ادامه دورکاری تیم علیبابا پس از گذشت ششماه
علیبابا پس از گذشت شش ماه از اعلام دورکاری، تجربه خود در حوزه منابع انسانی، فنی و پشتیبانی را به اشتراک گذاشته است.
ایلنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا در دنیا شرکتهای بزرگ تکنولوژی برای حفظ سلامت پرسنل خود تصمیم به اجرای دورکاری گرفتند. در ایران نیز شرکت سفرهای علیبابا در همان روزهای ابتدایی شیوع در ایران از دورکاری 100 درصدی پرسنل خود خبر داد. حالا پس از گذشت شش ماه از این اقدام و دورکاری واحدهای مختلف در علیبابا، این شرکت تجربه خود را از شرایط کار در دوران کرونا به اشتراک گذاشته است.
اسفند ماه 98 شرکت سفرهای علیبابا، برای حفظ سلامت پرسنل خود در برابر پاندمی کرونا تصمیم به ادامه کار به صورت دورکاری گرفت. با اعلام این تصمیم علیبابا بلافاصله زیرساختهای لازم را تامین و این امکان را فراهم کرد تا پرسنل این شرکت بتوانند به فعالیت خود در خانه ادامه دهند و تا امروز توانسته تا 85 درصد تیم را دورکار نگه دارد. در این مدت تمامی جلسات داخلی و خارجی سازمان و دورهمیهای تیمی و سازمانی به صورت آنلاین برگزار شدند و همچنین لوازم مورد نیاز کار مانند مانیتور، میز و صندلی نیز به درخواست پرسنل به منزلشان ارسال شد.
واحد تکنولوژی و محصول علیبابا از تیمهایی بودند که طی شش ماه گذشته با 120 عضو به طور کامل در دورکاری بودند. احسان آراسته مدیر ارشد تکنولوژی و محصول علیبابا درباره مزیتهای شرایط جدید برای این واحد میگوید: «دورکاری برای ما دستآوردهای زیادی را داشت که میتوان از بین آنها به صرفه جویی در زمانهایی مثل رفت و آمد، برگزاری بهینهتر جلسات و امکان استخدام استعدادهای خارج از تهران اشاره کرد.»
آراسته در ادامه گفت: «در حال حاضر ما افرادی را در تیم داریم که به محل زادگاه خود برگشته و از آنجا کار میکنند و این برایمان تجارب مثبتی را رقم زده است. این اتفاق میتواند نقطه عطفی در نحوه مدیریت تیمهای تکنولوژی باشد و موجب شود مهاجرت به تهران برای استعدادهایی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند یک الزام نباشد و از هر جایی در شرکتهای مطرح حوزه فنآوری مشعول به کار شوند.»
واحد پشتیبانی مشتریان علیبابا نیز در ماههای ابتدایی بحران کرونا با ترافیک 18 هزار تماس در روز و استرداد گسترده خدمات گردشگری رو به رو بود و علیالرغم شرایط سخت، به تدریج 80 درصد تیم تهران و گرگان نیز دور کار شدند و از خانه پاسخگو و پشتیبان مشتریان علیبابا بودند.
فرشته کسرایی مدیر ارشد منابع انسانی علیبابا درباره این اقدام میگوید: « تلاش ما بر دورکاری حداکثری تیمها بود و در این راستا فرایندها و پروتکلهای جدیدی را تعریف کردیم. از سوی دیگر برای حفظ سلامت همکارانی که به اقتضای فعالیت شغلیشان در دفاتر علیبابا حضور داشتند، تمامی پروتکلهای بهداشتی رعایت و زیرساختها و لوازم مورد نیاز برای ضد عفونی فراهم شد. همچنین دفاتر علیبابا به طور روزانه ضد عفونی و گندزدایی میشوند.»
کسرایی در پایان گفت: «در شرایط فعلی الویت ما سلامت همکارانمان است و در این راستا دورکاری علیبابا تا هر زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت. تجربه ما از دورکاری تا کنون مثبت بوده و توانستهایم بهرهوری در تیمها را افزایش داده و بهینهتر عمل کنیم.»