی دارد. در نتیجه، کتاب کوچک آفرینش گیتی: معنادار بودن جهان هستی نیز از چنین مباحثی بی‌بهره نیست. این کتاب می‌کوشد با بیانی روشن و به دور از پیچیدگی، از علوم تجربی جدید برای اثبات معنادار بودن جهان هستی بهره بگیرد. کاری که با بحث‌های چند هزار سالة فلسفی تفاوت بسیار دارد. در فلسفه معمولاً برای شناخت پدیده‌ها، از چهار علّت اصلی(علل اربعه) سخن به میان می‌آید: علّت مادّی، علّت فاعلی، علّت صوری، و علّت غایی. در چهارمین علّت، بحثبر سر این است که هر پدیده چرا و به چه منظور به وجود آمده است. متاسفانه دانش تجربی امروز، در اکثر موارد، از توجه به علّت غایی غفلت می‌ورزد؛ بیشتر به چیستی و چگونگی پدیده‌ها و اشیاء می‌پردازد و چرایی آن‌ها را کمتر مورد بحثقرار می‌دهد. اما ذهن بشر در طول تاریخ همواره به دنبال پی بردن به چرایی‌ها بوده است.

این کتاب در ۲۱۰ صفحه دارد و با قیمت ۱۰ هزار تومان در بازار کتاب قابل تهیه است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز