خبرگزاری کار ایران

انواع بلیط هواپیما و تفاوت آنها با هم

انواع بلیط هواپیما و تفاوت آنها با هم
کد خبر : ۱۴۰۷۸۲۶

تصور اغلب افراد از بلیط هواپیما این است که این بلیط تنها یک شکل دارد و آن هم بلیطی است که مسافران هوایی به منظور تردد با هواپیما از یک مبدا به مقصدی خاص از شرکت‌های هواپیمایی گوناگون خریداری می‌کنند، در حالی که بلیط هواپیما را می‌توان بر مبنای عوامل مختلف در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار داد. از این رو تصمیم گرفتیم تا در مطلب حاضر ضمن معرفی رایج‌ترین انواع بلیط هواپیما تفاوت‌های آنها را با یکدیگر بررسی کنیم بنابراین اگر می‌خواهید در زمان رزرو پرواز برای انتخاب از میان انواع بلیط مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید در ادامه با ما همراه باشید.

بلیط هواپیما سیستمی

از میان تمام انواع بلیط هواپیما، بلیط سیستمی متداول‌ترین نوع بلیط است. در تعریف این نوع بلیط باید گفت شرکت‌های هواپیمایی گوناگون بر مبنای برنامه زمانی مشخصی که برای پرواز به مسیرهای هوایی مختلف طرح‌ریزی شده است، اقدام به فروش بلیط هواپیما به مسافران می‌کنند. این دسته از بلیط‌ها که با قیمت مصوب عرضه می‌شوند معمولا از مدت‌ها قبل از شروع پرواز در دسترس مسافران قرار دارند و به آنها بلیط سیستمی گفته می‌شود. این نوع بلیط می‌‌تواند برای مسیرهای داخلی و یا مسیرهای خارجی عرضه شود و بر همین اساس می‌‌توان دسته دیگری برای بلیط هواپیما مشخص کرد که شامل بلیط هواپیما داخلی و بلیط هواپیما خارجی است.

بلیط هواپیما چارتر

بلیط هواپیما چارتر از دیگر انواع بلیط‌‌های هواپیما است که حسابی در میان مسافران هوایی طرفدار دارد. این بلیط اغلب در تقابل با نوع بلیط معمولی هواپیما یا همان سیستمی قرار می‌گیرد و در توضیح آن باید گفت گاهی برخی از آژانس‌های مسافرتی اقدام به خرید بلیط‌های هواپیما در یک پرواز مشخص می‌کنند و بعد بلیط‌های خریداری شده را به مسافران می‌فروشند. در این حالت می‌توان گفت آژانس مسافرتی که بلیط‌ها را بطور عمده خریداری کرده است در واقع هواپیما را برای آن پرواز خاص اجاره یا چارتر کرده است. مسلما شرکت چارتر کننده برای فروش این بلیط‌ها به مسافران قیمت متفاوتی تعیین می‌کند. بنابراین تفاوت اصلی بلیط هواپیما چارتر با دیگر بلیط‌‌ها را می‌توان نحوه قیمت‌گذاری آن دانست. حال در شرایطی که بلیط آن پرواز به میزان کافی به فروش نرسد شرکت چارتر کننده برای پیشگیری از تحمل خسارت بیشتر تلاش می‌کند تا با عرضه بلیط با قیمتی ارزان افراد را ترغیب به خرید کند و اینجا است که بلیط هواپیما چارتر به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه در میان مسافران محبوبیت پیدا می‌کند. 

انواع بلیط هواپیما و تفاوت آنها با هم

بلیط هواپیما لحظه آخری

بلیط هواپیما لحظه آخری دسته‌ دیگری از بلیط هواپیما چارتر است با این تفاوت که این نوع بلیط همانطور که در عنوان آن پیدا است در فاصله بسیار نزدیک به تاریخ شروع پرواز عرضه می‌شود. در حقیقت وقتی بلیط‌های یک پرواز با عدم استقبال از سوی مسافران رو به رو می‌شود هر چه به زمان شروع پرواز نزدیک‌تر می‌شویم احتمال فروش بلیط‌ها نیز کمتر می‌شود و اینجا است که شرکت چارتر کننده تصمیم می‌گیرد از یک روز مانده به پرواز و یا چند ساعت پایانی باقی مانده تا شروع پرواز بلیط‌ها را تحت عنوان بلیط لحظه آخری و با قیمتی فوق العاده ارزان به فروش برساند. ناگفته نماند در شرایطی که پرواز به یک مقصد خاص طرفداران زیادی داشته باشد عکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد. به عبارت ساده‌تر زمانی که احتمال فروش بلیط‌ها بالاتر است و در شرایطی که پروازهای یک مسیر هوایی به دلیل میزان بالای خرید بلیط در حال اتمام هستند شرکت چارتر کننده که مسئولیت تعیین قیمت برای بلیط لحظه آخری را دارد تصمیم می‌گیرد بلیط باقی مانده را که آخرین فرصت مسافران برای سفر به آن مقصد است را با قیمت بالاتری عرضه کند.

 

انواع بلیط هواپیما با کلاس پروازی متفاوت

اگر شما هم به محض تصمیم برای سفر هوایی، خودتان دست به کار می‌شوید تا بلیط پرواز مورد نظرتان را در اینترنت پیدا و رزرو کنید، پس حتما می‌دانید که معمولا برای هر پرواز به یک مقصد و ایرلاین مشخص، چندین گزینه مختلف وجود دارد. تفاوت این گزینه‌ها یا بلیط‌ها صرفا به کلاس‌های پروازی گوناگون مربوط است. کلاس‌های پرواز در واقع دسته‌بندی از خدمات و امکانات پرواز در سطوح مختلف است که شامل اکونومی، بیزنس و فرست کلاس می‌شود. بلیط هواپیما در کلاس اکونومی از نظر خدمات پروازی در درجه پایین‌تری قرار دارد و از این رو ارزان‌ترین قیمت را دارد. در مقابل بلیط هواپیما در کلاس بیزنس و فرست کلاس که به ترتیب قیمت‌های بیشتری دارند از نظر ارائه خدمات در رتبه بالاتری قرار دارند. بطور مثال میزان بار مجاز، فاصله صندلی‌های هواپیما و خدمات پذیرایی از مهمانان از جمله بارزترین مواردی است که در این کلاس‌های پروازی با یکدیگر تفاوت دارد.

انواع بلیط هواپیما و تفاوت آنها با هم

بلیط هواپیما با پرواز مستقیم و غیر مستقیم

بلیط هواپیما را می‌توان بر مبنای دو نوع پرواز شامل پرواز مستقیم یا بدون توقف و در مقابل پرواز غیر مستقیم یا پرواز با توقف نیز در دو دسته مختلف قرار دارد. پرواز مستقیم همانطور که از اسمش پیدا است به آن دسته از پروازهایی گفته می‌شود که مسافران با تهیه بلیط آن بعد از سوار شدن به هواپیما از یک مبدا خاص حرکت می‌کنند و در نهایت در مقصد نیز هواپیما را ترک خواهند کرد. در حال حاضر همه انواع بلیط هواپیما داخلی که برای مسیرهای داخل کشورمان وجود دارند از همین نوع هستند. در مقابل برای سفر به برخی از مقاصد خارجی امکان پرواز مستقیم وجود ندارد به این معنا که لازم است تا مسافران طی دو پرواز مختلف به مقصد برسند. به این دسته از پروازها پرواز غیر مستقیم می‌گویند که در آن هواپیما پس از حرکت از مبدا در میانه مسیر در یک فرودگاه دیگر فرود می‌آید و مسافران پس از پیدا شدن مجدد به هواپیمای دیگری سوار خواهند شد و در نهایت در نقطه سوم به مقصد خواهند رسید. گفتنی است گاه به این دسته از پروازها پرواز کانکشن یا پرواز اتصالی نیز گفته می‌شود که به دو پرواز مرتبط با هم به منظور رسیدن به یک مقصد اشاره دارند. هرچند اشکال این پرواز در توقف میانه مسیر و در نتیجه طولانی‌تر شدن زمان سفر است اما در مواقعی که پرواز مستقیم برای یک مقصد خاص در بازه‌ای از زمان کمیاب است مسافران برای آنکه از برننامه سفرشان جا نمانند می‌توانند از این گزینه استفاده کنند.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز