خبرگزاری کار ایران

انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان
کد خبر : ۱۳۶۷۶۹۹

صورتحساب الکترونیکی، یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی است که در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به‌کار رفته است. بر اساس این قانون، کلیه شرکت‌ها باید فاکتورهای فروش خود را در قالب صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان ثبت کنند. در قانون مذکور، سه نوع صورتحساب الکترونیکی (نوع اول، دوم و سوم) تعریف شده است. در این مقاله با انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان آشنا می‌شویم. با اطلاع از انواع صورتحساب‌های الکترونیکی، مناسب‌ترین نوع صورتحساب را هنگام ثبت در سامانه مودیان انتخاب و از دردسرهای مالیاتی ناشی از وارد کردن نادرست صورتحساب‌ها جلوگیری می‌کنید.

1. صورتحساب الکترونیکی نوع اول؛ حاوی اطلاعات خریدار، فروشنده و موضوع معامله

صورتحساب نوع اول، یکی از انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان است که کلیه اطلاعات خریدار، فروشنده و موضوع معامله در آن ثبت می‌شود. امکان ثبت معاملات نقدی و نسیه در صورتحساب نوع اول وجود دارد. هر کدام از انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان، قالب و شکل خاص خود را دارند. به هر کدام از این قالب‌ها، یک الگو گفته می‌شود. صورتحساب الکترونیکی نوع اول، هفت الگوی مشخص دارد که در ادامه به این الگوها اشاره خواهیم کرد:

  1. فروش
  2. فروش ارزی
  3. صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین (مختص طلافروشی‌ها)
  4. قرارداد پیمانکاری
  5. قبوض خدماتی
  6. بلیط هواپیما
  7. صادرات

توجه داشته باشید که الگوی اول یا الگوی فروش، یک الگوی عمومی محسوب می‌شود. درصورتی‌که صورتحساب الکترونیکی شما مشمول الگوی دوم تا هفتم نمی‌شود، از الگوی اول برای ثبت صورتحساب در سامانه مودیان استفاده کنید. صورتحساب الکترونیکی نوع اول، تنها صورت‌حسابی است که در آن، اعتبار مالیات بر ارزش افزوده پرداختی توسط خریدار، قابل قبول است.

انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

2. صورتحساب الکترونیکی نوع دوم؛ حاوی اطلاعات فروشنده، کالا و خدمات

این نوع از صورتحساب الکترونیکی، مربوط به زمانی است که معاملات به‌صورت نقدی انجام شده باشد. در این نوع از صورتحساب الکترونیکی، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خریدار لحاظ نمی‌شود. کلیه صورتحساب‌های الکترونیکی نوع اول که وارد سامانه مودیان می‌‌کنید، در اظهارنامه ارزش افزوده شما اعمال می‌شود، ولی برای صورتحساب الکترونیکی نوع دوم و سوم، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خریدار، درنظر گرفته نمی‌شود.

در صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، دو نوع الگو وجود دارد؛ الگوی اول مربوط به فروش و الگوی دوم، مربوط به صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین است. در صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، اطلاعات کمتری نسبت به نوع اول درج می‌شود. در نوع دوم صورتحساب الکترونیکی، فقط می‌توانیم به اطلاعات فروشنده و اطلاعات کالا و خدمات پی ببریم. از آنجا که در صورت‌حساب نوع دوم اطلاعات خریدار ثبت نمی‌شود، نمی‌توان از آن به‌عنوان فاکتور خرید استفاده کرد.

3. صورتحساب الکترونیکی نوع سوم؛ همان رسید پرداخت وجه کارت‌خوان

سومین نوع از صورتحساب الکترونیکی، رسید پرداخت وجه است که توسط کارتخوان یا درگاه پرداخت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد. این صورتحساب، شماره منحصربه‌فرد مالیاتی خودش را دارد و برای این صورت‌حساب، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خریدار درنظر گرفته نمی‌شود. صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، کمترین اطلاعات را نسبت به صورتحساب‌های الکترونیکی نوع اول و دوم دارد.

در این صورتحساب، مشخصات خریدار، کالا و خدمات نشان داده نمی‌شود و فقط می‌توانیم نام فروشنده را روی آن مشاهده کنیم. نوع اول و دوم صورتحساب الکترونیکی، الگوهای مختلفی دارند؛ ولی صورتحساب نوع سوم، فقط با یک الگو شناخته می‌شود.

انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

آیا امکان اصلاح انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان وجود دارد؟

یکی از سوالات پرتکراری که در مورد انواع صورتحساب الکترونیکی مطرح می‌شود، این است که آیا امکان ویرایش پارامترهای موجود در صورتحساب‌‌های الکترونیکی وجود دارد؟ اگر بخواهید اطلاعات اصلی خریدار (شماره اقتصادی، تاریخ صدور صورتحساب و شناسه کالا یا خدمت) را تغییر دهید، باید از صورتحساب الکترونیکی ابطالی استفاده کنید.

اگر اطلاعاتی که تمایل به تغییر آن دارید، جزو اطلاعات اصلی خریدار نباشد، باید صورتحساب الکترونیکی اصلاحی صادر کنید. پس از صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، می‌توانید اطلاعات موردنظر خود را ویرایش کنید. این موضوع فقط به انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان مربوط نمی‌شود و در هنگام ارسال لیست مالیات حقوق در سامانه مالیات حقوق هم کاربرد دارد؛ چون برخی از شرکت‌ها، در هنگام وارد کردن اطلاعات لیست بیمه دچار اشتباه می‌شوند. در چنین مواقعی با استفاده از قابلیت لیست اصلاحی و الحاقی می‌توان لیست مالیات حقوق را ویرایش کرد. اگر کلیه اطلاعات لیست بیمه اشتباه وارد شده است، از گزینه اصلاحی استفاده کنید. اگر اسم افراد حذف شده یا اصلا وارد نشده است، باید از گزینه الحاقی استفاده کنید.

 دریافت و ثبت دقیق انواع صورتحساب الکترونیکی با سیستم حسابداری سپیدار سیستم

در سال‌های اخیر، شاهد به‌روزرسانی و تحول در سیستم مالیاتی کشور بوده‌ایم و در کشور ما هم مثل سایر کشورهای پیشرفته جهان، امکان ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی و صورتحساب‌های الکترونیکی سامانه مودیان فراهم شده است. مهم‌ترین مسائلی که سازمان‌ها در زمینه مالیات با آن روبه‌رو هستند، آشنا نبودن با قوانین مالیاتی، بلد نبودن شیوه تدوین و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی و اطلاع نداشتن از انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان است. در این مقاله تلاش کردیم با انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان و خصوصیات هر کدام آشنا شویم.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از اعمال مالیات سنگین بر شرکت، ثبت دقیق اطلاعات در یک سیستم حسابداری حرفه‌ای است. این سیستم به ما کمک می‌کند که اظهارنامه‌های مالیاتی را دقیق و درست تکمیل کنیم و دچار دردسرهای مالیاتی نشویم. نرم‌افزارهای حرفه‌ای حسابداری در هنگام ارسال لیست مالیات حقوق، مفید و کارآمد هستند و از اتلاف وقت و مشکلات مالیاتی جلوگیری می‌کنند. نرم‌افزار حسابداری سپیدار، مجموعه‌ای کامل و حرفه‌ای برای وارد کردن اطلاعات مالی و مالیاتی شرکت‌هاست. با استفاده از این سیستم، می‌توانید اظهارنامه‌های مالی را با دقت و سرعت فراوان تکمیل و در موعد مقرر ارسال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم‌افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار و ثبت سفارش خرید این نرم افزار، به وب‌سایت سپیدار سیستم به آدرس www.sepidarsystem.com مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز