تشریح فعالیتهای مرکز ملی نشان سپاران بدون مرز و کافه فرانچایز ایران
مرکز ملی نشان سپاران بدون مرز به منظور ایجاد بستری مناسب جهت توسعه وراهکارهای جهانی ،ارتقای دانش محور فرانچایز های ایرانی، سازگار با استاندارد های جهانی و در درراستای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی حرکت می کند .
سعید شبانیان _ مدیرعامل مرکز ملی نشان سپاران بدون مرز و کافه فرانچایز ایران در نشستی اظهار کرد: مرکز ملی نشان سپاران بدونمرز به منظور ایجاد بستری مناسب جهت توسعه وراهکار های جهانی ،ارتقای دانش محور فرانچایز های ایرانی، سازگار با استاندارد های جهانی ، حرکت درراستای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی،کارآفرینی وایجاد اشتغال پایداردرسراسر کشور،باآموزش های سازمانی با گستره ی ملی بامجوزات وانعقاد قرارداد های ملی درسال ۱۳۹۳بطور رسمی فعالیت خود را آغاز نموده است.
ازجمله اهداف این مرکز میتوان به موارد ذیل اشاره کرد
۱_فرهنگ سازی درزمینه فرنچایز ونشان سپاری
۲_ترویج فرهنگ کارآفرینی
۳_توسعه اشتغال پایدار
۵_فرهنگ سازی استفاده از کالا ایرانی
۶_جهانی شدن فرصت ها برای نشان های ایرانی
۷_ایجاد مشارکت و شبکه سازی باسایرشرکت ها درخصوص بازاریابی بین المللی
۸_سرمایه گذاری مشترک و مستقیم درخصوص صادرات
هدف اصلی این مرکز، ایجاد کسب وکار درحوزه های مختلف وارائه خدمات و محصولات مرتبط باآن است.
مرکز ملی نشان سپاران بدون مرز،علاوه برایجاد اشتغال به دنبال ترویج ارزش آفرینی و اصول و معیارهای صلاحیت حرفه ای طبق استانداردهای جهانی در کسب و کار و کارآفرینی وبازاریابی بین المللی،ثبت سفارش دروزارت بازرگانی ،حمل ونقل بین ولمللی وتوسعه سیستم کدینگ کسب وکارو استفاده از فناوری بارکد تجارت الکترونیک دربخش های مختلف بازار بالحاظ استانداردهای بینالمللی وتوجه به نیاز صنایع مختلف وساختار ملی برگزاری دوره های آموزش و مطالعه وصدورگواهینامه استاندارد کسب وکار در رابطه با موضوع فعالیت این مرکز میباشد.
برگزاری جشنواره و نمایشگاه های تخصصی ملی و بین المللی در راستای اهداف و موضوع فعالیت این مرکز از جمله استاندارد و کیفیت. انتشار مجله و نشریات تخصصی در رابطه با موضوع فرانچایز در داخل و خارج کشور.طراحی و ایجاد پایگاه داده ثبت اطلاعات شرکت های عضو،ایجاد شعب نشان ها در شهرستانها و استانهای کشوراز جمله اهداف این مرکز میباشد.
شبانیان گفت: اصلی ترین استراتژی ما دراین مسیر، جذب صاحبین ایده ،سرمایه گذاران وبهره مندی از مشاوران ونیروهای متخصص وکارآمد است.
تلاش میکنیم تا بتوانیم باتکیه برماموریت خودگامی مهم وبه معنای واقعی کلمه درافزایش سطح رفاه عمومی و توسعه اقتصادی کشور وهمچنین رضایت رهبر فرزانه انقلاب درراستای بیانیه گوهربار گام دوم انقلاب برداریم.
مدیر آکادمی توسعه کارآفرینی شبانیان (آتکاش) در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های این آکادمی اشاره کرده و افزود: مجموعه ای دانش محور با رسالت توسعه و ترویج کسب و کار ونشان سپاری برند های فروشگاهی وخدماتی و با چشم انداز تبدیل شدن به مورد اعتماد ترین مجموعه در ارتقای توانمندی کسب و کاری افراد و کسب و کار ها در کشورایران وترکیه راه اندازی شده است.
این مجموعه تلاش دارد روحیه کارآفرینی را در میان نوجوانان و جوانان با استفاده از مدل ها و محتوا های بومی شده خصوصا درحوزه فرانچایز ارتقا دهد و موجب افزایش احتمال موفقیت شغلی آینده مبتنی بر استعدادهای ذاتی افراد شود.
آکادمی توسعه کارآفرینی شبانیان (آتکاش) بر این عقیده است که هر فردی صرف نظر از این که در آینده صاحب چه نوع کسب و کاری خواهد بود به پنج مهارت اساسی جهت افزایش احتمال موفقیت نیازمند است.
بر این اساس کلیه آموزش های آکادمی حول پنج مهارت کلیدی طراحی و تدوین شده است.
آکادمی بر این عقیده است که جدول نیاز جوان و نوجوان حول نقشه ساختاری مشخصی که به عنوان محتوای فکری آکادمی در ۱۰ سال گذشته تدوین شده است و بر اساس تجربیات آموزشی، مطالعات پژوهشی و مصاحبه با افراد صاحب نظر بدست آمده است، شکل می گیرد.
مدیرعامل کافه فرانچایز ایران در بخش دیگری از سخنان خود افزود : فرانچایز یا نمایندگی، روشی برای گسترش کسب و کار، توزیع کالاها و خدمات، بواسطه اخذ مجوز مربوطه است.
سعید شبانیان گفت: فرانچایز یا نمایندگی، روشی برای گسترش کسب و کار، توزیع کالاها و خدمات، بواسطه اخذ مجوز مربوطه است. فرانچایز، یک امتیاز است که به صورت یک حق انحصاری به یک فرد داده می شود و وی حق استفاده از علائم تجاری، نام و تبلیغات فرانچایزدهنده را در ازای پرداخت مبالغی وبرای مدتی مشخص، به منظور ارائه کالا یا خدمات و توزیع محصولات مربوطه را خواهد داشت.
وی با بیان اینکه فرانچایزها در دو دسته ی اصلی طبقه بندی می شوند که عبارتند از ، فرانچایز کسب و کار و فرانچایز سنتی،گفت: در مورد فرانچایز کسب و کار بابد گفت که فرانچایز یا نمایندگی انواع مختلفی دارد، در حال حاضر امروزه بیش از 120 نوع مختلف کسب و کار از نوع فرانچایز وجود دارد از جمله خودرو، صنعت نوشیدنی ها، خدمات شغلی، خدمات کودکان، خدمات نظافت، خدمتکار پرستاری کودک و بزرگسال
آموزش و پرورش، تحصیلات، غذا ،سلامتی و تناسب اندام ، خدمات خانه، خدمات خرده فروشی، خدمات پزشکی، سفر و گردشگری و.....
شبانیان ادامه داد: فرانچایز سنتی، متمرکز بر اخذ حق امتیاز تجارت یا کسب و کار نیست، بلکه تمرکز اصلی برروی کیفیت محصولات تولید شده یا عرضه شده به بازار است. در بیشتر موارد، محصولاتی که به تولید می رسند به خدمات پیش از فروش و پس از فروش نیاز دارند. برای مثال در فرانچایز سنتی، می توان به صنعت خودرو و بنزین اشاره کرد.
مدیرعامل کافه فرانچایز ایران درباره روابط فرانچایز اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که فرانچایز، بیشتر بر ارزش برند فرانچایز دهنده تمرکز داشته و چگونگی حمایت و پشتیبانی فرانچایز دهنده را بیان می کند و در عین حال چگونگی تامین و اجرای تعهدات و وظایف آن جهت ارائه محصولات را بیان نموده و در نهایت فرانچایز شامل رابطه بین فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده و حق امتیاز آنان بر حسب نوع مجوز می باشد.
وی گفت: بر اساس نظرسنجی سال 2014، توسط بیزنس فرانچایز در مورد ارتباط فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده مشخص شد که 90 درصد از افراد از کسب و کار خود راضی هستند و 88 درصد از افرادی که فرانچایز را ارائه می دهند، از واحد سازمان دهی رضایت داشتند.
85 درصد از افراد، نظر مثبتی درباره ارتباط خود با فرانچایز گیرنده دارند.
83 درصد معتقد هستند به فرانچایزدهندگان احترام گذاشته می شود.
80 درصد اعلام کردند فرانچایز گیرندگان با سطح بالایی از صداقت عمل می کنند.
78 درصد، نام برند تجاری خود را به دیگران توصیه می کنند.
73 درصد آنان اعتقاد دارند که اگر مجددا حق انتخاب داشته باشند، مجدد این برند را انتخاب خواهند کرد.
شبانیان درباره فرانچایز و برند ها گفت: نام برند فرانچایز یکی از ارزشمندترین دارایی صاحبان آن فرانچایز محسوب می شود. چرا که مشتریان یا مصرف کنندگان براساس آن تصمیم می گیرند که کدام کسب و کار و بیزنس را برای بازاریابی خود انتخاب کنند و این نوع برند است که تعیین کننده نحوه تصمیم گیری خریدار در رابطه با استفاده از فرانچایز است.
در واقع اغلب مشتریان به صاحبان کسب و کار و میزان برآورده شدن انتظارات تجاری آنان اهمیتی نمی دهند. اما اینکه به عنوان فرانچایزدهنده، قطعا به توسعه و بهبود روابط با مشتریان خود(منظور همان فرانچایزگیرندگان است) حفظ آنها اهمیت خواهید داد و مشتریانی را انتخاب می کنید که به خرید از شما به خاطر کیفیت خدمات و حفظ روابط حسنه معتقد هستند. این نکته را به خاطر داشته باشید که در درجه اول، اعتماد مشتریان به نام برند در جهت برآورده شدن انتظارات خودشان است و فرانچایز دهنده و گیرنده برای تحقق این امر بایستی در یک راستا فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه سیستم های ارائه دهنده خدمات عالی فرانچایز، ابزارها و میزان پشتیبانی، همگی از عواملی هستند که توانایی استاندارد سازی سیستم برند و ضمانت جلب رضایت مشتریان را فراهم میکنند افزود: لذا انتظاری که از همه ی فرانچایز دهنده ها و فرانچایز گیرنده ها می رود این است که به طور مستقل، بصورت روزانه عملیات کسب و کار خود را طوری مدیریت کنند که شهرت و اعتبار برند یا شرکت خود را در بازار افزایش دهند.در نتیجه، در زمان انتخاب سیستم حق امتیاز برای سرمایه گذاری، باید نوع پشتیبانی فرانچایز دهنده را ارزیابی نمایید و چگونگی مدیریت و نحوه توسعه محصولات و خدمات توسط فرانچایز دهنده را با توجه به انتظارات مصرف کننده یا مشتریان بررسی نمایید. توجه به این مسائل از اهمیت بالایی برخوردار است.
شبانیان در مورد برخی از خدمات معمول فرانچایز دهنده ها به فرانچایز گیرنده ها گفت: این خدمات عبارتند از ، ارائه یک برند تجاری شناخته شده ، انتخاب سایت و کمک به ارتقا سایت ، آموزش، مدیریت و هدایت تیم مشتریان، تحقیق و توسعه محصولات و ارائه خدمات جدید، تامین خدمات پشتیبانی و اجام بازاریابی اولیه و تبلیغات در صورت نیازبر همین اساس، متقاضی خرید، فرانچایزی را انتخاب می کند که به طور مرتب و موثر استانداردهای قابل اجرای سیستم را بررسی کند. این مسئله برای فرانچایز دهنده ، به عنوان مجری استانداردسازی برند بسیار حائز اهمیت است چرا که باید با عملکرد بد احتمالی از جانب فرانچایزگیرنده ها مقابله کنند. از آنجایی که مصرف کنندگان، سیستم فرانچایز را به عنوان مارکت های زنجیره ای تجاری می شناسند، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت عالی توسط فرانچایز گیرنده ها، باعث می شود که کل سیستم فرانچایز از مزایای آن بهره مند گردند.
(توجه داشته باشید که عکس این مسئله نیز امکان پذیر است.)وی درباره فرانچایز به عنوان یک قرارداد حقوقی گفت: هرچند از نظر اکثریت عموم افراد، فرانچایزها مانند مارکت های زنجیره ای تجاری هستند، اما در واقع آنها بسیار متفاوت اند.
شبانیان افزود: فرانچایز ، رابطه ای قراردادی بین فرانچایزدهنده (franchiser) و فرانچایز گیرنده (franchisee) است که به واسطه آن شرکت یا مشتری به عنوان فرانچایز گیرنده اجازه پیدا می کند از نام برند استفاده نموده و در حیطه توزیع محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان فعالیت کند. در حالی که حق امتیاز نوعی مجوز محسوب می شود، اما هر مجوزی لزوما قانونی نیست. (گاهی این روابط بسیار گیج کننده می شوند.)
به عنوان مثال، درایالات متحده آمریکا، فرانچایز، یک نوع خاص از توافق نامه صدور مجوز است که توسط کمیسیون تجاری فدرال و همچنین چندین ایالت تعریف شده است.
همچنین در این کشور معمولاً حق امتیاز زمانی وجود دارد که:مجوز فرانچایز یک فرانچایزدهنده، حق استفاده از برند تجاری یا خدمات را فراهم سازد.برای شناسایی تجاری فرانچایز در بازاریابی محصولات یا خدمات از روش های عملی استفاده شود.
فرانچایزدهنده حق امتیاز را تعیین می کند و کنترل های خاص و مورد نیاز را انجام دهد.
فرانچایز گیرنده هزینه تعیین شده در فرانچایز را پرداخت کند.
در آمریکا تعریف فرانچایز در هرایالتی مشابه نیست. برای مثال، در بعضی ایالت ها ممکن است به عنوان طرح بازاریابی یا جامعه هدف مدنظر، تعریف شده باشد. تعریف آنچه که حق امتیاز محسوب می شود می تواند با توجه به قوانین هر کشور متفاوت باشد. مهم این است که شما صرفاً به تعریف فدرال از حق امتیازاکتفا نکنید و آن را با توجه به نیازهای ایالتی خاص بررسی کنید.
روش دیگر، در کسب حق امتیاز تجاری یا مجوزفرانچایزاین است که نام تجاری خاصی را مانند نام تجاری Bright Star یا Sport Clips و روش های عملیاتی آن را برای فرد یا گروهی که در یک محدوده خاص فعالیت می کنند و با قوانین و شرایط فرانچایز دهنده موافقت نموده اند، تعریف کنیم.
لذا فرانچایز دهنده باید برای فرانچایزگیرنده مسئول تعیین کند و آنان را مدیریت نماید و برای اطمینان بیشتر گاهی فعالیت آنان را کنترل کند و دستورالعمل های تجاری را به هر دو گروه ارائه دهد.
درعوض، فرانچایزگیرنده معمولا هزینه اولیه (هزینه حق بیمه) و هزینه دائمی مقرر (به عنوان حق امتیاز) برای استفاده از نام تجاری فرانچایز و روش های عملیاتی شناخته شده را به فرانچایز دهنده پرداخت می کند. فرانچایز دهنده مسئول مدیریت روزانه تجارت های کوچک و مستقل است و همچنین باید میزان فواید و یا خطرات عملکرد انان را بر حسب قابلیت هایشان بررسی کند.
سرمایه گذاری برای اخذ حق امتیاز یا تبدیل شدن به یک فرانچایزگیرنده می تواند یک فرصت عالی باشد. اما قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری در فرانچایز کنید و قرارداد حق امتیاز را امضا کنید، بررسی های لازم را انجام دهید و فرانچایز را بشناسید و یا از وکلای با صلاحیت لازم مشاوره بگیرید.
انجمن بین المللی فرانچایزور دارای بیش از 1400 عضو است که از 100 گروه کسب و کار منحصر به فرد، نمایندگی و مدیریت می شود. .