خبرگزاری کار ایران

باوند در گفت‌وگو با ایلنا:

کلینتون به صورت داوطلبانه به پلیس فدرال مراجعه نکرده است/ سفارت لیبی موضوع بازجویی‌ها نبود

اگر کسی به اختیار وارد اداره پلیس فدرال شود هیچگاه نزدیک به چهار ساعت مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد و اگر هم چنین حالتی را درست بدانیم باید بگوییم که این مراجعه به صورت اختیاری و به یکباره نبوده است.

«داوود هرمیداس‌باوند» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح بازجویی صورت گرفته از هیلاری کلینتون توسط پلیس فدرال ایالات متحده،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بازجویی از شخصی مانند کلینتون به عنوان نامزد احتمالی حزب دموکرات که در جایگاه قابل قبولی در جدول انتخابات قرار دارد بدون تردید برای مخدوش کردن چهره وی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر خلاف اخبار منتشر شده کلینتون با اختیار خود به اداره پلیس فدرال مراجعه نکرد؛ چراکه اگر کسی به اختیار وارد این نهاد امنیتی شود هیچگاه نزدیک به چهار ساعت مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد و اگر هم چنین حالتی را درست بدانیم باید بگوییم که این مراجعه به صورت اختیاری و به یکباره نبوده است بلکه به احتمال زیاد خانم کلینتون از سوی پلیس فدرال احضار شده‌اند.

باید توجه کرد که مسائلی مانند بحث اقتصاد و به دنبال آن موضوعات امنیتی از جمله محورهای  هستند که در نظر مردم آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در این حالت اگر هجمه‌ای علیه کلینتون در دو محور مذکور به وجود آید بدون تردید مشکلاتی برای وی به وجود خواهد آمد که این خواست اردوگاه جمهوریخواهان است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا در پایان در پاسخ به اینکه آیا سوالات پلیس فدرال می‌تواند علاوه بر موضوع ایمیل‌ها به وضعیت سفارت آمریکا در لیبی هم کشیده شود یا خیر؛ گفت: باید دید که خروجی این بازجویی و سوالاتی که از کلینتون پرسیده شده، چه بوده است و در مقابل کلینتون چه جوابی به آنها داده است. به صورت قطعی باید بگویم که سفیر آمریکا در لیبی ارتباط زیادی با واشنگتن نداشت. چراکه وی علاوه بر اینکه سفیر ایالات متحده در لیبی بود، یکی از تحلیلگران و صاحب نظران مسائل منطقه‌ای و جهان عرب بود و حتی مردم لیبی وی را از نزدیک می‌شناختند. از این رو نمی‌توان گفت که در بازجویی صورت گرفته موضوع سفارت لیبی مطرح شده است. به صورتی که اوباما رسماً چندین بار به خطای تاکتیکی خود در خصوص سفارت لیبی اشاره کرده است. لذا در این بین تنها نمی‌توان کلینتون را به عنوان وزیر خارجه وقت مورد خطاب قرار داد.

کد خبر : ۳۸۶۹۲۳