خبرگزاری کار ایران

مثقال چیست و یک مثقال طلا چند گرم است؟

مثقال چیست و یک مثقال طلا چند گرم است؟
کد خبر : ۱۵۳۵۹۳۴

زمانی که می‌گوییم مثقال، احتمالاً دو چیز یادتان می‌آید؛ زعفران و طلا! دو کالای بسیار باارزش ولی کاملاً متفاوت. مثقال یکی از متداول‌ترین واحدهای اندازه‌گیری در کشورهای اسلامی است. همان‌طور که می‌دانید در کشورهای غیراسلامی بیشتر از واحد انس، سوت و... برای اندازه‌گیری طلا استفاده می‌‎کنند.

زمانی که می‌گوییم مثقال، احتمالاً دو چیز یادتان می‌آید؛ زعفران و طلا! دو کالای بسیار باارزش ولی کاملاً متفاوت. مثقال یکی از متداول‌ترین واحدهای اندازه‌گیری در کشورهای اسلامی است. همان‌طور که می‌دانید در کشورهای غیراسلامی بیشتر از واحد انس، سوت و... برای اندازه‌گیری طلا استفاده می‌‎کنند. هر مثقال چند گرم است؟ هر مثقال در بازار طلا معادل 4.608 گرم طلای هفده عیار یا 705 است. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید که مثقال چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

مثقال چیست؟

گفتیم که مثقال یک واحد اندازه‌گیری رایج در کشورهای اسلامی و شرقی است. از مثقال نه‌تنها برای اندازه‌گیری طلا، بلکه برای اندازه‎گیری گیاهان دارویی، ادوی‌‎جات، فلزات ارزشمند دیگر و... نیز استفاده می‌کنند. در واقع مثقال هم‌وزن 24 عدد نخود است. البته اگر وزن هر نخود را 192 سوت در نظر بگیرید. احتمالاً با واحد پول دینار آشنایید و به گوشتان خورده است! دینار یک واحد پول از طلاست که در کشورهای عربی قدیمی آن را ضرب می‌کردند. برای ضرب هر دینار، یک مثقال طلا استفاده می‌کردند و آن را با نقره یا فلزهای دیگر، ترکیب می‌کردند. چون طلا یک فلز نرم است و باید برای شکل‌دهی آن و ایجاد سختی بیشتر، با فلزات دیگر مخلوط شود. حالا که از دینار گفتیم، از درهم هم بگوییم! یک درهم معادل 0.7 از یک مثقال شرعی است. مثقال شرعی چیست؟ بخش بعدی را بخوانید.

هر مثقال طلا چند گرم است؟

اگر بخواهیم بگوییم هر مثقال طلا چند گرم است، ابتدا باید درباره انواع مثقال طلا صحبت کنیم. دو نوع مثقال طلا وجود دارد؛ مثقال صیرفی و شرعی! یک مثقال شرعی، برابر با 18 نخود و 3.456 گرم است. یک مثقال صیرفی نیز، همان‌طور که در مقدمه گفتیم، معادل 24 نخود و 4.608 گرم طلاست. در طلا فروشی‌ها، از مثقال صیرفی استفاده می‌کنند. نوع سوم مثقال، معمولی نام دارد. به شکل توافقی هر واحد مثقال معمولی، معادل 4.6875 گرم است. اما بعضی مواقع آن را معادل 4.5 گرم یا 5 گرم نیز در نظر می‌گیرند. مسلما مثقال معمولی برای کالاهایی است که ارزش نسبتا کمتری دارند، مثل ادویه‌ها و گیاهان دارویی!

فرمول تبدیل مثقال به گرم و گرم به مثقال

از مثقال شرعی، صیرفی و معمولی گفتیم. تبدیل کردن یک مثقال طلا را به گرم، کار پیچیده‌ای نیاز نیست! کافی‌ست از فرمول زیر کمک بگیرید:

وزن بر حسب گرم = وزن بر حسب مثقال × 4.608

حالا برای‌آنکه گرم را به مثقال تبدیل کنید، باید معادله بالا را برعکس کنید. یعنی وزن بر حسب گرم را بر 4.608 تقسیم کنید. به همین راحتی. پس فرمول آن می‌شود:

به‌خاطر بسپارید که با این دو فرمول، وزن طلای هفده عیار را بر اساس گرم یا مثقال به دست می‌آورید. اگر می‌خواهید وزن طلای هجده عیار را بر اساس گرم به دست بیاورید، باید فرمول زیر را به کار بگیرید:

وزن بر حسب گرم = وزن بر حسب مثقال × 4.3318

مظنه طلا چیست؟

برای محاسبه قیمت طلا در کشور ما، از مظنه استفاده می‎کنند. حالا مظنه چیست؟ مظنه، قیمت یک مثقال طلای 17 عیار است. در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم که یک مثقال طلا معادل معادل 608/4 گرم طلای 17 عیار است. بنکداران طلا زمانی که می‌خواهند طلا را به شکل عمده بفروشند، قیمت را بر اساس مثقال محاسبه می‎کنند. استفاده از گرم چندان بین طلافروشان، بنکداران و تولید‌کنندگان، رایج نیست. پس در فاکتورهای مربوط به حسابداری نیز، مظنه که قیمت یک مثقال طلاست، را درج می‌کنند و بعد معامله را بر اساس همان پیش می‌برند. جالب است بدانید از عبارت مظنه بیشتر در معاملات طلای آب‌شده استفاده می‌کنند.

 

چطور از مظنه برای محاسبه قیمت طلا استفاده می‌کنند؟

زمانی که به طلافروشی می‌روید، قیمت یک گرم طلای 18 عیار با خلوص 750 را به شما می‌دهند و قیمت نهایی قطعه طلای مدنظرتان را با همین عیار محاسبه می‎کنند. به این مقدار عیار، عیار استاندارد نیز می‌گویند. پس نقش مظنه چیست؟ هنگام خرید و فروش طلا، طلا فروشان از یک فرمول ریاضی استفاده می‌کنند تا مظنه طلا را به قیمت یک گرم طلای 18 عیار تبدیل کنند. فرمول تبدیل مظنه به گرم طلای 18 عیار در بازار طلا، به شکل زیر است:

قیمت یک گرم طلای 18 عیار = مظنه × عیار هجده × (عیار هفده/1) × (وزن یک مثقال/1)

برای استفاده از فرمول بالا، باید به‌جای عبارات عیار هجده و عیار هفده، عدد خلوص این طلاها را قرار دهید. بالاتر گفتیم که عدد خلوص طلای 18 عیار 750 و عدد خلوص طلای 17 عیار 705 است. بنابراین بعداز جایگذاری این دو عدد، فرمول بالا به شکل زیر در می‌آید:

قیمت یک گرم طلای 18 عیار = مظنه × 750 × (1/705) × (1/4.6083)

مثقال چیست و یک مثقال طلا چند گرم است؟

تفاوت اونس طلا با مثقال طلا چیست؟

انس نیز یکی دیگر از واحدهای اندازه‌گیری برای طلاست. در واقع انس، واحد اندازه‌گیری جهانی طلاست و قیمت جهانی این فلز باارزش نیز با همین واحد اندازه‌گیری مشخص می‌شود. از انس برای اندازه‎گیری دیگر فلزات گران‌بها مانند نقره نیز استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی مثقال با انس در همین است! برای معامله جهانی طلا، هیچ‌وقت از مثقال استفاده نمی‌کنند! مثقال به کشورهای خاورمیانه و ایران تعلق دارد. هر اونس طلای 18 عیار، ۳۱.۱۰۳۵ گرم است. برای تبدیل اونس به گرم نیز می‌توانید از فرمول زیر کمک بگیرید:

مقدار (گرم) = تعداد اونس × ۳۱.۱۰۳۵

متوجه شدید که مثقال چیست و هر مثقال چند گرم است؟ هرآنچه که باید درباره مثقال می‌دانستید را در این مقاله گفتیم. اگر قصدتان از خرید طلا سرمایه‌گذاری است، پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای طلای نو یا دست دوم، از گلدیکا، طلای آب شده بخرید. گلدیکا بازار امن آنلاین طلاست که می‌توانید در آن با سرمایه‌های اندک، در حد 100 هزار تومان، نیز طلا بخرید! برای خرید طلا، وارد سایت گلدیکا به نشانی goldika.ir مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز