سیدعباس صالحی در جشن کتاب و رسانه ی ملی مطرح کرد:
خبرنگاران حوزه کتاب باید ثابت شوند
معاون امور فرهنگی ارشاد از مسوولان رسانهها، خبرگزاریها و مطبوعات خواست تا با ثابت کردن خبرنگاران حوزهی کتاب به لحاظ قراردادی و همچنین بالابردن مهارتهای تخصصی و حرفهای در این حوزه، بر روند احیای کتاب نقش کمک کنند.
ایلنا؛ مراسم اختتامیهی دوازدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه برتر، شامگاه گذشته(چهارشنبه ۲۹ آبان ماه) با حضور سیدعباس صالحی، الهیاری فومنی، شجاعی صائین و جمعی از اهالی رسانه و مطبوعات برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: وقتی رسانهها پا به صحنه گذاشتند، به نظر میآمد عمر کتاب رو به زوال باشد اما هرچه کارکرد رسانهها مکشوفتر شد، روشن شد که رسانهها هم میتوانن عامل احیا کتاب باشند و هم باعثزوال آن. زیرا بستگی به نوع استفاده از رسانه دارد.
وی ادامه داد: به نظر میآید جشنوارههایی از این دست، به این نیت برگزار میشوند که به این مسالهی مهم بپردازند؛ چگونه رسانهها میتوانن کتاب و کتابخوانی را به عنوان پدیدهای که قرنهای متوالی عامل تواصل فرهنگ بوده شاداب و زنده نگه دارند.
صالحی اظهار داشت: کارهایی که در دهههای اخیر در این حوزه رخ دده، گرچه گامهای کوچکی بودهاند اما نشان داده که رسانهها قدرت این را دارند که به کمک کتاب بیایند اما اگر این رویکرد کم بوده، به دلیل این نیست که رسانهها نابودگر کتاب و کتابخوانی بودهاند زیرا از ظرفیتهای رسانهها درست استفاده نشده است.
وی با تمرکز بر برخی از کارکردهای رسانههای مکتوب، دیداری و شنیداری که میتوانند به حوزهی کتاب و کتابخوانی کمک کنند، آنها را برشمرده و گفت: اولین کارکرد، نیازآفرینی و نیازگستری است زیرا رسانهها میتوانند برای بسیاری از محصولات در جوامع ایجاد نیاز کنند. دومین نکته، اطلاع رسانی است؛ یعنی مردم باید بدانند که یک کالا تولید شده تا سراغ آن بیایند. حالا سوال این است که رسانههای ما چقدر برای کتاب نیازسازی و اطلاع رسانی کردهاند؟
معاون امور فرهنگی اضافه کرد: کارکرد سوم، کارکرد نقد است، با این توضیخ که رسانهها میتوانند با ایجاد فرصت نقد، کتابهای برتر را مطرح کنند. کارکرد سوم آموزش است. اما رسانههای ما چقدر به آموزش مهارت تولید کتاب و مطالعه پرداختهاند؟
وی با اشاره به مهارت کتابخوانی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم انتقال تجارب کتابخوانی و آموزش آکادمیک آن، افزود: کارکرد بعدی؛ پر کردن اوقات فراقت است. به عبارت دیگر رسانهها چقدر سعی کردهاند اوقات فراغت مخاطبان خود را با کتاب پر کنند؟ به نظر من این مسالهای بسیار مهم است و باید دید چطور میتوان کتاب را به اوقات فراغت مردم اضافه کرد؟
صالحی گفت: اگر یمی از کارکردهای رسانه، حل یا کمک کردن به مسائل اجتماعی باشد، رسانهها میتوانند کتاب را به مسالهای جدی در جامعه تبدیل کنند و مدیران دولتی را در این راستا به رسیدگی و تلاش وادار کنند. ایجاد این بستر به هماندیشی و جلسات بیشتری نیاز دار و گفتگوهای روشن و رو به جلویی را میطلبد.
وی با اشاره به خبرنگاران فعالی در حوزهی کتاب خاطرنشان کرد: ما در این حوزه به خبرنگاران حرفهای خوب نیاز داریم و در این راستا، ثبات خبرنگاران و حرفهای شدن آنها لازم است. به عبارت دیگر خبرنگاران حوزهی کتاب باید از سوی مسوولان رسانهها و مطبوعات، ثابت شوند و مباحثتخصصی به آنها اموزش داده شود.
صالحی افزود: یکی دیگر از ملزومات این کار، نزدیک کردن خبرنگاران به منابع و مراجع دولتی است. امیدواریم با ایجاد دبیرخانهی دائمی برای این جشنواره، از سال بعد دیگر نیازی به فراخوان و ارسال آثار برتر از سوی خبرنگاران نباشد، بلکه دبیرخانهی جشنواره با رصدهای دائمی، خود آثار برتر را انتخاب کند.
در بخش دیگری از این مراسم، رضا معصومی(داور جشنواره) در جایگاه حاضر شد و ضمن تشکر از صالحی به دلیل رویکردها و تصمیمات اخیرش بر ضرورت آموزش خبرنگاران تاکید کرد.
وی افزود: اگرچه رسانههای ما در حوزهی کتاب با رشد کمی زیادی مواجه بودهاند؛ تا جایی که همهی مطبوعات و خبرگزاریها بخش کتاب دارند؛ اما به لحاظ کیفی رشد چندانی نداشتهاند.
وی ادامه داد: خلاءهای موجود در نشر نشان میدهد که خبرنگاران این حوزه نتوانستهاند وظیفهی خود را به خوبی انجام دهند. لاذا امیدوارم آقای صالحی، طرح معوق ماندهی آموزش خبرنگاران حوزهی کتاب را که در سال ۸۲ مطرح شد اما متوقف ماند، دوباره احیا کند.
در ادامه جلال خوشچهره یکی از داوران بخش مسابقه جشنواره کتاب و رسانهملی، در جایگاه حاضر شد و بیانیهی هیات داوران را قرائت کرد. در این بیانیه به جای خالی مطالب برتر برخی از خبرنگاران در میان آثار ارائه شده، اشاره شده بود. همچنین به لزوم بالابردن کیفیت و مهارتهای تخصیص تهیهی مطالب در حوزههای خبر، مقاله، یادداشت، مصاحبه، گزارش و معرف کتاب از سوی خبرنگاران حوزهی کتاب تاکید داشت. این بیانیه، همینطور از حذف بخش عکاس - خبرنگار در این دوره و بخش خبرنگار پیشکسوت به دلیل عدم در اختیار داشتن اطلاعات لازم و اضافه شدن بخش ترجمه از دور جدید، خبر داد.