خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حسن هانی‌زاده؛

هدف نتانیاهو از طرح محاصره شمال غزه چیست؟

هدف نتانیاهو از طرح محاصره شمال غزه چیست؟
کد خبر : ۱۵۳۳۴۷۳

اسرائیل در مورد غزه و تونل‌های حماس با مشکل‌های زیادی روبرو شده و حالا نتانیاهو قصد دارد با ارائه طرح محاصره شمال غزه یک مانور رسانه‌ای و سیاسی را به نفع خود رقم بزند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد طرح نتانیاهو برای محاصره شمال غزه و ایجاد منطقه نظامی پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

اظهارات مقامات اسرائیل در طول هفته‌های اخیر کاملاً متناقض بوده و باید دانست که محاصره غزه در طول ۱۲ ماه گذشته عملاً روی زمین صورت گرفت و از شمال و جنوب این منطقه در محاصره است اما نکته اینجاست که ارتش اسرائیل در زیر زمین نتوانست به راه‌های خروجی و تونل‌های حماس دست پیدا کند. به همین دلیل مشکل اسرائیل در حقیقت مشکل روی زمین نیست بلکه مشکل اصلی آنها تونل‌های زیرزمینی است که حماس آنها را احداث کرده است. اگر اسرائیل بخواهد به مساله تونل‌های زیرزمینی حماس ورود کند بدون شک در تله آنها گرفتار خواهد شد؛ به عبارت دیگر حالا جنگ زیرزمینی مطرح است و اصولاً مسائل روی زمین چندان اهمیت ندارد.

بر همین اساس این ادعاها که اسرائیل به دنبال ایجاد منطقه نظامی و محاصره شمال غزه است یک بلوف رسانه‌ای و سیاسی به حساب می‌آید؛ چراکه نشان می‌دهد اسرائیل در مورد غزه و تونل‌های حماس با مشکل‌های زیادی روبرو شده و این اولین طرحی نیست که آنها مطرح می‌کنند. حتی در مورد پمپاژ آب مدیترانه به داخل این تونل‌ها هم پیشنهاداتی از سوی اسرائیل مطرح شده بود اما این طرح عملیاتی نشد و یا خروجی مورد نظر را برای آنها رقم نزد.

واقعیت این است که اسرائیل در حال بند بازی میدانی است؛ چراکه آنها در شمال اراضی اشغالی با مشکلات زیادی روبرو هستند و ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین هم که حدود ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان شمالی اراضی اشغالی را شکل می‌دهند، نمی‌توانند بیش از این آواره باشند. توجه داشته باشید که نتانیاهو به همین دلیل زیر بار انتقادهای داخلی قرار دارد اما او اصرار دارد که حماس باید غزه را ترک کند و به نوعی به دنبال آن است که سناریوی قدیم خود مبنی بر ادامه جنگ در غزه را مانند گذشته پیاده‌سازی کند تا بتواند در نهایت خروجی مطلوب نظامی را برای خود رقم بزند.

نتانیاهو یک ماه فرصت دارد که یا آتش‌بس در غزه را بپذیرد و یا اینکه همین روند جنایات در غزه و مناطق دیگر را پیش ببرد که در هر دو صورت بازنده خواهد بود. او برای حفظ حیات سیاسی خود به دستاورد میدانی نیاز دارد و یکی از سناریوها در این خصوص، ترور فرماندهان مقاومت است. از سوی دیگر او به دنبال آن است که در مذاکره هم بحث خروج حماس از غزه را به یک محور اصلی تبدیل کند و روی آن مانور بدهد که در طول ماه‌های گذشته هم  این سناریو به خروجی نرسیده است و ارتش اسرائیل متحمل ضربات سنگینی از این جریان در غزه شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز