خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خانه کتاب در گفتگو با ایلنا:

از فروش شابک به ناشران می‌توان کسب درآمد کرد

از فروش شابک به ناشران می‌توان کسب درآمد کرد
کد خبر : ۱۲۹۸۰۷

دریافت هزینه بابت واگذاری کد شابک از ناشران، می‌تواند یک راهکار برای کسب درآمد در خانه‌ی کتاب باشد / بخش قابل توجه هزینه‌های خانه‌ی کتاب، برگزاری جوایزی همچون جلال‌آل‌احمد و کتاب سال است / فروش اطلاعات بانک کتاب و کتاب‌شناسی‌ها بخشی از درآمدهای خانه‌ی کتاب را محقق می‌کند.

ایلنا: علی شجاعی‌صائین(مدیرعامل خانه کتاب) معتقد است اگرچه بخشی از هزینه‌های خانه‌ی کتاب توسط خروجی‌های این سازمان که همانا نشریات و بخش انتشار کتاب تامین می‌شوند، اما جذب حامیان مالی بیشتر مورد نظر ماست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تصمیمات جدید معاونت امورفرهنگی درخصوص کسب درآمد از موسسات زیرمجموعه‌ی ارشاد، اظهار داشت: راهکارهایی در این راستا وجود دارد که ما مشغول بررسی و مشورت‌های لازم در آن خصوص هستیم. البته این مساله به تازگی مطرح شده و هنوز به اقدامات عملی منجر نشده است.

شجاعی صائین در پاسخ به این سوال که " ظرفیت‌های خانه‌ی کتاب برای کسب درآمد چیست؟ "، گفت: ما در بخش انتشار کتاب، سالی ۴۰ تا ۵۰ عنوان کتاب منتشر می‌کنیم که درآمدهای ناشی از فروش آن‌ها رضایت‌بخش بوده و جوابگوی هزینه‌های چاپ و پرداخت حق‌التالیف‌ها است.

وی درمورد بخش نشریات که در مجموعه شامل ۱۰ نشریه در بخش‌های کتاب‌های ماه و کتاب هفته می‌شوند، افزود: در این بخش البته فروش وسیعی نداریم و وضعیت موجود را چندان مطلوب نمی‌دانیم. ولی به هر حال درآمد ناشی از فروش این نشریات بخشی از هزینه‌ها را تامین می‌کند.

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به این سوال که " با وجود توزیع نشدن نشریات به شکل جدی و فراگیر و غیبت آن‌ها روی دکه‌های فروش مطبوعات، این درآمد چگونه به دست می‌آید؟ "، اظهار داشت: بخش عمده‌ی فروش ما از طریق مشترک‌های ما انجام می‌شود. البته درنظر داشته باشید که مساله‌ی فروش پایین، مشکلی عمومی است که تمام روزنامه‌ها و مجلات کشور با آن درگیر هستند، لذا ناچارند هزینه‌های خود را از طرق مختلف مثل درآمد چاپخانه‌هایشان تامین کنند.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: از طرفی همانطور که می‌دانید روزنامه‌ها و نشریات رسمی بخش قابل توجهی از هزینه‌های خود را از طریق انتشار آگهی‌ها تامین می‌کنند. این امکان برای نشریات تخصصی در حوزه‌ی کتاب چندان مقدور نیست زیرا این عرصه استعداد مالی خیلی بالایی ندارد؛ کمااینکه غالب تبلیغات حوزه‌ی کتاب در رسانه‌ی ملی نیز به بخش کتاب‌های آموزشی که سیطره‌ی مخاطبان بیشتری دارند، اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: فروش اطلاعات بانک کتاب و کتاب‌شناسی‌ها نیز بخشی از درآمدهای خانه‌ی کتاب را محقق می‌کند که می‌شود در آینده به شکلی جدی‌تر آن را دنبال کرد. همچنین می‌توان از محل واگذاری شماره‌ی شابک به ناشران نیز کسب درآمد کرد؛ آنچنانکه ناشران موظف شوند در قبال دراختیار گرفتن کد شابک برای کتاب‌های جدید خود، مبلغی را به خانه‌ی کتاب بپردازند.

شجاعی صائین اظهار داشت: اما بخش قابل توجه هزینه‌های خانه‌ی کتاب، مساله‌ی برگزاری جوایزی همچون جایزه‌ی جلال‌آل‌احمد و کتاب سال است. در این بخش هیچ امکان درآمدزایی وجود ندارد و تماما هزینه است! همانطور که می‌دانید میزان جوایز این دو مراسم بسیار سنگین است؛ بنابراین تنها راهی که می‌توان برای تامین بودجه در این بخش اتخاذ کرد، همانا جلب حامیان فرهنگی و منابع مالی‌ست. در این راستا ما مذاکراتی را آغاز کرده‌ایم اما نمی‌دانیم در آینده به چه نتایجی ختم خواهد شد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز