نقش هویت بصری و سازمانی در برندسازی
هویت به هر پدیده ای کمک میکند تا نسبت به دیگران متمایز باشد. اکنون این موضوع درباره کسب و کارها هم صدق میکند. هویت بصری دقیقا همان چیزی است که کسب و کار شما را نسبت به رقبا متمایز کرده و شکل خاص کسب و کارتان را هویدا میکند.
با توجه به نقش پررنگ طراحی هویت بصری برند همراه ما باشید تا اطلاعات کاربردی و مهمی درباره نقش هویت بصری و تاثیر آن در برند سازی به شما ارائه دهیم.
با هویت بصری، بهترین جلوه از برند خود را بسازید!
کفش، شلوار، لباسی که به تن دارید و حتی مدل موی شما هویت شخصی شما را میسازد. هویت بصری برند شباهت بسیاری به هویت شخصی ما دارد که باعث میشود تا برند ما در ذهن مخاطب ثبت شود. در واقع، هویت بصری بر روی بخش دیداری افراد تاثیر میگذارد و نشان دهنده ی صلابت و یکپارچگی کسب و کار و یا برندها است. هویت بصری دیدگاه و ذهنیت مخاطبین از شما را شکل می دهد و اثرگذاری آن زمانی مهم می شود که یادآور محصول و یا خدماتی با کیفیت و با ارزش باشد.
هویت بصری شامل مجموعه عناصر مختلفی است که به شکلی تصویری نما و ذهنیتی جذاب در مخاطب ایجاد می کند. نام تجاری، نشان تجاری و یا همان لوگو، رنگ سازمانی بخشی مهم از مجموعه هویت بصری هستند. که از میان اینها نشان تجاری به شکلی ویژه تر در ذهن ها نقش می بندد. نشان تجاری خود شامل بخشهایی مثل تایپوگراف، پیکتوگرام و مونوگرام است که هر برند و کسب و کاری نسبت به نیاز خود بخش مناسب را برای طراحی انتخاب می کند.
طراحی هویت بصری بر روی چه پایههایی صورت میگیرد؟
موارد متعددی برای تعیین هویت بصری برند وجود دارند. لوگو، انواع و اقسام اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت و پاکت)، ابزارهای بازاریابی (کاتالوگ، بروشور، پوستر) و ابزارهای بازاریابی دیجیتال (رابط کاربری وب سایت، و یونیفرم تبلیغات شبکه های اجتماعی) همچنین بسته بندی محصولات از عناصر تشکیل دهنده هویت بصری هستند که طراحان متخصص با ارائه طرح هایی جذاب، خلاقانه و یکپارچه نقش پر رنگی در موفقیت برندها دارند.
در این بین عکاسی تبلیغاتی و صنعتی هم به عنوان یکی از مهم ترین رسانه های هویت بصری نقش تعیین کننده ای دارد. عکسهای تبلیغاتی از محصولات و یا خدمات یک مجموعه که در بخش های مختلف هویت بصری کاربرد دارد نقشی غیر قابل انکار در برندسازی کسب و کارها ایفا می کند.
یکی از مهمترین نکات در تهیه هویت بصری، طراحی خلاقانه و اثر گذار عناصر بصری است. به همین دلیل بی توجهی به کوچک ترین اجزای تاثیر گذار در برند سازی سبب میشود تا هویت بصری برند به طور موثر واقع نشود. پس برای طراحی اصولی هویت یک برند بهتر است به اصول طراحی توجه و دقت لازم شود. در ادامه پایههای اساسی طراحی موفق هویت بصری معرفی می شود.
1 – بخش مهمی از هویت بصری برند به رنگ سازمانی باز میگردد. استفاده از رنگهای مختلف در طراحی هویت بصری باعث می شود یکپارچگی طرح ها از بین برود و بعنوان ضعفی بزرگ در طراحی مشهود باشد.
2 – نشان تجاری یا لوگو یکی از بخش های هویت بصری است، اما نقش بسیار مهمی در ساختار تمام اجزای هویت بصری برند دارد. نشان تجاری اهمیت بسیاری در برندسازی خواهد داشت چرا که اولین نماد مجموعه و یا برند شما در ذهن مخاطب است.
3 – هویت سازمانی (ست اوراق اداری) هم یکی دیگر از عناصر در طراحی هویت بصری است که نقش ویژه ای در مکاتبات بین سازمانی دارد.
4 – بسته بندی محصولات تاثیر گذارترین بخش هویت بصری در برندسازی، بازاریابی و فروش است و لازم است توجه ویژه ای در طراحی بسته بندی محصولات خود داشته باشید.
5 – وب سایت، فروشگاه آنلاین و شبکه های اجتماعی بعنوان فضای بازاریابی دیجیتال در سالهای گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده .طراحی یکپارچه رابط کاربری سایت هم بخشی از طراحی هویت بصری است که لازم است با توجه به سایر طرح و رنگهای تعریف شده هویت برند طراحی و اجرا شود.
هویت سازمانی شما چه ارزشی را برای چه کسانی ایجاد میکند؟
اگر دوست دارید با مسیری واضح و سریعتر در کسب و کارتان به موفقیت دست پیدا کنید، بعنوان یک محموعه ی حرفه ای باید بدانید که دقیقا با چه هدفی فعالیت میکنید و برای چه کسانی ارزش خود را نشان میدهید. هویت سازمانی نقش پر رنگی در ایجاد ارتباطات قوی بین شما و مشتریانتان از طریق مکاتبات بین سازمانی دارد، طرح های یکپارچه و خلاق این بخش باعث تاثیرگذاری در مشتریانتان می شود. با توجه به نقش مهم هویت سازمانی در بین شرکت ها، باید به اصول طراحی این بخش به طور کامل توجه داشت.
با توجه به مباحث بالا نکاتی ضروری در طراحی هویت بصری باید در نظر گرفت
برای طراحی هویت بصری لازم است تحقیقات مختلفی در زمینه محصول یا خدمات، مخاطبین هدف، بازار عرضه و بسیاری موارد دیگر داشت تا با توجه به نیازها و ایجاد ارتباط بصری اقدام به طراحی این مجموعه کرد. اولین بخش از آماده سازی هویت بصری ایده پردازی با توجه به داده های موجود است. بخش دوم طراحی گرافیک و اجرای کانسپت های تعیین شده است که باید دقت ویژهای نسبت به آن داشته باشید. لازم است بدانید که طراحی هویت بصری تنها به طراحی لوگو و پوستر ختم نمیشود. طراحی شامل موارد متعددی است که در بالا ذکر شد و هر مجموعه با توجه به نیازهای خود موارد مورد استفاده را سفارش می دهد.
اهمیت برند بوک در طراحی هویت بصری
برای انجام هر کاری استفاده از راهنما کمک می کند سریعتر و با دقت بیشتری به هدف برسیم. در طراحی هویت بصری برند هم راهنماها کمک می کند طرح های یکپارچه و منظم داشته باشیم. برندبوک یا کتابچه راهنمای برند ابزاری مهم برای طراحان گرافیک است تا در طول زمان طرح های تبلیغاتی یک مجموعه را با هماهنگی و یکپارچگی همیشگی ارائه کنند.
در این کتابچه که توسط طراح هویت بصری تهیه می شود موارد مختلفی تعریف شده، نشان دادن طرح صحیح علامت تجاری، رعایت فواصل مناسب و محل قرار گیری لوگو در طرح ها، رنگ های سازمانی، فونت های سازمانی، پترن اختصاصی برند، هویت سازمانی، و بخش های مختلف هویت بصری از مواردیست که در کتابچه برند دیده می شود.
این کتابچه راهنمایی برای تمام طراحانی است که با یک مجموعه فعالیت می کنند که لازم است طرح های خود را با توجه به گایدلاین های این کتاب طراحی کنند.
چه راهکاری برای ارائه بهترین طرح های هویت بصری وجود دارد؟
همه مدیران شرکتها و سازمانها دوست دارند تا در فرآیند برندینگ خود موفق باشند. از این رو انتخاب بهترین مجموعه متخصص در این زمینه به شما بسیار کمک میکند. برای برندسازی کسب و کارتان نیازمند طراحی هویت بصری برندتان هستید. برای این هدف باید استراتژی های خود را در زمینه شناخت بازار بالقوه، شناخت مشتریان هدف، تعیین ابزارهای بازاریابی مناسب، شناخت ابزارهای مناسب تبلیغات و نحوه عرضه خدمات و یا محصولات مشخص کنید.
خوشبختانه استودیو مانی با داشتن سالها تجربه و تخصص در زمینه طراحی هویت بصری توانسته نقش مهمی در برندسازی مشتریان خود داشته باشد. مشتاقیم در این زمینه به شما هم کمک کنیم تا کسب و کار خود را به شکلی حرفه ای معرفی کنید.