خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع فیلیپین:

نسبت به افزایش حضور کشتی‌های چینی در آب‌های مورد مناقشه نگران هستیم

وزیر دفاع فیلیپین نسبت به افزایش حضور کشتی‌های چینی در آب‌های مورد مناقشه‌ ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ وزیر دفاع فیلیپین امروز – یکشنبه - با ابراز «نگرانی‌ شدید»، خواستار توضیحات بیشتر از سفیر چین در رابطه با افزایش شمار کشتی‌های چینی نزدیک آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی شد.

یک هواپیمای فیلیپینی روز گذشته با پرواز بر فراز جزایر صخره‌ای حضور شمار بیشتری از کشتی‌های چینی در این مناطق را گزارش داده است . این شمار، از میزان کشتی‌هایی که در درگیری‌های سال ۲۰۱۲ در این منطقه حضور داشتند، بیشتر است.

وزیر دفاع فیلیپین در پیامی به خبرنگاران گفت: «‌چهار کشتی گارد چینی و شش کشتی دیگر که شامل قایق‌های آبی رنگ بوده است، در منطقه اسکاربورو دیده شده است.»

وی افزود: «‌حضور این میزان کشتی به جز گارد ساحلی نگرانی‌ عمیق ما را برانگیخته است.»

سفارت چین در مانیل هنوز توضیحات بیشتری ارائه نکرده است.

هرچند که این منطقه تنها از چند صخره سطحی تشکیل شده است،‌ به دلیل آب‌های آرام و غنی از ماهی‌ها از ارزش زیادی برای فیلیپین برخوردار است.

مقام‌های مانیل اعلام کرده‌اند که چین تا کنون این منطقه را مسدود کرده است و این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی است.

مناقشه‌ها در این زمینه از زمان رای دادگاه بین‌المللی در تاریخ ۱۲ جولای افزایش یافته است.

چین از پذیرش حکم دادگاه خودداری کرده و آخرین اظهارنظر‌ها از سوی مقام‌های فیلیپین ممکن است تنش‌ها میان دو کشور را افزایش دهد. قرار است نمایندگان دو طرف به همراه فرستادگان ژاپن و آمریکا روز سه‌شنبه در لائوس با یکدیگر دیدار کنند.

«رودریگو دوترت» رئیس‌جمهوری فیلیپین در این‌باره گفته است که از چین می‌خواهد تا از احکام دادگاه پیروی کند اما قول داده تا این موضوع را در اجلاس پیش رو مطرح نکند.

وی خواستار تسهیل مذاکرات دوجانبه است و در این راستا نیز ماه گذشته میلادی نمایندگانی را برای مذاکره با چین به هنگ‌کنگ فرستاده است.

     

 

 

کد خبر : ۴۰۷۸۴۵