با سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ و شمس لنگرودی؛
کتاب «۱۰۰ آگهی مطبوعات» رونمایی میشود
کتاب «۱۰۰ آگهی مطبوعات» که به بررسی آگهیهای تبلیغاتی دهه ۲۰ تا ۵۰ شمسی در ایران میپردازد با سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ و شمس لنگرودی در خانه هنرمندان رونمایی میشود.
ایلنا: کتاب «۱۰۰ آگهی مطبوعات» به تالیف فرشید پارسیکیا، روز ۲۷ مهر در گالری بهار خانهٔ هنرمندان ایران با حضور و سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ، آرش تنهایی و شمس لنگرودی رونمایی میشود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی «ایده»، فرشید پارسیکیا هنرمند و مدرس گرافیک درباره این کتاب گفت: محتوای این کتاب درباره تاریخ گرافیک تبلیغاتی در ایران است و در این کتاب تاریخ گرافیک تبلیغاتی ایران مرور شده است. ۱۰۰ آگهی مطبوعاتی نوآور که در سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ در مطبوعات منتشر شدهاند، در این کتاب بازنشر و معرفی میشوند.
وی افزود: هدف من از گردآوری این کتاب تاریخنگاری است و به همین دلیل چون برای انتشار نشریات از فعل «طبع شدن» استفاده میشد من عنوان «آگهی مطبوعات» را برای کتاب انتخاب کردم. پیش از کتاب «۱۰۰آگهی مطبوعات» دو اثر مشابه هم منتشر شده است، اما این دو به دلیل عدم دسترسی به منابع توسط نویسندگانشان اشکالاتی دارند. به عنوان مثال در یکی از این دو کتاب درج شده که نخستین آگهی مطبوعاتی در شماره ۶ روزنامه «وقایع اتفاقیه» منتشر شده است، در صورتی که این دومین آگهی است و نخستین آن در سومین شماره این روزنامه منتشر شده بود.
این مدرس گرافیک در ادامه اظهار کرد: اوج جریان آگهی مطبوعاتی در ایران با تاسیس دو موسسه «آوانگارد» با مدیریت کامران کاتوزیان و «فاکوپا» با مدیریت فرهاد هرمزی شروع میشود. با وجود آنکه هرمزی چندین سال است که از دنیا رفته، اما بازهم بدون شک فعالترین و مهمترین تبلیغاتچی در ایران، حتی در دهه اخیر است.
پارسیکیا درباره نقطه شروع تاریخنگاری این کتاب توضیح داد: من مباحثکتاب «۱۰۰آگهی مطبوعات» را از جریان ارتباط بصری در ایران و جریانهای ارتباطی از دوره پیشاآریایی شروع کردم. در واقع این بخش یک بسترسازی برای محتوای بخش دوم کتاب است.
وی درباره کار پژوهشی خود در این کتاب، گفت: من مقداری روزنامه قدیمی در آرشیو و کتابخانه شخصی خودم داشتم و در مقطعی نیز با زحمت و صرف هزینه بسیار هفت هزار آگهی مطبوعاتی از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۵۷ را جمعآوری کردم. پیدا کردن اصل روزنامههایی که این آگهیها در آنها منتشر شده بودند، بیشترین زمان و انرژی را از من گرفت.
پارسیکیا همچنین به انتشار اسنادی در کتاب اشاره کرد: از بین اسناد جمعآوری شده نزدیک به ۱۰۰ آژانس تبلیغاتی را شناسایی و از بین اینها نیز نام طراحان همکار این آژانسها را پیدا کردم. همچنین از میان امضای موجود در آگهیها توانستم نام چندتن از طراحان شعارهای تبلیغاتی را نیز بیابم. از بین این هفت هزار، ابتدا نزدیک به ۴۵۰ آگهی را که از نظر طراحی گرافیک در زمان خود جذاب و در تکنیک نوآور بودند و البته شعار تبلیغی خوبی داشتند، برای درج در کتاب انتخاب کردم و در نهایت از بین این آگهیها ۱۰۰ اثر در این کتاب منتشر شد. برای انتخاب نهایی این ۱۰۰ آگهی از کمکهای فکری
آرش تنهایی و ایمان ملاجعفری نیز بهره بردم.
پارسیکیا در پایان از انتشارات «ایده» به عنوان ناشر کتاب، یاد کرد و گفت: این کتاب روز ۲۷ مهر در گالری بهار خانه هنرمندان همزمان با جشن پنج سالگی «ایده» با حضور و سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ، آرش تنهایی و شمس لنگرودی رونمایی میشود.
فرشید پارسیکیا فارغ التحصیل رشته گرافیک است و هماکنون مدرس گرافیک است. وی موسس گروه هنری پاراگراف و مدیر هنری نشریاتی چون «چیستا» و «دانش و مردم» بوده است.