رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران خبر داد؛
ایجاد 280 هزار فرصت شغلی توسط صنعت نمایشگاهی کشور
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: صنعت نمایشگاهی حدود 280 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در سراسر کشور ایجاد کرده است.
به گزارش ایلنا، علی یارمحمدیان در مجمع عمومی این انجمن که با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت کشور برگزار شد، به میزان اشتغالزایی صنعت نمایشگاهی در سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس بررسیها و برآوردهای صورت گرفته، هماکنون یکهزار و 700 نفر اشتغال مستقیم و بیش از 280 هزار فرصت شغلی غیرمستقیم توسط صنعت نمایشگاهی در کشور ایجاد شده که حجم بسیاری از این فرصتهای شغلی پس از شیوع کرونا از بین رفته و فعالان این حوزه به مرز بیکاری و ورشکستگی رسیدهاند.
وی در بخشی از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه کرونا صنعت نمایشگاهی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و سبب تعطیلی رویدادهای نمایشگاهی شده است، افزود: شیوع کرونا در کنار ایجاد تحریمهای بیسابقه شرایط بسیار نابسامانی را برای اقتصاد و متعاقب آن صنعت نمایشگاهی ایجاد کرده و موجب بروز زیانهای بسیار سنگین برای فعالان این صنعت شده است.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی، نخستین صنعتی بود که پس از شیوع کرونا تعطیل شد و آخرین کسب و کاری بود که محدودیتهای آن برای فعالیت مجدد برداشته شد، اظهار داشت: این رخداد سبب شد فعالان حوزه نمایشگاهی شرایط بسیار سخت و دشواری را متحمل شوند و بخش زیادی از فرصتهای شغلی ایجاد شده را از دست بدهند؛ بر اساس برآوردهای صورت گرفته، صنعت نمایشگاهی کشور در پی شیوع بیماری کرونا بیش از 1250 میلیارد ریال زیان مالی متحمل شده است.
به گفته وی، در سال 98 بیش از 500 عنوان نمایشگاهی در کشور برگزار شده اما پس از شیوع کرونا و تا پایان شش ماهه نخست سال جاری، فقط 30 عنوان نمایشگاهی برگزار شده است.
یارمحمدیان با تاکید بر اینکه شرکتهای نمایشگاهی کشور تمامی تلاش خود را برای رعایت سختگیرانه پروتکلهای بهداشتی در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به کار گرفتهاند، تصریح کرد: ناظران بهداشتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی استانهای کشور، پروتکلهای اعمال شده در برپایی رویدادهای نمایشگاهی را تایید کردهاند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در پاساژها، مراکز خرید و بازارها، پروتکلهای بهداشتی رعایت نمیشود.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست با تاکید بر نقش تاثیرگذار صنعت نمایشگاهی بر اقتصاد کشور گفت: از زمانی که برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به دلیل شیوع کرونا متوقف شده، رونق کسبوکارها و بازارها نیز از میان رفته است.
حمید زادبوم خواستار نقشآفرینی بیشتر شرکتهای نمایشگاهی استانی در برنامهریزیهای اقتصادی استانها شد و افزود: به روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانهای کشور تکلیف خواهم کرد تا جایگاه ویژهای برای برنامهریزی و سیاستگذاری نقشه راه اقتصادی به شرکتهای نمایشگاهی اختصاص دهند.
وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت آماده است شرایط برگزاری نمایشگاههای تخصصی و نیمه تخصصی با رعایت کامل استانداردها و پروتکلهای بهداشتی را فراهم آورد تا بیش از این شاهد بروز زیان برای صنعت نمایشگاهی کشور نباشیم.