ضرورت و فواید داشتن وب سایت برای کسب و کارها
قبل از آشنایی با فواید داشتن وب سایت بهتر است با مفهوم خود وب سایت آشنا شوید.
وب سایت، مجموعهای از صفحات مرتبط به هم است که اطلاعاتی را در اختیار بیننده قرار میدهد. وب سایت، امکان حضور هر شخص، مجموعه، شرکت و سازمان را در دنیای وب فراهم میکند، وب سایت این امکان را برای شما فراهم میکند که کالا و خدماتتان را بدونه هیچ محدودیت مکانی و زمانی در دسترس کل جهان قرار دهید.
به عبارت دیگر داشتن یک وب سایت برای یک شرکت مانند داشتن یک کاتالوگ تبلیغاتی است با این تفاوت که شما در وب سایت خود میتوانید با صرف هزینهای به مراتب کمتر اطلاع رسانی جامع با محتوایی جذابتر را داشته باشید.
امروزه سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیا بسیار افزایش یافته و زندگی افراد روز به روز بیشتر از قبل به تکنولوژی وابسته میشود. رونق استارتاپها و کسبوکارهای کوچک و بزرگ، فضای مجازی را بیش از قبل گسترش داده است و سبب شده تا افراد بیشتری نیازهای خود را از طریق وب سایتها برآورده سازند.
جالب است بدانید بدانید نتایج تحقیقاتی که در بین سالهای 2011 تا 2019 در آمریکا صورت گرفت نشان داد که در سال 2011 بیش از 59 درصد از مصرف کنندگان حداقل یکبار بصورت آنلاین نسبت به رفع نیازهای خود در سطح محلی اقدام کردهاند که این عدد در سال 2019 به 97 درصد افزایش پیدا کرد، همچنین نتایج تحقیقات در سال 2017 نشان داد که حدود 70 درصد از مردم آمریکا به ندرت برای پیدا کردن آدرس و شماره تلفنهای مورد نیاز خود از دفتر تلفنهای چاپی استفاده کردهاند و بیشترنیاز خود را با جستجو در اینترنت به دست میآورند.
هرچند که داشتن وب سایت اولین شانس شما برای دیده شدن و معرفی کالا و خدمات شما به خریدارن میباشد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که صرفاً داشتن یک وب سایت ساده کفایت نمیکند و اگر میخواهید در ذهن مشتریان خود به عنوان یک کسب و کار بزرگ و حرفهای نقش ببندید نیازمند به وب سایتی حرفهای هستید.
زیرا داشتن یک وب سایت با طراحی بد و غیر حرفهای باعث میشود در نگاه اول برداشت بدی نسبت به کسبوکار شما در ذهن افراد شکل بگیرد و به اعتبار حرفهای شرکت لطمه وارد شود.
- مزایای داشتن وب سایت برای کسب و کارهای امروزی
توسعه برند
برند موجودیت و هویت یک کسب و کار است و آن چیزی است که در ذهن مصرفکنندگان نقش میبندد و سبب تمایز یک کسب و کار از بقیه میشود.
وب سایت مناسبترین و مفیدترین بستر برای شناخته شدن برند کسب و کار شماست. بی شک برندسازی در سئو اگر به درستی انجام شود، میتواند تاثیر بسیار چشمگیری در پیشرفت و ارتقا سئو و در نتیجه موفقیت کسب و کار مورد نظر داشته باشد. بنابراین لازم است که برندینگ را از همان ابتدا بسیار جدی گرفته و برندینگ در سئو را به عنوان یکی از مهمترین راههای برندسازی مورد استفاده قرار داد.
۶۰ درصد از کلیکهای کاربران گوگل به سه نتیجه اصلی در گوگل میرسد، بدین معنا که کاربران گوگل در پاسخ به نیازهای خود به طور معمول از سه نتیجه اول جستجو جهت برطرف کردن نیاز خود استفاده میکنند و این رقابت میتواند تاثیر چشمگیری بر موفقیت یک سازمان داشته باشد. در واقع تاثیر سئو بر برندینگ همین مورد است که آن را جزء رتبههای برتر گوگل قرار میدهد. مردم اعتبار یک برند را در این میبینند که گوگل چه جایگاهی برای آن تعریف کرده است.
اولین قدم بعد از طراحی سایت برای هر کسب و کاری، ثبت سایت در موتورهای جستجو و گوگل می باشد تا این موتورهای جستجو سریعتر از قبل صفحات وب سایت را بررسی کنند و در لیست نتایج جستجو قرار دهند.
بازاریابی
امروزه یک سوم مردم جهان از اینترنت استفاده میکنند و وقتی شخصی به دنبال کالا یا خدمات خاصی به صورت آنلاین است، با لیست بزرگی از وب سایتهای مختلف روبرو میشود. این موضوع برای وب سایتهایی که رتبه بالایی دارند خبر خوبی است اما برای آنهایی که در رتبههای پایینتر صفحات جستجوگرها هستند خبر خوبی نمیباشد.
هنگامی که یک کسب و کار کم تر دیده شود شانس کمی برای افزایش ترافیک دارد و رقابت کردن دشوار میشود اما با استفاده از اصول سئو سایت و بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ میتوانید به صورت 24 ساعته و بدون محدودیت در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و... بازاریابی کنید و سبب اعتلای رتبه وب سایت شرکت یا کسب و کار خود شوید و برند و شرکت خود را به بازدیدکنندگان معرفی کنید.
تبلیغات در اینترنت و معرفی وب سایت شما نسبت به روشهای سنتی تبلیغات از قبیل رادیو، تلویزیون، مجلات، بیلبوردها، چاپ بروشور و تراکت به مراتب ارزانتر بوده و در عین حال میتوانید گستره وسیعتری را نیز هدف قرار دهید و کارایی بیشتری داشته باشید. فراموش نکنید که هرگز قادر به ارائه کالا و خدمات خود به مردم نخواهید بود مگر اینکه حضور خود را پیاپی یادآوری نمایید.
کسب اعتبار
داشتن وب سایت نشان بهروز بودن و اهمیت دادن به مشتریان است که سبب افزایش اعتماد در آنها گشته و شهرت و اعتبار شرکت یا سازمان را بالا میبرد. مردم به دنبال اعتمادکردن به یک کسب و کار هستند به همین منظور اکثراً قبل از خرید و سرمایهگذاری برای بررسی اعتبار شما به وب سایت شرکت مراجعه میکنند و سپس به بررسی محصول یا خدمات شرکت میپردازند. یک وب سایت علاوه بر اینکه به کسب و کار شما رونق میدهد و باعث بیشتر شناخته شدن و سرعت بخشیدن به اعتبار کسب و کار شرکت میشود.
مشتریان معمولا از کسب و کارهایی که وب سایت ندارند یا از وب سایت ضعیفی برخوردارند دوری میکنند.
به طور مثال: تصور کنید وارد یک وب سایت ضعیف شدهاید که سرعتی بسیار پایین و طراحی قدیمی و نامناسبی دارد و با خطاهای مکرر مواجه میشوید مسلماً چنین شرایطی باعث آزار و دلزدگی شما میشود و ترجیح میدهید آن را ترک کنید. در عوض ترجیح مصرفکنندگان این است که سرمایه خود را در جایی ارزشمندتر مصرف کنند.
خوشبختانه این موضوع قابل حل است و طراحی سایت توسط شرکت ها و اشخاص زیادی انجام میشود که می توانید با بررسی پیشینه آن ها و نمونه کارهای آن ها، طراحی سایت خود را به یک پیمانکار مطمئن بسپارید.
نتیجه گیری
درست است که در هنگام طراحی یک وب سایت مجبور به پرداخت پول خواهید شد، اما در مقابل با حذف هزینههای اضافی از قبیل تبلیغات چاپی، کارمندان بیشتر جهت بازاریابی و اطلاعرسانی، سود بیشتری به دست میآورید. همچنین با استفاده از تبلیغات اینترنتی و بازارهای آنلاین نیز میتوانید کسب درآمد کنید.
دلایل متعدد نام برده شده در بالا برای قانع کردن هر صاحب کسب و کاری در هر صنعتی کافی است تا در عقاید خود تجدید نظر کرده و اگر وب سایت ندارد یک وب سایت ایجاد کند.
فراموش نکنید که وب سایت بد نتیجه بدتری به دنبال دارد بنابراین ساخت وب سایت کافی نیست، بلکه ساخت وب سایت خوب باید مورد توجه باشد. همچنین وب سایت نیاز به مدیریت نیز دارد (کار پیچیدهای نیست پس نگران نباشید). پس زودتر دست به کار شوید، وب سایت خود را بسازید!
برای هر کسب و کار یک وب سایت لازم است. اگر شما یک فرد حرفهای هستید، از مزایای وب سایت بیشتر بهره خواهید برد. تمام امکانات شبکههای اجتماعی را به خدمت بگیرید و تمام تمرکز خود را برای فروش بیشتر روی قویتر کردن وب سایت، قراردهید.