خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام به ترور مجدد ترامپ ریشه در نفرت‌پراکنی سیاسی دارد/ماهیت و جایگاه رئیس‌جمهوری در آمریکا تنزل پیدا کرده است

اقدام به ترور مجدد ترامپ ریشه در نفرت‌پراکنی سیاسی دارد/ماهیت و جایگاه رئیس‌جمهوری در آمریکا تنزل پیدا کرده است
کد خبر : ۱۵۳۱۱۸۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: باید متوجه بود که اسلحه در آمریکا کاملاً در دسترس عموم قرار دارد و از سوی دیگر چند پارگی در جامعه ایالات متحده افزایش پیدا کرده است.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل وقوع دومین سوءقصد نافرجام به دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: به‌رغم تمام اقداماتی که دولت آمریکا در مورد ضارب سوء قصد دوم ترامپ انجام داده، هنوز هم مستندات زیادی در مورد اینکه این فرد چه نیتی برای هدف قرار دادن رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده داشته وجود ندارد. در این میان باید توجه داشت که بخشی از این مدل اقدام‌ها به جامعه آمریکا مربوط می‌شود که بحث سیاسی و اجتماعی دارد. بحث اصلی این است که این فرد در محیطی حضور داشته و موضع گرفته که زیر بار شدیدترین نظارت‌های امنیتی قرار داشته اما ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد. به عنوان مثال هنوز معلوم نیست ضارب چگونه خود را به انتهای زمین گلف ترامپ رسانده یا اینکه حتی مشخص نیست چند تیر از سوی وی شلیک شده و اینکه اساساً شلیکی از سوی او انجام شده یا خیر.

وی ادامه داد: در کل باید توجه شود که شاید بتوان با نگاه سیاسی به این پرونده نگریست؛ چراکه باید محرک ترورهای اخیر به خصوص این دو مورد را با دقت زیر نظر گرفت. اینکه هر دو نفر به حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه کمک مالی کردند یک موضوع عادی است اما باید متوجه بود که اسلحه در آمریکا کاملاً در دسترس عموم قرار دارد و از سوی دیگر چند پارگی در جامعه ایالات متحده افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که ترامپ هم به این دو قطبی دامن می‌زند و به صورت مستقیم سعی دارد تا اوضاع را به نفع خود هدایت کند. به عنوان نمونه شورش علیه کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ که توسط ترامپ سر و شکل داده شد عموماً یک پرونده به شدت خطرناک بود و بخشی از ریشه همین مسأله را می‌توان در آنجا مشاهده کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ وجهه و مقام ریاست جمهوری در آمریکا را طی سال‌های گذشته مخدوش کرده است، تصریح کرد: توجه داشته باشید که جایگاه رئیسجمهوری آمریکا و شخصیت آن متأسفانه در ایالات متحده بسیار تنزل پیدا کرده است. برای مثال نمی‌توانیم دونالد ترامپ را با شخصی مانند تئودور روزولت مقایسه کنیم و همین مسأله نشان می‌دهد که اوضاع و احوال سیاسی در ایالات متحده مناسب نیست؛ به خصوص آنکه بسیاری از نخبگان سیاسی در این کشور اعتقاد دارند که ادبیات سیاسی در کاخ سفید و حتی مدل رفتاری رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بر سر کار بود، موجب نفرت‌پراکنی سیاسی و تعمیق دوقطبی در این کشور شده است و حالا همان فرد بار دیگر به دنبال کسب قدرت از هر طریقی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی در مناظره اخیر میان ترامپ و کامالا هریس، ما شاهد آن بودیم که او یک نگاه نژادپرستانه را مجدداً از خود نشان داد و این مسأله عمیقاً همان تفکر جمهوری‌خواهان سنتی و متعصب را نشان می‌دهد. جامعه ایالات متحده در طبقه زیرین خود یک بد اخلاقی و رهاشدگی سیاسی و حتی اجتماعی را تجربه می‌کند و ممکن است که بر آرای ترامپ تاثیر منفی داشته باشد. از منظر دیگر این مدل اتفاقات نشان می‌دهد که حزب جمهوری‌خواه با انتخاب ترامپ خود را وارد یک دور جدیدی از تنش و درگیری اجتماعی و سیاسی کرده است که نمی‌توان هیچ‌گاه آن را مدیریت کرد و می‌تواند هزینه محافظه‌کاران را در نهایت بالا ببرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز