خبرگزاری کار ایران

«رای الیوم»:

مذاکرات مسقط پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای حوثی‌ها است

یک روزنامه عرب‌زبان با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات آمریکایی‌ها با هیات انصارالله در پایتخت عمان، این مذاکرات را که بنا به درخواست کاخ سفید برگزار شد، پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای حوثی‌ها خواند.

به گزارش ایلنا، روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت که آمریکا کانال گفت‌وگو با جنبش انصارالله را در مسقط، باز کرد؛ مذاکراتی که گفته می‌شود دو موضوع اصلی را محور قرار می‌دهد:

۱- بررسی چشم‌انداز دستیابی به «راهکاری سیاسی» که به بازگشت ثبات و امنیت در یمن، کمک کند. به‌ویژه اینکه «راهکار نظامی» برای تسلیم کردن حوثی‌ها و هم‌پیمان اصلی آن «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری سابق یمن شکست خورده است.

۲-  آزادی شماری از اتباع آمریکایی. نیروهای حوثی، اخیرا چهار تبعه آمریکا را در صنعا زندانی کرده‌اند. سه نفر از این افراد در بخش خصوصی فعالیت می‌کردند.

رای الیوم نوشت که وقتی می‌گوییم ایالات متحده آمریکا مجبور شد این کانال گفت‌وگو را باز کند، منظورمان این است که این گفت‌وگوها پس از فشارهای گسترده سیاسی و برخوردهای تحریمی علیه حوثی‌ها و هم‌پیمان آن انجام می‎شود. آمریکا برای ابراز همبستگی با هم‌پیمان سعودی خود، تحریم‌ها و فشارهایی را علیه حوثی‌ها اعمال کرد به این امید که پیشروی‌های نظامی (حوثی‌ها) در یمن متوقف شود؛ هدفی که تاکنون محقق نشده است.

در قالب تحریم‌های آمریکا، «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله، برخی از معاونان وی، علی عبدالله صالح و پسرش در فهرست تروریست‌ها گنجانده شدند. همچنین دارایی‌ها این افراد در بانک‌های آمریکایی مسدود و آنها ممنوع السفر شده‌اند. ولی مشخص است که دولت آمریکا بی‌فایده و بی‌تاثیر بودن این تحریم‌ها را درک کرده است؛ چرا که اولا حوثی‌ها هیچ دارایی در بانک‌های خارجی ندارند و همچنین عبدالملک الحوثی هیچ‌وقت مقر اصلی خود «صعده» را حتی به مقصد صنعا، پایتخت ترک نکرده است؛ چه برسد به سفرش به خارج از کشور.

«راجح بادی» سخنگوی دولت (مستعفی) «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن، چند روز پیش، از مذاکرات آمریکا با حوثی‌ها خبر داد و تأکید کرد که این مذاکرات بنا به درخواست آمریکا انجام شد و هیات حوثی‌ها به ریاست «صالح الصمد» رئیس دفتر سیاسی گروه از طریق یک هواپیمای آمریکایی، عازم مسقط شدند.

رای الیوم در ادامه نوشت: «هنوز زود است احکام قطعی درباره نتیجه این مذاکرات صادر شود ولی واضح است که مجبور شدن آمریکا به ایجاد کانال گفت‌وگو با حوثی‌ها بیانگر تلاش‌ها برای رفع بن‌بست‌های موجود در بحران یمن و نیز عدم عقب‌نشینی حوثی‌ها در برابر شروط عربستان سعودی است. بازگشت عبد ربه منصور هادی و عقب‌نشینی حوثی‌ها از صنعا و عدن و تحویل سلاح‌های مصادره شده از انبار تسلیحاتی ارتش یمن، از مهم‌ترین شروط عربستان سعودی هستند.»

این روزنامه فرامنطقه‌ای موقعیت حوثی‌ها را در مذاکرات بسیار قوی ارزیابی کرد و نوشت که اعضای این گروه صاحبان قدرت واقعی هستند و حتی در بمباران‌های جنگنده‌های سعودی چندان متحمل خسارت نشده‌اند و این بمباران‌ها در بیشتر مواقع ملت یمن را هدف قرار می‌دهند. در مقابل نیروهای حوثی، با شلیک موشک‌های کاتیوشا و خمپاره‌های هاون، زندگی را در مهم‌ترین شهرهای جنوب عربستان سعودی یعنی جازان و نجران تعطیل کردند.

رای الیوم این احتمال را مطرح می‌کند که هیات انصارالله در مذاکرات خود با آمریکایی‌ها با تاکید بر مواضع خود یعنی عدم عقب‌نشینی از شهرهای تحت کنترل خود، درخواست‌های جدیدی از جمله حذف اسامی‌شان از فهرست تروریست‌ها، پرداخت غرامت هنگفت توسط عربستان سعودی که جنگنده‌های آن و هم‌پیمانانش طی ماه گذشته خسارت‌های بسیاری به یمن وارد کرده‌اند را مطرح کند.

رای الیوم همچنین نوشت که قدر مسلم آن است که ورود آمریکا به خط مذاکرات و نشستن با هیات مذاکره کننده حوثی‌ها بر سر میز مذاکره، بزرگ‌ترین پیروزی دیپلماسی برای حوثی‌ها و به رسمیت شناخته شدن آن توسط یک ابرقدرت، محسوب می‌شود و این دستاورد بزرگی برای انصارالله است که دشمنانش و به‌ویژه عربستان سعودی باید در برابر آن تسلیم شوند؛ چه مذاکرات مسقط به نتیجه برسد و چه شکست بخورد.

کد خبر : ۲۸۱۲۰۱