خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایلنا:

شاهد ناترازی جدی در بخش صنایع هستیم/ کسری ۱۶ هزار مگاواتی برق

شاهد ناترازی جدی در بخش صنایع هستیم/ کسری ۱۶ هزار مگاواتی برق
کد خبر : ۱۵۱۷۲۶۶

امیدواریم مشکل کمبود برق و گاز در دولت چهاردهم حل شود، مشکلات بوجود آمده در حوزه برق و گاز منجر به ناترازی جدی در بخش صنایع کشور شده است.

سید مهدی فرحی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی ضمن بررسی وضعیت این نمایشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: امیدواریم مشکلات تامین برق و گازِ تولیدکنندگانِ لوازم خانگی در دولت چهاردهم کاهش یابد.  

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به اعتقاد بنده امسال نمایشگاه بسیار خوبی تدارک دیده شد و خوشبختانه در ۸ سال اخیر، صنعت لوازم خانگی توانسته است توسعه خوبی بدست آورد این در حالی است که در این مدت وابستگی جدی در عرصه محصولات لوازم خانگی داشتیم، اما امروز با تلاش نیروهای داخلی،  در بیش از ۲۰۰ کارخانه‌ی مختلف در سراسر کشور حدود ۵۰۰ قلم کالا در حوزه لوازم خانگی در حال تولید است.

با وجود تولیدات داخلی نیازی به واردات لوازم خانگی نداریم

وی ادامه داد: تولید لوازم خانگی هم به لحاظ کیفی و هم کمی وضعیت مناسبی دارد؛ به گونه‌ای که نه فقط نیاز به واردات لوازم خانگی نداریم، بلکه حتی به کشورهای مختلفِ منطقه، اروپایی و آمریکایی صادرات بسیار خوبی در دست انجام است.

وی افزود: اینکه امروز می‌توانیم صادرات داشته باشیم، پیام بسیار مهمی دارد، صادرات لوازم خانگیِ ایرانی به این معناست که کمیت و کیفیت و تنوع خوبی در این کالاهای صادراتی وجود دارد که بازار خارجی حاضر به خرید آن شده است. این مولفه‌ها در مورد لوازم خانگی صادراتی ایران، پیامِ "به روز بودن تولیدات لوازم خانگی" در کشورمان را منعکس می‌کند و در حال حاضر چند صد واحد لوازم خانگی در حال فعالیت هستند. 

وابستگی به لوازم خانگی خارجی کمتر از  ۳۰ درصد است

فرحی گفت: موضوع مهم دیگر بومی‌سازی در زمینه لوازم خانگی است که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است؛ به گونه ای که در مجموع کمتر از ۳۰ درصد وابستگی به خارج از کشور داریم و هر ساله میزان وابستگی مان بیشتر می‌ شود.

او با اشاره به افزایش صادرات محصولات خانگی ابراز داشت: صادرات ما در محصولات لوازم خانگی ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است و حجم بومی‌سازی و تولید داخل هم با افزایش ۱۰ درصدی روبرو شده است که عمدتا این میزان افزایش تولید، صرف صادرات خواهد شد؛ چرا که ما به طور کامل توانسته‌ایم نیاز داخل را پوشش بدهیم.

فرحی در پاسخ به مشکلات موجود بر سر راه تولید کنندگان، از جمله تامین مواد اولیه و صادرات گفت: مشکلات ارزی و تامین ارز همیشه وجود داشته است. خوشحالیم که این مشکلات در حال کم شدن هستند. اما برای برگشتِ ارز صادراتی، مدل‌های مختلفی در حال تعریف شدن هستند که بتوانند با ارز صادراتی، واردات انجام دهند و رفع تعهد ارزی نیز شرایط بهتری را به خود می‌گیرد.

الزام بر بهبود وضعیت ناترازی های انرژی 

وی ادامه داد: حضور در بازار های خارجی و رقابت با کالاهای دیگر کشورها نشان از وضعیت کم و بیش مناسب تولیدات داخل دارد و امیدواریم شرایط بین المللی نیز به نحوی پیش رود تا میزان صادرات افزایش پیدا کند، کما اینکه تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده است و وزارت صمت در این مسیر قدم‌های خوبی برداشته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد مشکل برق و گاز تولیدکنندگان در زمستان و تابستان گفت: امیدواریم این مشکلات در دولت چهاردهم با همت بلندی که آقای رییس جمهور دارد برطرف شود، و با انتخاب هیات دولت کمبود برق و گاز که باعث ناترازی جدی در بخش صنایع کشور شده است حل شود. در حال حاضر حدودا ۱۶ هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود دارد که نشان از نیاز کشور به رعایت جدی در زمینه گاز و برق است، بنده خوشبینم که طی ۲ سال آتی این کمبودها و ناترازی‌ها بر طرف شود.

نمی توان میزان قاچاق کالا را به صفر رساند

فرحی با اشاره به قاچاق لوازم خانگی تصریح کرد: البته مسئولانِ مربوطه در این زمینه کاملا فعال هستند تا مانع از چنین روندی شوند؛ هر چند که واقعا نمی‌توان قاچاق را به صفر رساند اما با این وصف می‌توان میزان آنرا کمتر کرد، به همین جهت وزارت صمت قسمت عمده‌ای از همت خود را در معاونت صنایع عمومی برای مبازره با قاچاق صرف کرده است.

وی در مورد فعالیت مال‌های بزرگ در ایران نیز افزود: این فروشگاه‌ها، هم مشکلاتی دارند و هم مزایایی که باید این موضوع بیشتر بررسی شود، اما به اعتقاد بنده وجود آنها، مساله‌ی خوبی است، هر چند که باید فعالیت‌شان مدیریت شود تا مبادا فروشگاه‌های کوچک با مشکل مواجه شوند.

 

 

حجم ویدیو: ۲۴۰.۷۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۶:۱۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز