خبرگزاری کار ایران

اهمیت مشاوره کودک

اهمیت مشاوره کودک
کد خبر : ۱۳۶۲۱۵۰

آیا تا کنون برای مشاوره کودک و نوجوان خود به یک درمانگر مراجعه کرده اید؟ کودکان و نوجوانان همزمان با رشد، مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی ایجاد می کنند. این موارد اغلب منجر به زندگی سالم و شاد می شوند. اما بعضی از بچه ها احساساتی دارند یا به گونه ای رفتار می کنند که وضعیت خوب آن ها را مختل می کند.

یادگیری در مورد مسائل بهداشت روانی کودکان می تواند دانش شما را در مورد چگونگی کمک افزایش دهد. مهارت های خاصی می تواند تعامل موثرتر با فرزندتان را به شما بیاموزد. مراجعه به درمانگر و مشاوره کودک و نوجوان این مهارت ها را به شما می آموزد. یک درمانگر یا مشاور ممکن است به نفع کودکان یا نوجوانان شما باشد. درمان می تواند یک فضای امن برای بچه ها جهت پردازش افکار و احساسات باشد.

از استرس اجتماعی، انتقال و جابجایی و طلاق، زورگویی و ضربه، کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار می گیرند. جوانان غالبا با مسائل مربوط به خودآرایی و عزت نفس ، گاهی افسردگی و اختلالات خوردن دست و پنجه نرم می کنند و سوء مصرف مواد، تهدید بزرگی در مسیر زندگی نوجوانان است.

مراجعه به یک کلینیک روانشناسی جهت روانشناسی کودک بسیار مفید خواهد بود. سهاکلینیک خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

چه کسی باید به مشاوره کودک مراجعه کند؟

زمانی که قصد داریم احساسات خود با یک فرد در میان بگذاریم، برایمان دشوار است؛ اکنون فکر کنید که این موضوع برای کودکان تا چه حد سخت تر است. راهنمایی و مشورت با یک مشاور می تواند کمکی عالی برای آن ها باشد.

 

کودکان و نوجوانان زیادی هستند که نیاز دارند تا از کمک یک درمانگر بهره مند شوند. از کودکی که والدین آن ها دوران طلاق را می گذرانند تا نوجوانی که توسط همسالان خود در مدرسه اذیت می شود. موارد زیر نکات متداولی است که در کودک درمانی به آن پرداخته می شود:

  • تشخیص های بهداشت روان
  • مرگ یک عزیز
  • سوء استفاده (جنسی، عاطفی، جسمی، روحی)
  • اعتیاد در خانواده
  • تجربه یک واقعه آسیب زا
  • نقل مکان به یک شهر جدید
  • شروع در یک مدرسه جدید
  • زورگویی
  • طلاق

در اینجا برخی علائم وجود دارد که نشان می دهد فرزند شما در واقع اوقات سختی را پشت سر می گذارد و ممکن است به درمان نیاز داشته باشد (یا می تواند از آن بهره مند شود):

  • تغییر در اشتها
  • کاهش یا افزایش وزن قابل توجه
  • مشکل خوابیدن
  • پرخاشگری بی دلیل
  • اضطراب و استرس مداوم
  • عدم موفقیت یا بدتر شدن نمرات
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • خودزنی
  • بیان افکار خودکشی

چه زمانی مشاوره کودک دریافت کنم؟

مدت زمانی که باید احساسات و رفتارهای نگران کننده فرزندتان یا علائمش را در نظر بگیرید، به سن کودک و مشکلی که فکر می‌کنید وجود دارد، بستگی دارد.

مشکلات رفتاری

اگر رفتار فرزندتان به بروز مشکلاتی مزمن در مدرسه دامن زده است یا زندگی خانوادگی‌تان را مختل کرده است، بهتر است از مشاور کمک بگیرید. رفتارهای خطرناک، انفجاری یا مخرب می‌تواند در اثر اضطراب، تروما و ناامیدی ناشی از مشکلات یادگیری تشخیص داده نشده ایجاد شده باشد.

وقتی علت اصلی رفتار کودک تشخیص داده شود، میتوان با بهره‌گیری از درمان‌های مناسب به کودک یاد داد که کنترل رفتارش را به دست بگیرد. کودکی که والدین یا آموزگارانش نمی‌توانند او را کنترل کنند، به کمک مشاور نیاز دارد. رفتارهای غیرقابل کنترل این مدل از کودکان به سلامت و رفاه کل خانواده آسیب می‌زند.

برای برطرف کردن مشکلات رفتاری باید از متخصص سلامت روانی مشاوره بگیرید که توانایی تشخیص و درمان اختلال‌های رفتاری را داشته باشد. می‌توانید از روانشناس رفتاری متخصص در مشکلات کودکان و نوجوانان، روانپزشک اطفال یا مددکار اجتماعی متخصص در زمینه درمان جوانان و نوجوانان مشاوره بگیرید.

مشکلات هیجانی

اگر مدتی طولانی است که فرزندتان به شدت مضطرب، ناراحت یا تحریک‌پذیر است و این مشکلات توانایی کودک را برای انجام دادن فعالیت‌های متناسب با سنش مختل کرده است، بهتر است از مشاور کمک بگیرید. کودکی که دائماً با اضطراب یا افسردگی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، فقط رنج نمی‌کشد، بلکه بخش مهمی از دوران کودکی خود را نیز از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر به او کمک کنید، قبل از آن که او از هم‌سن وسالانش در رشد اجتماعی و تحصیلی عقب بیفتد.

به علاوه درمان زودهنگام از آن رو مهم است که هر چه کودک مدت طولانی‌تری با مشکلاتی مانند اضطراب زندگی کند، احتمال این که چنین مشکلاتی تاثیراتی نامطلوب بر رفتارش بگذارد، بیشتر می‌شود. کودک خردسالی که نمی‌تواند جدا از والدینش بخوابد، در دوران مدرسه به کودکی تبدیل می‌شود که نمی‌تواند به اردو یا خانه دوستانش برود. کودکی که از ترسی شدید در عذاب است، به نوجوانی تبدیل می‌شود که زندگی اجتماعی و هویتش حول پرهیز از عامل‌های تحریک کننده اضطراب شکل می‌گیرد.

آیا مشاوره با کودک شبیه مشاوره بزرگسال است؟

زبان کودک بازی و قصه است. پس باید برای درمان نیز با زبان کودک صحبت کنیم. در طی فرایند مشاوره کودک، مثل بزرگسال با منطق و نگارش با کودک صحبت نمی‌­شود؛ چرا که او هنوز توانایی تفکر منطقی را ندارد. نمی­‌شود با سوال و جواب­‌های متعدد از مشاوره با کودک نتیجه­‌ای بگیریم. معمولاً یا او خسته می­‌شود و یا از سوالات متعدد ما گیج خواهد شد. مشاوره کودک بسیار حساسیت بیشتری نسبت به کار با بزرگسال دارد. چراکه هرگونه اقدامی روی یک کودک، تمامی زندگی او را تحت الشعاع خود قرار می­‌دهد.

فرزندپروری، اولین قدم در درمان

اولین گام در بررسی مشاوره کودک و درمان او، بررسی مدل و شیوه فرزندپروری والدین است. مشاوران با بررسی نوع رابطه پدر و مادر و کیفیت رابطه آنها، متوجه مشکلاتی در شیوه فرزندپروری زوج‌­ها می­‌شوند. وقتی پدر و مادر اختلافات زیادی در زمینه تربیت فرزند با هم داشته باشند، اولین آسیب را به کودک خود وارد می­‌کنند. فرزندپروری به معنی نوع رابطه‌­ای است که والدین با فرزند خود دارند. میزان محبتی که والدین بخصوص مادر به کودک می­‌کند و درعین حال میزان کنترل و توقعی که از او دارند، نوع فرزندپروری خانواده را مشخص می­‌کند.

بازی درمانی در مشاوره کودک

یکی از روش­‌های موثر در مشاوره کودک، بازی درمانی است. جایی که در آن کودک تمامی نیازهای خودش را بیان می‌­کند و در قالب آن، از روحیات و خلق­وخوی خود سخن می­‌گوید، بازی است. در بازی درمانی به کودک فرصت داده می­‌شود تا احساسات، هیجانات، عواطف و افکار خودش را بیان کند. شدت احساساتی که کودکان در روند بازی درمانی از خودشان نشان می­‌دهند، واقعاً تعجب آور است. غم، خشم، نفرت، عشق و خجالت از جمله هیجاناتی هستند که کودک در واکنش به روند بازی و هم­بازی‌­های خود نشان می­‌دهد.

بازی درمانی نوعی مشاوره است که اصولاً برای درمان کودکان به کار برده می‌شود، چرا که ممکن است کودکان نتوانند احساسات و هیجانات خود را پردازش کنند یا مشکلاتشان را به وضوح به والدین یا بزرگسالان دیگر منتقل کنند.

هرچند بازی درمانی شبیه به یک بازی عادی به نظر می‌رسد، اما مطمئن باشید که تاثیر آن بسیار بیشتر از یک بازی معمولی است.

مشاور مجرب از بازی درمانی برای تحت نظر گرفتن کودک و درک مشکلات کودک استفاده می‌کند. مشاور به کودک کمک می‌کند تا احساسات و هیجاناتش را کشف کند و بر تروما و آسیب برطرف نشده غلبه کند. کودکان از طریق بازی کردن سازو کارهای مقابله‌ای جدید و روش تغییر جهت دادن رفتارهای نامناسب را یاد می‌گیرند.

 

متخصصین سلامت روان، از قبیل روانشناس، روانپزشک، متخصص کاردرمانی، رفتار درمانی و طب فیزیکی و مددکار اجتماعی بازی درمانی را انجام می‌دهند.

ضمناً انجمن بازی درمانی برنامه‌های آموزشی تخصصی و گواهینامه‌های پیشرفته را به متخصصین سلامت روان، مشاور مدرسه و روانشناس مدرسه ارائه می‌دهد.

 بازی درمانگر باید توانایی این را داشته باشد که به بهترین روش، اعتماد کودک را جلب کند. فضای امنی را بوجود بیاورد تا کودک بتواند از مشکلات و هیجانات خودش صحبت کند.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز