خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

رابطه اعضای بریکس با آمریکا مانع اقدامات روسیه علیه غرب است/واشنگتن در آینده چین را در داخل درگیر خود می‌کند

رابطه اعضای بریکس با آمریکا مانع اقدامات روسیه علیه غرب است/واشنگتن در آینده چین را در داخل درگیر خود می‌کند
کد خبر : ۱۵۴۷۷۸۱

کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه نمیتواند با اعضای کنونی بریکس علیه ایالات متحده کار کند و دلیلش روابط کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه با واشنگتن است.

قاسم مومنی، کارشناس مسائل روسیه با اشاره به برگزاری نشست گروه بریکس و تلاس مسکو برای خلق یک بلوک ضدغربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اساس تشکیل گروه بریکس و ماهیت موسسان آن را باید اقتصادی بدانیم اما مساله مهمتر آن است که ین نشست در شرایطی برگزار شد که دو پرونده مهم یعنی جنگ اوکراین و تحولات خاورمیانه در جریان است و برخی از تحلیلگران معتقدند که جنگ اوکراین ممکن است به اندازه جنگ جهانی دوم طول بکشد. از سوی دیگر داده‌هایی به موازات این نشست در کازان منتشر شد که نشان می‌دهد روس‌ها ر بحث هدف قرار دادن کشتی‌ها در خلیج عدن به یمن کمک‌های متعددی انجام داده‌اند و همین موضوع نشان می‌دهد که روسیه یک جنگ پنهان را علیه غرب به راه انداخته است. 

وی ادامه داد: آنچه در مورد نشست گروه بریکس باید مورد نظر قرار بگیرد این است که پوتین با برگزاری این نشست قصد داشت تا پرستیژ خود و مسکو را افزایش دهد و از سوی دیگر بتواند ه خود و تیم سیاسی - امنیتی‌اش روحیه بدهد. توجه داشته باشید که سران بیش از دو سوم جمعیت جهان در این نشست حضور داشتند و ایران هم برای اولین بار به عنوان عضو اصلی در این نشست حضور داشت و این در حالیست که بریکس می‌تواند به یک پیمان نظامی- امنیتی تبدیل شود؛ چراکه هر جایی که مسئله اقتصاد مطرح شود، موضوعات امنیتی و نظامی هم مطرح می‌شود اما معتقدم که پیمان بریکس نمی‌تواند برای روسیه آنگونه که فکر می‌کند خروجی داشته باشد که نخستین دلیل آنرا باید رابطه اعضای این پیمان با غرب دانست؛ به گونه‌ای که چین، هند، آفریقای جنوبی، برزیل و سایر کشورها مانند ترکیه یا امارات که در نشست کازان حضور داشتند با ایالات متحده رابطه مشخص و قوی دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته دیگر این است که کشورهای عضو این پیمان در نهایت با روسیه رابطه نظامی سطح پایین یا اقتصادی تک محصوله یعنی صادرات یا واردات نفت و گاز دارند و اصولاً روسیه کشور اقتصادی نیست و می‌تواند صرفاً در حوزه صادرات نفت و گاز و تسلیحات ایفای نقش کند که البته تحریم‌های غرب را هم در این میان باید مورد نظر داشت. در چنین شرایطی پوتین در نشست گروه بریکس صرفا به دنبال یک مانور سیاسی بودند و این در حالیست که کشورهای عضو مانند هند به دنبال توسعه پایدار هستند و چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی شرقی، با پرونده تایوان و تهدیدات غرب در دریای چین جنوبی دست و پنجه نرم می‌کند و ایالات متحده هم به دنبال توسعه مختص به خود هستند و از سوی دیگر پکن تلاش میکند تا یک توسعه مشخص را در دستور کار خود خصوصاً در عرصه تکنولوژی نظامی و اقتصادی قرار دهد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من ایالات متحده در آینده نه چندان دور برای کنترل چین سعی می‌کند تا این کشور را در داخل خاک خود با چالش‌های مشخصی مانند اویغورها درگیر کند. در کل موضوع مهم این است که روسیه نمیتواند با اعضای کنونی گروه بریکس علیه ایالات متحده کار کند. به عنوان مثال برزیل در شرایط کنونی که توسعه را در دستور کار خود قرار داده، با آمریکا ارتباط دارد. همچنین ترکیه به عنوان یکی از اعضای کلیدی ناتو و تنها عضو مسلمان این پیمان با ایالات متحده روابط مشخص دارد. هند و چین هم که به صورت مشخص به دنبال توسعه اقتصادی هستند با واشنگتن روابط مشخصی دارند و پاکستان و امارات به انضمام سایر کشورهای عضو بریکس هم با ایالات متحده روابط دارند. از سوی دیگر ایران و روسیه تحریم هستند و همین موضوع تهران و مسکو را به عنوان دو رقیب پنهان یکدیگر در حوزه صادرات انرژی مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. بر همین اساس نشست گروه بریکس در کازان را باید نوعی نمایش قدرت سیاسی از سوی روسیه در شرایط فعلی قلمداد کرد ولی به نظرم ایران در این راستا میتواند فرصت‌هایی را در عرصه اقتصادی برای خود رقم بزند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز