خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال متمایل شدن جمهوری‌خواهان به سمت تد کروز وجود دارد

اگر قرار بر این باشد که خروجی نهایی اردوگاه دموکرات‌ها هیلاری کلینتون تلقی شود، بدون شک یک همگرایی میان جناح چپ به رهبری سندرز و جناح میانه‌‌رو دموکرات به رهبری کلینتون صورت می‌گیرد که نهایتاً تمام آراء جناح چپ به سمت کلینتون منتقل خواهد شد.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به پیروزی برنی سندرز و تدکروز در انتخابات ایالت ویسکانسین بیان کرد: پیروزی برنی سندرز از اردوگاه دموکرات‌ها و تدکروز از اردوگاه جمهوری‌خواهان در ایالت ویسکانسین اگرچه برای دو نفر موفقیت آمیز بود اما به معنای مشخص شدن نتیجه نهایی قلمداد نمی‌شود. درست است که در انتخابات اخیر، برنی‌سندرز از هیلاری کلینتون پیشی گرفت اما باید توجه داشت که مجموعه آراء در کنوانسیون حزب دموکرات به نفع کلینتون رقم خورده است و به عبارتی دیگر کلینتون در این زمینه فاصله بیشتری با سندرز دارد.

وی ادامه داد: نامزدی که 2383 رای در کنوانسیون حزب دموکرات بدست بیاورد به عنوان نامزد نهایی معرفی می‌شود. در حال حاضر با توجه به آمار موجود که از سمت موسسات آمریکایی و همین طور خروجی انتخابات ایالتی منتشر شده است، کلینتون تنها نیاز به 500 رای دارد و سندرز نیاز به هزار و 300 رای دارد تا بتواند بر کلینتون فائق آمده و پیروز شود. آنچه که کلینتون به عنوان برگ برنده در دست دارد، این است که حدود 469 نفر از ابرنمایندگان به کلینتون گرایش دارند و تنها چیزی حدود 40 نفر از آنها به سمت سندرز متمایل هستند. اگر کلینتون در نیویورک بتواند آرای مورد نظر را کسب کند، بدون شک می‌توانیم بگوییم در آستانه مرحله نهایی قرار خواهد گرفت. بنابراین به‌رغم پیروزی سندرز باید گفت که کلینتون برنده خواهد شد.

 مساله دیگری که در این بین مهم جلوه می کند این است که ادامه حضور سندرز در روند انتخابات و رای آوردن وی می‌تواند تعداد زیادی از رای دهندگان را که به سمت جناح چپ دموکرات‌ها تمایل دارند با خود به پای صندوق رای بکشاند. لذا اگر قرار بر این باشد که خروجی نهایی اردوگاه دموکرات‌ها هیلاری کلینتون تلقی شود، بدون شک یک همگرایی میان جناح چپ به رهبری سندرز و جناح میانه‌‌رو دموکرات به رهبری کلینتون صورت می‌گیرد که نهایتاً تمام آراء جناح چپ به سمت کلینتون منتقل خواهد شد تا نتیجتاً دموکرات‌ها بتواند یک انسجام بالایی را از خود به نمایش بگذارد.

ابوالفتح در تشریح وضعیت جمهوری‌خواهان اظهار کرد: در اردوگاه جمهوری‌خواهان اوضاع تا حد زیادی تفاوت دارد. اگر به چند انتخابات گذشته نگاهی بیاندازیم مشاهده می‌کنیم که تدکروز توانایی زیادی را برای کسب آراء از خود نشان داده و در مقابل ترامپ قرار گرفته است. به صورتی که 1237 رای می‌بایست از سمت کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان به نامزدها داده شود و در این بین جبران فاصله میان ترامپ و کروز بسیار مشکل است. چراکه فاصله کروز بیشتر بوده و پایین‌تر از ترامپ قرار دارد. اما در این بین مساله دیگری وجود دارد که براساس مرام‌نامه و اساس‌نامه جمهوری‌خواهان اگر ترامپ بتواند حتی تمامی آرای مورد نیاز را دریافت کند جمهوری خواهان می‌توانند براساس میل خود وی را کنار گذاشته و به تد کروز و یا نامزد دیگری از حزب جمهوریخواهان رای بدهند.

کد خبر : ۳۵۹۴۳۸