کارگردان نمایش " کان را که خبر شد خبری بازنیامد ":
هدف ما این است که کسی وارد زندان نشود
در باغ موزه زندان قصر هر تئاتری اجرا نمیشود. جای اجرای تئاتر " کان را که خبر شد خبری بازنیامد " دقیقا همینجا بود.
" کان را که خبر شد خبری بازنیامد " با حضور عوامل نمایش در باغ موزه قصر نقد و بررسی شد.
به گزارش ایلنا؛ محمدرضا سعیدی(مدیر باغ موزه زندان قصر) در ابتدای نشست گفت: عدهای دوست داشتند در این مکان فعالیت هنری و فرهنگی شکل نگیرد اما اجازه ندادیم و خوشحالیم این نوع فعالیتها در باغ موزه زندان قصر انجام میشود. اجرای نمایش " کان را که خبر شد خبری بازنیامد " هم برای عدهای خوشآیند نبود. گاهی با من تماسهایی گرفته میشد که من در پاسخ میگفتم این نمایش از وزارت ارشاد مجوز گرفته و منهم آن را دیدهام. اگر فردی با آن مشکل دارد، شخصی است.
در ادامه؛ ماهی عظیمی که کارگردانی این نمایش را به عهده داشت؛ گفت: تمام تلاش گروه بر این بود که این نمایش نباید فقط به اندازه یک نمایش تاثیر بگذارد و برای دستیابی به این هدف بخشی از نمایش را به عهده مخاطب گذاشتیم. مخاطبان با حرفها و واکنشهای خود مسیر را مشخص میکنند. با این کار موفق شدیم یک اتفاق لحظهای و واقعی را برای مخاطبی که تجربه زندان نداشت؛ به وجود آوریم.
این کارگردان درباره انگیزهاش از ساخت این نمایش گفت: هدف ما فقط این است که کسی وارد زندان نشود و خانوادهای درگیر موضوع زندانی نشوند.
عظیمی ادامه داد: بازیگران در این نمایش نقش زندانی را بازی نکردند آنها با پیگیریهایشان تبدیل به زندانی شدند و گاهی من هم زندانبان میشدم. هر روز دو ساعت قبل از اجرا بازیگران در سلولهای انفرادی نگهداری میشدند و مدت کوتاهی به هواخوری انتقال داده میشدند تا باور کنند که زندانی هستند.
وی گفت: " کان را که خبر شد خبری بازنیامد " گانه اول یک مجموعه نمایش سهگانه است و اواسط سال آینده گانه دوم آن که بازسازی صحنه جرم و روایت زندانیان است؛ اجرا میشود.
مجید رحمتی که بازیگردانی این نمایش را به عهده داشت نیز گفت: این نمایش باید بهصورت رخ به رخ با مخاطب اجرا میشد و این یکی از سختترین فصلهای کار بود که به آن دست پیدا کردیم. در این نمایش به شکل کاملا ظریف و علمی، قصههای متفاوت را توسط بازیگرهای مختلف اجرا کردیم.
رضا آشفته(مشاور هنری نمایش) نیز گفت: مستند و مونولوگ بودن این نمایش که در ضلع تئاتر محیطی به انجام رسید، مخاطب را با خود در فکر فرو میبرد و این تجربهای بود که در تئاتر ایران نداشتیم. این تجربه یعنی تئاتر فراگیر، یعنی از این پس میشود در بیمارستان، کارخانه، مترو و هر جایی تئاتر اجرا کرد.
وی افزود: اگر میخواهیم زندانهای ما خالی شوند باید صندلیهای تئاتر را پر کنیم.
در پایان نشست؛ مدیر باغ موزه زندان قصر گفت: در باغ موزه زندان قصر هر تئاتری اجرا نمیشود و جای این تئاتر دقیقا همین جا بود.