خبرگزاری کار ایران

المیادین بررسی کرد:

کمپین‌های اتهامی علیه پکن، سرپوشی بر شکست دولت‌ها در مهار کرونا است/ آینده روابط چین تحت‌الشعاع اتهام‌افکنی‌ها قرار می‌گیرد

کمپین‌های اتهامی علیه پکن، سرپوشی بر شکست دولت‌ها در مهار کرونا است/ آینده روابط چین تحت‌الشعاع اتهام‌افکنی‌ها قرار می‌گیرد
کد خبر : ۹۰۸۸۱۲

همه می‌دانند که درخواست‌ها برای تحمیل مسئولیت بین‌المللی پاندمی کرونا علیه چین صرفا تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر عدم موفقیت دولت‌ها و اتحادیه اروپا در برخورد با این پاندمی از یک سو و ترس از ارتقای چین و رهبری جهان از سوی دیگر است.

به گزارش ایلنا، پایگاه المیادین در مقاله‌ای به قلم «تمارا برو» نوشت:

اخیراً کمپین‌های بین‌المللی راه‌اندازی شده است که خواستار جبران شیوع ویروس کووید- ۱۹ توسط چین است، زیرا بسیاری از کشورهای غربی، چین را به مخفی کردن اطلاعات در مورد منبع و انتشار ویروس، ارائه اطلاعات نادرست در مورد علائم و تأثیرات آن بر روی انسان و راه‌های انتقال ویروس و تأخیر در اعلام شیوع بیماری متهم می‌کنند و آن را نقض قوانین سازمان بهداشت جهانی و پنهان‌سازی آمار حقیقی مبتلایان و قربانیان بیماری کرونا می‌دانند.

این کمپین‌ها توسط آمریکا هدایت می‌شود و استرالیا، فرانسه، انگلیس، آلمان و سایر کشورهای متحد آمریکا به آن ملحق شده‌اند. اخیراً نیز گزارشی از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد که چین و روسیه را به انتشار اطلاعات دروغین در مورد پاندمی کرونا متهم کرد.

از سوی دیگر، پکن اصرار دارد که در این موضوع شفاف‌سازی کرده و اطلاعات در مورد ویروس کووید-۱۹ را به موقع به اشتراک گذاشته است. چین  همچنین با درخواست‌ها برای انجام تحقیقات بین‌المللی درباره منشا ویروس مخالفت کرده است، زیرا این موضوع بنا بر اظهارات سفیر پکن در انگلیس دارای انگیزه‌های سیاسی است و مانع تلاش‌های چین در مبارزه با پاندمی کرونا خواهد شد. 

همه می‌دانند که درخواست‌ها برای تحمیل مسئولیت بین‌المللی پاندمی کرونا علیه چین صرفا تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر عدم موفقیت دولت‌ها و اتحادیه اروپا در برخورد با این پاندمی از یک سو و ترس از ارتقای چین و رهبری جهان از سوی دیگر است.  

آمریکا تلاش می‌کند برای ضربه زدن به چین و تحریک کشورها علیه آن  نهایت استفاده را ار پاندمی کرونا ببرد  و این همان چیزی است که از اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا و «مایک پمپئو»، وزیر خارجه او استنباط می‌شود.

پمپئو با سوء استفاده از نارضایتی برخی کشورها از نحوه تعامل چین در مبارزه با ویروس کرونا تلاش کرد شرکت غول پیکر فناوری هواوی را هدف قرار دهد به گونه‌ای که انگلیس را بر آن داشت تا درباره همکاری با این شرکت که در زیرساخت‌های شبکه نسل پنجم این کشور نقش مهمی دارد، تجدید نظر کند.

حال باید دید که آیا فرانسه هم که به تبعیت از انگلیس به شرکت هواوی اجازه استفاده از نسل پنجم را همراه با برخی محدودیت‌ها داده بود از این اقدام عقب نشینی می‌کند یا خیر؟ که البته منجر به تیره‌تر شدن روابط  بین دو کشور می‌شود.

اما استرالیا ، خلاف آنچه انگلیس و فرانسه انجام داده‌اند، به دیکته‌های آمریکا پاسخ گفت و اجازه ورود نسل پنجم را به شرکت‌های چینی نداد که این خود، خشم پکن را به دنبال داشت.

 هنگامی که استرالیا خواستار شفافیت بیشتر پکن درباره پاندمی کرونا شد، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از این کشور خواست که به جای تکرار دیکته‌های یک کشور خاص و تبعیت از آن برای دامن زدن به این موضوع تلاش بیشتری برای بهبود روابط دو جانبه به ویژه همکاری در زمینه کرونا صرف کند.

سفیر چین در استرالیا همچنین هشدار داد که درخواست تحقیق درباره شیوع ویروس کرونا می‌تواند منجر به تحریم کالاهای استرالیا برای مصرف کنندگان چینی و یا منع سفر به این کشور شود. 

شکی نیست که روابط پکن و کانبرا که هر از گاهی تیره می‌شود، پیچیده خواهد شد و این موضوع بر اقتصاد استرالیا  که چین شریک تجاری نخست آن است، تأثیر خواهد گذاشت. روابط قوی استرالیا با آمریکا نیز روابط این کشور با چین را تحت الشعاع قرار داده است.

ترامپ از آغاز شیوع ویروس کووید ۱۹ در چین از هیچ حمله¬ای علیه این کشور دریغ نکرده و پکن را به عدم ارائه اطلاعات در مورد این ویروس و پنهان کردن  میزان خطر آن متهم می¬کند. این موضوع به جایی رسیده است که پومپئو  مدعی احتمال نشت ویروس از آزمایشگاهی در ووهان چین و خواستار اعزام تیم تحقیقاتی به این کشور شده که البته چین با این درخواست مخالفت کرده و از مقامات آمریکایی خواسته تا از این حملات دست بردارند و بر تلاشهای بین المللی برای مبارزه با کرونا متمرکز شوند. 

نگاهی دقیق به اظهارات ترامپ از زمان شیوع این پاندمی در چین نشان می‌دهد که وی بارها از تلاش‌های این کشور برای مقابله با این بیماری تمجید و به طور خاص نام « شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین را ذکر کرده است اما پس از اینکه آمریکا در پاندمی  کرونا غرق و بیماری از کنترل آنها خارج شد و دولت آمریکا در مهار ویروس شکست خورد، ترامپ که آثار بازر آن را در انتخابات ریاست‌جمهوری درک کرده خشم خود را به یکباره بر سر چین خالی کرده است.

وضعیتی فعلی همانطور که چین تکرار می‌کند، به جای متهم کردن یکدیگر، به همکاری بین المللی  برای مقابله با ویروس کرونا نیاز دارد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که  اگر چین و آمریکا برای همکاری در زمینه کرونا و خروج از بحران اقتصادی و مالی ناشی از آن توافق کنند، آیا چین در روابط خود با کشورهایی که آن را به عدم شفافیت متهم کردند، بازنگری خواهد کرد یا اینکه حصول چنین توافقی مانع حسابرسی چین از این کشورها می‌شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز