خبرگزاری کار ایران

استاد کالج «وسالیوس» در گفت‌وگو با ایلنا:

افراط‌گری نتانیاهو به بحران انجامید/ تل‌آویو با بهره‌گیری از وضعیت فعلی بر بحران داخلی سرپوش می‌گذارد/ اسرائیل هشدارها در خصوص اقدام‌های تحریک‌آمیز «بن گویر» را نادیده گرفت

افراط‌گری نتانیاهو به بحران انجامید/ تل‌آویو با بهره‌گیری از وضعیت فعلی بر بحران داخلی سرپوش می‌گذارد/ اسرائیل هشدارها در خصوص اقدام‌های تحریک‌آمیز «بن گویر» را نادیده گرفت
کد خبر : ۱۴۰۴۵۱۶

استاد روابط بین‌الملل در کالج «وسالیوس» گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از درگیری‌های فعلی بهره‌برداری کرده و بر مشکلات داخلی عمده از جمله تظاهرات گسترده و طولانی‌مدت علیه طرح بازنگری قضایی سرپوش بگذارد و آن را به گوشه‌ای براند.

به گزارش ایلنا، پروفسور «پتار مارکوویچ» استاد روابط بین‌الملل در کالج «وسالیوس» است. وی در زمینه سیاست در اتحادیه اروپا، نظریه سیاسی معاصر، نظریه‌های روابط بین‌الملل و جامعه‌شناسی سیاسی تحقیق می‌کند. 

پتار مارکوویچ در رابطه با آخرین تحولات در سرزمین‌های اشغالی به خبرنگار ایلنا گفت: به نظر می‌رسد اسرائیل و حماس پس از حمله غافلگیرانه روز شنبه شامل عملیات هوایی، دریایی و زمینی که از نوار غزه آغاز شد، در آستانه درگیری دیگری قرار دارند. از سوی دیگر، اسرائیل با بمباران شدید منطقه محاصره‌شده ساحلی پاسخ داد. بنا بر آخرین آمار، وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرده که تا کنون خدود هزار و ۵۰۰ مجروح به بیمارستان‌های سرزمین‌های اشغالی منتقل شده‌اند.

وی افزود: خالد قدومی، سخنگوی حماس ‌گفته که عملیات نظامی این گروه در پاسخ به تمام جنایاتی است که فلسطینیان طی دهه‌ها با آن‌ها روبه‌رو بوده‌اند. از سوی دیگر، نتانیاهو نیز اعلام کرده که اسرائیل در حالت جنگی قرار دارد. همچنین وزیر جنگ اسرائیل نیز اعلام کرده که این درگیری‌ها به سود تل‌آویو پایان خواهد یافت. اما پرسشی که قاعدتا در چنین وضعیتی مطرح شده این است چرا کار به اینجا کشید؟ خب، به نظر من درگیری میان فلسطین و اسرائیل اجتناب‌ناپذیر بود. این سطح از تنش نمی‌توانست تا ابد ادامه پیدا کند. بنابراین، به نظر من، پرسش اصلی اینجاست که این درگیری‌ها چرا زودتر طی ماه‌های اخیر روی نداد؟ 

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: به گمانم، یکی از مناسب‌ترین واکنش‌ها را طی ۲۴ ساعت اخیر، قطر از خود نشان داد و ضمن درخواست خویشتن‌داری اعلام کرد که ماهیت نزاع اخیر چیزی نیست جز اقدامات تحریک‌کننده اخیر اسرائیل. همین چند روز پیش نیز ‌قطر به شدت حمله صدها شهرک‌نشین به مسجد الاقصی و اعمال محدودیت‌های شدید علیه ورود نمازگزاران به این مکان مقدس توسط مقام‌های اسرائیلی و مخالفت آن‌ها با درخواست کلیساهای قدس و حیفا برای حمایت از آنها در برابر گروه‌های افراطی را محکوم کرد. نکته‌ای که مقام‌های قطر به آن اشاره کرده‌اند و بسیار هم مهم بوده این است که این گونه اقدامات و تصمیمات تحریک احساسات مسلمانان ‌به شمار می‌رود.

وی افزود: از زمان روی کار آمدن دولت نتانیاهو، بسیاری گمان می‌کردند که درگیری‌ها در نوار غزه ابعاد جدیدتری پیدا کند و حال شاهد ماحصل سیاست‌های سرکوب‌گر نتانیاهو تیمش هستیم. بارها طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم که گروهی از شهرک‌نشینان صهیونیست با همراهی «ایتامار بن گویر» وزیر تندرو و افراطی اسرائیلی به مسجدالاقصی حمله کردند. این در حالی است که اعمال محدودیت‌ها بر رفت‌وآمد مسلمانان نیز در چند مدت اخیر از سوی نظامیان اسرائیل شدت بیشتری گرفته بود. حضور این وزیر افراطی در مسجد الاقصی و همچنین حمایتش از افزایش حضور شهرک‌نشینان تندرو بارها مورد توجه رسانه‌ها واقع شده بود و بسیاری هشدار داده بودند که ادامه این تحریک‌ها می‌تواند نتایج فاجعه‌باری به دنبال داشته باشد. با این همه، چندان گوش شنوایی در دولت اسرائیل وجود نداشت. 

این استاد دانشگاه افزود: با این همه، بهترین کار پایان دادن به تخاصم‌هاست، چراکه به نظرم ادامه این وضعیت نمی‌تواند فایده‌ای داشته باشد. هرگونه تنش بیشتر، دو طرف را از راه‌حل دوکشوری که شاید یگانه گریز از بن‌بست فعلی باشد دور می‌کند، هرچند که باید صادقانه اذعان داشت که تاکنون مقامات اسرائیل چندان علاقه‌ای به پیشبرد طرح صلح نداشته و بیشتر بر طبل تنش‌زایی کوبیده‌اند. 

وی عنوان کرد: اما تنش‌های فعلی یک نتیجه مثبت برای دولت نتانیاهو داشته و آن این‌که کاخ سفید را بیش از گذشته در جبهه او قرار می‌دهد. شاهد تماس تلفنی نتانیاهو و بایدن طی امروز بودیم. این در حالی است که روابط میان تل آویو و واشتنگتن طی ماه‌های اخیر بسیار سرد شده بود و نزاع فعلی فرصتی برای نتانیاهو است تا بار دیگر جای پای خود را در دولت بایدن محکم کند. از سوی دیگر، از یاد نباید برد که اساسا رویکرد جامعه جهانی به مسأله فلسطین صرفا مبتنی بر صبر و بی‌کنشی بوده، اما در نهایت به نظر من باید از طریق کانال‌های دیپلماتیک به راه‌حل رسید. 

وی افزود: با این همه، در نتیجه‌گیری نهایی می‌توان گفت که حمله اخیر بسیاری را شگفت‌زده کرد و کمتر کسی انتظار داشت تحولات به چنین سمتی و آن هم به این ابعاد گسترده کشیده شود. البته نتانیاهو تلاش می‌کند از درگیری‌های فعلی بهره‌برداری کرده و بر مشکلات داخلی عمده از جمله تظاهرات گسترده و طولانی‌مدت علیه طرح بازنگری قضایی سرپوش بگذارد و آن را به گوشه‌ای براند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز