خبرگزاری کار ایران

کدام پارک های جنگلی تهران برای کمپ مناسب است

کدام پارک های جنگلی تهران برای کمپ مناسب است
کد خبر : ۱۵۰۰۰۷۷

پارک‌های جنگلی به‌عنوان ریه‌های تنفسی مناطق مسکونی معمولا در بخش‌های حاشیه‌ای شهرها ساخته می‌شوند. تهران کلان‌شهری پرجمعیت و شلوغ است و پارک‌های جنگلی متعددی دارد.

 

پارک های جنگلی تهران اغلب کوهستانی هستند و در ارتفاع بالاتری نسبت به شهر قرار دارند؛ به همین جهت در روزهای صاف و بدون غبار، چشم‌انداز زیبایی از اطراف را پیش چشمان گردشگران قرار می‌دهند. برخی از پارک های جنگلی تهران برای کمپ مناسب هستند و امکانات مناسبی برای برپایی چادر در آن‌ها وجود دارد.

پارک جنگلی خرگوش دره

«پارک جنگلی خرگوش دره» از پارک‌های جنگلی محدوده غرب تهران است و در منطقه ۲۲ پایتخت قرار دارد. این پارک جنگلی در شمال بزرگراه شیخ فضل الله نوری، حدفاصل بلوار غربی ورزشگاه آزادی تا بزرگراه آزادگان (مقابل درب غربی مجموعه ورزشی آزادی) واقع شده است. دسترسی به بوستان خرگوش دره از طریق خودروی شخصی، اتوبوس و مترو (ایستگاه چیتگر) امکان‌پذیر است. 

پارک جنگلی خرگوش دره ۶۵ هکتار وسعت دارد و کاشت نهال و تجهیز آن از سال ۱۳۴۰ شمسی آغاز شده است. درختان سرو، کاج، زبان گنجشک و اقاقیا پوشش گیاهی این پارک جنگلی را تشکیل می‌دهند. پارک مسافر بخشی از بوستان خرگوش دره است که روبه‌روی درب اصلی استادیوم آزادی قرار دارد. این بخش برای استراحت، چادر زدن و اقامت موقت مسافران شهر و تماشاچیان فوتبال مناسب است. سکو برای کمپ، آلاچیق، زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی، سرویس بهداشتی و آبخوری از امکانات پارک جنگلی خرگوش دره هستند. 

پارک جنگلی لویزان

«پارک لویزان» از بهترین پارک‌ های جنگلی تهران است که در محدوده شمال شرقی شهر و منطقه چهار شهرداری قرار دارد. این پارک در سال ۱۳۴۲ شمسی به‌منظور جلوگیری از گسترش بافت شهری به‌صورت جنگلی مصنوعی احداث شد و ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد. پارک جنگلی لویزان به نام پارک شیان نیز شناخته می‌شود. شیان در گذشته بخشی از پارک لویزان به شمار می‌رفت؛ اما امروزه این دو پارک توسط خیابان هنگام از یکدیگر جدا شده‌اند. دسترسی به پارک لویزان از طریق اتوبان شهید بابایی (غرب به شرق) و سپس خیابان هنگام یا خیابان کوهستان امکان‌پذیر است.

پارک جنگلی لویزان امکانات رفاهی تفریحی مطلوب، چشم‌اندازی بی‌نظیر به پایتخت و فضایی گسترده، کوهستانی، آرام و سرسبز دارد و با وجود مسیرهای زیبا و پرپیچ‌وخم پیاده‌روی و برکه‌ها و پل‌های متعدد، از موقعیت‌های عالی شهر برای استراحت و تفریح محسوب می‌شود. انواع درختان کاج، سرو، چنار، اقاقیا، زبان گنجشک، توت و مو در این بوستان وجود دارند. باغ پرندگان تهران، پارک بانوان «حدیدچی دباغ»، استخر، زمین اسکیت، زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی، مسیرهای پیاده‌روی، آلاچیق، رستوران، کافه، بوفه و سرویس‌بهداشتی از جمله امکانات تفریحی و رفاهی پارک جنگلی لویزان هستند.

کدام پارک های جنگلی تهران برای کمپ مناسب است

پارک جنگلی افرا

بوستان افرا از فضاهای سبز جنوبی تهران و منطقه ۱۹ شهرداری، در تقاطع بزرگراه‌های آزادگان و خلیج فارس واقع شده است. ورودی اصلی این بوستان در میدان جهاد (خروجی جاده تهران - قم) قرار دارد. بخشی از پارک جنگلی افرا به اسکان مسافران اختصاص یافته است.

پارک جنگلی افرا در سال ۱۳۸۵ شمسی با هدف افزایش فضای سبز جنوب پایتخت افتتاح شده است و حدود ۶۶ هکتار وسعت دارد. درختانی با سایه‌سار خنک، گلکاری‌های زیبا، آب‌نما، زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی، مسیر پیاده‌روی سه کیلومتری (باغ‌راه) و زمین چمن فوتبال گردشگران را جذب می‌کنند. از امکانات رفاهی پارک می‌توان از بوفه، غذاخوری، نیمکت، نمازخانه، آبخوری و سرویس بهداشتی نام برد.

پارک جنگلی توسکا

پارک جنگلی توسکا در جنوب شرق پایتخت، منطقه ۱۵ تهران (کیانشهر جنوبی) و تقاطع بزرگراه‌های آزادگان و امام علی (ع) قرار دارد.  ایستگاه‌های علی‌ آباد و جوانمرد قصاب در خط یک مترو، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به پارک هستند. پارک توسکا با حدود ۱۰۰ هکتار وسعت در سال ۱۳۶۰ شمسی افتتاح شده است و درختان کاج، زبان گنجشک، بید مجنون، چنار و صنوبر پوشش گیاهی اصلی این پارک را تشکیل می‌دهند. 

فضای سبز مناسب و گلکاری زیبای پارک جنگلی توسکا گردشگران را جذب می‌کند. آلاچیق‌ها و سایه‌سار درختان تنومند پارک، مکان‌هایی مناسب برای پیک‌نیک و کمپ هستند. امکانات تفریحی پارک توسکا شامل زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی، فوتبال‌دستی، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری آسفالت‌شده و مجموعه ورزشی برای فوتبال، والیبال و شنا می‌شوند. از امکانات رفاهی این پارک می‌توان از رستوران، کافه، باربیکیو، نیمکت، سرویس‌بهداشتی، نمازخانه، آبخوری و پارکینگ نام برد.

بوستان جنگلی سوهانک

بوستان جنگلی سوهانک در شمال شرق پایتخت (محله سوهانک)، ضلع شمالی جاده لشکرک و منطقه یک شهرداری قرار دارد. دسترسی به این پارک باصفا از طریق بزرگراه ارتش و جاده لشکرک امکان‌پذیر است. پارک جنگلی سوهانک با ۴۰۰ هکتار وسعت در ۱۳۶۱ افتتاح شده است. پوشش گیاهی این پارک شامل درختان کاج، ارغوان، زبان گنجشک، بادام، توت، اقاقیا، سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، سنجد، عرعر، کاج سیاه و سماق می‌شوند. در پارک جنگلی سوهانک جانورانی چون خرگوش، روباه و کبک در مناطق مرتفع پارک و پرندگان مهاجر مانند اردک و غازهای وحشی به چشم‌ می‌خورند. 

کدام پارک های جنگلی تهران برای کمپ مناسب است

پارک جنگلی سوهانک تهران مقصدی عالی برای موتورسواری، دوچرخه سواری کوهستان و آفرود است. مسیر پیاده‌روی، نیمکت، باربیکیو و سکو برای کمپ یا پیک‌نیک از امکانات این بوستان جنگلی و کوهستانی هستند. 

پارک جنگلی گلابدره

بوستان کوهپایه‌ای گلابدره در منطقه ییلاقی و زیبای گلابدره در شمال تهران واقع شده است. این پارک جنگلی و کوهستانی بر دامنه دره و حاشیه غربی رودخانه گلابدره قرار دارد و دسترسی به آن از طریق خیابان دربند و سپس خیابان شکیبایی امکان‌پذیر است. هوای خنک و مطبوع و چشم‌انداز بسیار دیدنی نسبت به پایتخت از مزایای بوستان گلابدره هستند. پلکان‌های متعدد این پارک جنگلی تردد در آن را برای افراد کم‌توان سخت می‌کند.

بوستان گلابدره ۲۲ هکتار وسعت دارد و یکی از مقاصد تفریحی پایتخت‌نشینان در روزهای گرم سال است. این بوستان مبدا بسیاری از کوهنوردان برای صعود به قله کلکچال محسوب می‌شود. از امکانات تفریحی این پارک می‌توان از سورتمه تهران، شهربازی روباز، سافاری وحشت، سینما پرواز، زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی و مسیر کوهنوری و پیاده‌روی نام برد. سرویس بهداشتی، پارکینگ، سفره‌خانه، بوفه، کافه و آلاچیق از جمله امکانات رفاهی این بوستان کوهستانی به شمار می‌روند.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز