خبرگزاری کار ایران

استرس ناشی از نگهداری سالمند کشنده است! چگونه آن را کم کنیم؟

استرس ناشی از نگهداری سالمند کشنده است! چگونه آن را کم کنیم؟
کد خبر : ۱۵۱۵۳۷۲

استرس کشنده است!! استرسی که از مراقبت از سالمندان ایجاد می‌شود می‌تواند خطر بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، سکته قلبی و افسردگی را بالا ببرد. برای کاهش آن می‌توانید از چند راهکار و خدماتی که معرفی کردیم استفاده کنید.

اگر شما از سالمندی مراقبت می‌‌کنید، حتما احساس کردید که استرس و اضطراب این کار بسیار بالاست. مراقبت از هر کسی یک کار سخت، مشکل و زمان بر است که روی روان مراقب تاثیر منفی می‌گذارد. دانستن دلیل ایجاد استرس و نحوه کنترل کردن آن می‌تواند هم به شما هم به سالمند کمک کند تا تنش‌ها، رفتار نادرست، دلسردی و خستگی را کاهش دهید.

نگهداری از سالمند رضایت بخش ولی استرس زا است

مراقبت می‌تواند پاداش‌ها و مزیت‌های زیادی داشته باشد. برای اکثر مراقبین، مراقبت از فردی که دوستش دارید احساس خوبی به شما می‌دهد و می‌تواند رابطه بین شما را تقویت کند.

اما اگر نیازهای خود مراقب برآورده نشود، او از لحاظ فیزیکی و روحی به مشکلات مختلفی دچار می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوارض روحی آن استرس، فرسودگی و غمگینی است. جالب است که بدانید مراقبان از دیگر افراد جامعه بیشتر احساس تنهایی می‌کنند و آسوده‌تر به اختلالات استرسی دچار می‌شوند.

استرس در مراقبین می‌تواند باعث تغییرات در سلامت فیزیکی شما نیز شود. استرس مستقیما روی فشار خون، وزن و مقاومت شما در برابر بیماری‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. فاکتورهایی که باعث بیشتر شدن استرس مراقب می‌شود شامل موارد زیر است:

  • مراقبت از همسر
  • زندگی کردن با فردی که نیازمند مراقبت مستمر است.
  • احساس تنهایی در طول مراقبت از سالمند.
  • نگهداری از سالمند بصورت شبانه روزی.
  • مشکلات مالی به دلیل مراقبت از سالمند.
  • مراقبت کردن از سالمند در تمام روزها بدون در نظر گرفتن روزی برای استراحت خود مراقب.
  • نگرانی و ناراحتی از ناتوانی در مراقبت درست از سالمند.
  •  ندانم کاری و نداشتن اطلاعات کافی و تخصصی مراقبت از سالمند.
  • مراقبت اجباری از یک فرد و علاقه نداشتن به این کار.

استرس، خستگی و عصبانیت از فرد مسن یک احساس کاملا طبیعی است، پس شما تنها نیستید و باید بدانید که مراقبت از سالمند کاری یک نفره نیست!! ما همه انسان هستیم و نمی‌توانیم همیشه در همه کارها به یک فرد کمک کنیم، حتی اگر دلم بخواهد از او به بهترین شکل ممکن مراقبت کنیم که عشقمان را به این فرد نشان دهیم. پس به هیچ عنوان خودتان را مقصر ندانید و از صحبت کردن با دیگران یا کمک گرفتن از یک فرد حرفه‌ای خجالت نکشید.

شرکت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند برای شما پرستار سالمند دائمی یا موقت اعزام کنند تا کمی از بار مراقبت را از دوش شما برداشته شود. شرکت آسانیسم یکی از این شرکت‌ها بوده که بیش از 5 سال سابقه درخشان ارائه در خدمات مختلف مانند پرستاری از سالمند، بیمار، کودکان و اعزام همراه بیمار به بیمارستان دارد.

نشانه‌های استرس زمان مراقبت از سالمند

شما ممکن است آنقدر حواستان روی عزیزان سالخورده خودتان متمرکز باشد که نمی‌توانید متوجه شوید که این کار چگونه به سلامت و رفاه شما تاثیر گذاشته است. علائم استرس در مراقبت از سالمند را بدانید تا بتوانید از عوارض جدی آن خودداری کنید:

  • همیشه نگران هستید یا احساس می‌کنید فشاری روی شما است.
  • در بیشتر زمان‌ها احساس خستگی می‌کنید.
  • برنامه خوابتان بهم خورده و کم خوابی دارید یا بیش از حد می‌خوابید.
  • سردرد و میگرن مکرر دارید.
  • سیگار یا مشروبات الکلی بیش از حد قدیم استفاده می‌کنید یا سوء استفاده از داروهای مسکن می‌کنید.
  • قرارها و برنامه‌های زندگی خودتان را به تعلیق می‌اندازید و به دکتر مراجعه نمی‌کنید.
  • ناگهانی لاغر یا چاق شدید و نمی‌توانید در تغذیه خود تعادل ایجاد کنید.

استرس بیش از حد مراقب، با گذشت زمان، روی احساسات، شخصیت و فعالیت بدنی شما تاثیر می‌گذارد. ممکن است استرس به اختلالات اضطرابی تبدیل شود و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی، فشار خون بالا و دیابت را در شما افزایش دهد.

استرس ناشی از نگهداری سالمند کشنده است! چگونه آن را کم کنیم؟

استرس باعث بیماری خطرناک می‌شود و خطر مرگ مراقب را بیشتر می‌کند

مراقبان و پرستاران در خطر هستند زیرا وظایف مراقب باعث می‌شود که نیازهای یک فرد دیگر را در اولویت قرار دهند و علائم جدی استرس را نادیده می‌گیرند. مراقبت از سالمند فوق العاده است، اما در زمان طولانی و بدون استراحت به استرس منجر می‌‌شود. استرس شدید و مزمن روی سبک زندگی تاثیر می‌گذارد و سلامت شما را جدا در خطر قرار می‌دهد.

مشکلات جدی و مزمن استرس بر سلامتی

  • آزمایشات و گزارشات مختلف نشان داده است که 45 درصد مراقبان از بیماری‌های مزمن و جدی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، سرطان، دیابت و یا آرتریت دارند. این بیش از دو برابر افرادی است که از کس دیگری مراقبت نمی‌کنند.
  • استرس پاسخ دهی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.
  • استرس مزمن باعث کوتاه شدن عمر سلول‌ها می‌شود و پیری را سریع‌تر می‌کند. این به ضعیف شدن عضلات، چین و چروک پوستی و نارسایی اندام می‌شود.
  • در مطالعه‌ای در مجله انجمن پزشکی آمریکا، 33 درصد از مراقبان با استرس شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و با گذشت 4 سال به یک بیماری مزمن شدید دچار شدند و جان خودشان را از دست داده‌اند. این میزان در افرادی که بین 66 تا 96 سال هستند و از همسر خود مراقبت می‌کنند بیشتر است و به 63 درصد می‌رسد.

نکاتی برای کنترل و کاهش استرس مراقبت کردن از سالمند

مهم‌ترین نکته‌ای می‌توانیم بگوییم این است که نیازهای عاطفی و فیزیکی خودتان را جدی بگیرید. بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که برای مراقبت درست از دیگران اول باید از خودتان مراقبت کنید. بسیاری منابع و ابزار مختلفی هستند که می‌توانند در انجام وظایف مراقبتی به شما کمک کنند، از آنها استفاده کنید. اگر مراقب خودت نباشی نمی‌توانی به دیگران اهمیت بدی!!

  • از دیگران کمک بخواهید و کمک دیگران بپذیرید.
  • روی کاری که می‌کنید تمرکز کنید نه کارهایی که مانده است.
  • کارهای مهم روزانه را در اولویت قرار دهید.
  • فهرستی از تمام کارها تهیه کنید.
  • یک گروه پشتیبانی برای خود ایجاد کنید. 
  • مراقب سلامت خودتان باشید.

خدمات مختلف مراقبتی

می‌دانیم که سپردن عزیزتان به دیگران سخت است. اما در برخی مواقع استراحت می‌تواند بهترین کار برای شما و شخصی که از او مراقبت می‌کنید باشد. خدمات مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  • خانه سالمندان موقتی. مراکزی مانند خانه سالمندان می‌توانند بصورت دائمی یا موقتی از عزیز شما مراقبت کند. این مکان‌ها می‌توانند برای چند روز مناسب باشند، ولی برای سلامت روحی سالمند پیشنهاد می‌کنیم بصورت دائمی از خانه سالمندان استفاده نکنید.
  • استخدام پرستار. با استخدام پرستار سالمند شما می‌توانید برخی یا تمام کارهای مراقبتی از سالمند را به یک فرد حرفه‌ای بسپارید. این افراد از سالمند در خانه خودشان، جایی که احساس امنیت زیاد می‌کنند، نگهداری می‌کنند تا در شرایط روحی و روانی سالمند تاثیر منفی گذاشته نشود. همچنین وقتی سالمند در خانه خودش هست، شما می‌توانید در هر زمانی که دوست داشتید به سر بزنید.

به هیچ عنوان از درخواست کمک خجالت نکشید. علاوه بر خانواده و دوستان، برخی منابع مختلف محلی برای مراقبین وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای شروع، شرکت‌های مختلف پرستاری در شهر خودتان را بشناسید و با مقایسه کردن هر کدام بهترین شرکت برای شرایط خودتان را پیدا کنید. در صورتی که نیاز به کمک مالی داشتید، به بیمه خود یا سالمند مراجعه کنید تا ببینید می‌توانید برخی از هزینه های مراقبت از سالمند را با بیمه پرداخت کنید یا خیر.

همچنین در اینترنت به دنبال راهنماهای مختلف مراقبتی از سالمند باشید. مخصوصا اگر سالمند پوشکی است یا گاواژ می‌شود، می‌توانید با دیدن ویدیوهای آموزشی روش درست تعویض پوشک یا گاواژ کردن سالمند را یاد بگیرید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز