کنکور و دادههای دروغین
استفاده از اطلاعات و دادههای موجود، کاری است که دانش آموزان کنکوری به صورت مستمر مورد توجه قرار میدهند.
یکی از دلایل این توجه بیش از حدِ معمول در بازههای زمانی نزدیک به کنکور ، استرس ناشی از مطالعه و ترس از نتیجهای است که به طور مستقیم تاثیر بر مسیر زندگی کاری و تحصیلی آینده دانش آموزان دارد.
ولی سوال اصلی این است که آیا این اطلاعات درست و دقیق در اختیار ما قرار میگیرند؟ آیا دادههای موجود، همان دادههای واقعی هستند؟
این اطلاعات و دادهها از کدام منابع به ما میرسند؟
پاسخ به این سوالات یک امر مهم در تصحیح دید دانش آموزان به موضوع کنکور و مهمتر از آن کاهش استرس ناشی از مقایسه خود با دیگران به خصوص نتایجی که ممکن است از دوستان و هم کلاسیهای خود بشنوند.
زمان نزدیک به کنکور زمان حساسی هم به لحاظ مطالعه سرفصلهای تعیین شده در برنامه مطالعاتی دانش آموز و هم به لحاظ فشارهای روانی در این دوره است.
پس راه درست این است که در کنار برنامه ریزی های درسی و مطالعاتی به آرامش، اعتماد به نفس و کنترل استرس نیز توجه شود.
دانش آموز کنکوری باید بتواند به این باور برسد که هیچ کدام از اطلاعاتی که از محیط اطراف دریافت میکند نباید بر تصمیمات و مخصوصا آرامش خاطر او اثر بگذارد. چون همین عوامل که در اکثر مواقع به دور از واقعیتاند ممکن است باعث کاهش انگیزه فرد شوند. به طوری که با تمرین و آگاهی میتوان از تمام این عواقب جلوگیری کرد.