عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ
معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سقف قیمت مدیریتی انواع دفترچه دانش آموزی با ارز ترجیحی 42000ریال را اعلام کرد.
تفاوتی نمیکند که درباره چاپ صحبت کنیم یا هرچیز دیگر، همواره کیفیت بالا عنصر مطلوب و تعیین کننده اصلی است. به عنوان مثال، همه ما میخواهیم در ازای پولی که در رستوران میپردازیم، غذایی مناسب، خوشمزه و سالم دریافت کنیم. اما برای تحقق این مهم، رستوران مد نظر باید یک سری مولفه را رعایت کند. مشابه همین امر درباره چاپ صادق است. چاپ بگ تبلیغاتی یا چاپ جعبه را در نظر بگیرید؛ اگر طرحی جذاب به همراه متریال درجه یک به دستگاههای مدرن سپرده شود و اپراتوری باتجربه و متعهد مدیریت پروسه را به عهده گیرد؛ میتوان به نتیجه امید داشت. در غیر اینصورت، تمامی روند هدر دادن وقت و سرمایه است.
مقدمه؛ چه عواملی روی کیفیت چاپ تاثیر دارند؟
به طور کلی سه عامل یا مشخصه اصلی روی کیفیت چاپ اثر میگذارند و آن را بهبود میبخشند:
- قدرت، خلاقیت و نوآوری در طراحی؛
- عیار کیفی مواد خام (در چاپ بگ "پلیمر" و در چاپ جعبه "کارتن")؛
- تعهد و تجربه نیروی انسانی.
هرچه این سه عامل دقیق و بهتر، با هارمونی بالا گردهم بیایند، نتیجه به وضوح دلپذیرتر خواهد بود. با این مقدمه، زمان آن است که مساله را بشکافیم و کمی دقیقتر به موضوع بنگریم.
تشریح المانهای اثرگذار روی کیفیت چاپ
دوباره همان مثال بالا یعنی چاپ بگ را در نظر آورید. فرض کنید قصد داریم یک محصول مناسب برای خود دست و پا کنیم. به ترتیب، مواردی که در طراحی، انتخاب عیار کیفی و نیروی انسانی باید مد نظر قرار گیرند را با هم بررسی میکنیم.
قدرت، خلاقیت و نوآوری در طراحی
در این بخش، شما باید عوامل زیر را در نظر داشته باشید:
- اثر گذاری اولیه؛ طرحی خوب است که بتواند در نگاه اول، توجه مخاطب را به خود جلب کند و نگاه او را مال خود کند؛
- هوای تازه؛ آنچه که به خلاقیت و نوآوری تعبیر میشود، در واقع ارائه یک تصویر یا هوای تازه است. طرح شما نباید شبیه به کار دیگران باشد؛
- استایل (STYLE)؛ طراحی باید شخصیت داشته باشد و این مهم از رعایت یک سری نکات به نام استایل برداشت میشود؛
- ترکیب و هارمونی؛ اینکه لوگو، شعار سازمانی و غیره چگونه با هم ترکیب شوند و روی چاپ قرار بگیرند مسالهای نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت. در مثال چاپ بگ تبلیغاتی یا چاپ جعبه، طراح باید بین چیدمان لوگو در حداقل چهار وجه تصمیم بگیرد و این مساله سادهای نیست؛
- رنگبندی؛ رنگبندی نکته آخری است که باید به آن اشاره کرد. همواره طراحیهای درجه یک با رنگبندیهای هوشمندانه روانه بازار میشوند.
عیار کیفی مواد خام و کیفیت پروسه چاپ
پس از طراحی نظری یا تئوری، نوبت به انتخاب مناسب مواد خام و اطمینان حاصل کردن از کیفیت پروسه چاپ است. دوباره به مثال بگ یا جعبه باز گردیم. فرض کنید چاپ ما روی یک پلیمر بیکیفیت باشد. یا کارتنی ضعیف برای ساخت جعبه انتخاب شود. نتیجه نه تنها پروموت برند را به همراه ندارد، که کیفیت پایین چاپ به برند صاحب آن تسری یافته و شهرت مجموعه را به کل زیر سوال میبرد. در صورتی که این قسمت را خود به صورت شخصی یا سازمانی پیش میبرید، روی انتخاب متریال حساس باشید؛ اگر هم کار را برون سپاری میکنید، حتما چاپخانهای معتبر را انتخاب کنید.
نکاتی که در این قسمت باید کنترل کنید عبارتند از:
- ابعاد صحیح ماده خام؛
- ضخامت مناسب؛
- گرماژ؛
- قیمت.
همچنین، برای برون سپاری باید به دستگاههای چاپخانه سرکشی کنید و نمونه کارها را زیر ذره بین قرار دهید.
تعهد و تجربه نیروی انسانی
مولفه آخری که کیفیت چاپ را مشخص میکند؛ تعهد و تجربه نیروی انسانی است. در صورتی که بهترین کیفیت طراحی با قوی ترین متریال خام همراه شود اما شخصی بی تجربه و بی تعهد پای کار باشد، خروجی کیفیت بالایی نخواهد داشت. در نتیجه، پیش از آغاز عملیات چاپ، حتما از تجربه نیرو و اپراتورهای فنی اطمینان حاصل کنید.
چاپ باکیفیت در روتا پرینت
حالا که با المان و ویژگیهای دقیق یک چاپ با کیفیت آشنا شدیم؛ بد نیست که پیشنهادی برای برون سپاری چاپ داشته باشیم. از نظر ما، یکی از بهترین مراکزی که چاپ را بالاترین کیفیت ممکن، در قالبی حرفهای و استاندارد ارائه میدهد، روتا پرینت است. به خصوص در چاپهای خاص نظیر چاپ بگ تبلیغاتی و چاپ جعبه، این شرکت سابقه درخشانی دارد و توانسته در هر سه مرحله طراحی، مواد خام و تعهد نیروی انسانی، موفق عمل کند. به طور کلی ویژگیهای زیر از آنها یک چاپخانه آنلاین قابل اتکا ساخته است:
- حضور نیروهای انسانی (طراح) تحصیلکرده و خلاق؛
- تجهیز چاپخانه با دستگاههای مدرن؛
- آشنایی به بازار برای تهیه مواد خام درجه یک؛
- آموزش تخصصی اپراتورهای اجرایی برای عملکرد مناسب؛
- سابقه درخشان در راستای جلب رضایت مشتری؛
- برخورد مناسب، حرفهای و پیگیر.
جمع بندی و کلام آخر
در این نوشته، مجموعه عواملی که کیفیت بالای یک چاپ را به همراه میآورند از نظر گذرانده شد. این کار در سه سطح، ذیل سه عنوان خلاقیت و نوآوری در طراحی، عیار کیفی مواد خام و تعهد و تجربه نیروی انسانی صورت گرفت. به طور کلی مشخص شد که طرح باید حرف تازهای برای گفتن داشته باشد، باید در کوتاهترین زمان توجه مخاطب را جلب کند، نیاز است روی مواد با کیفیت چاپ شود و در نهایت، باید به دست افراد متخصص، متعهد و کارکشته آماده بهرهبرداری شود. امیدواریم مطالعه این نوشته، برای شما و دراختیار گرفتن چاپهایی با کیفیت مفید به فایده واقع شود.