خبرگزاری کار ایران

از نقش پر رنگ نما در ساختمان سازی چه می‌دانید؟

از نقش پر رنگ نما در ساختمان سازی چه می‌دانید؟
کد خبر : ۱۲۷۸۲۵۴

نمای ساختمان اولین بخش از هر ساختمان است که توسط ناظر مشاهده می‌شود، بنابراین باید به طراحی و اجرای آن اهمیت بسیاری داده شود. اما افراد برای کاهش هزینه‌ها این امر را فراموش می‌کند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا باید نمای ساختمان را جدی بگیرید.

فکر می‌کنید مهم‌ترین مرحله ساختمان سازی کدام است؟ طراحی پلان؟ اجرای سازه؟ آجر چینی یا شاید هم نازک کاری؟ همه این موارد در مراحل ساختمان سازی بسیار مهم هستند و باید در نظر گرفته شوند؛ اما مورد مهمی که معمولا نادیده گرفته می‌شود، طراحی و اجرای نمای ساختمان  است.

در این مقاله قصد داریم از این بخش مهم در ساختمان سازی سخن بگوییم، دلیل اهمیت و انواع آن را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

نمای ساختمان و اهمیت آن

اما چرا می‌گوییم نمای ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد؟ احتمالا برایتان پیش آمده است که از کنار یک ساختمان عبور کنید و زمانی که در  وارد ساختمان شده اید، معماری داخلی آن شما را شگفت زده کند و به این فکر کنید که با توجه به نمای آن، فکر نمی‌کردید که معماری داخلی جذابی داشته باشد. در این مرحله است که می‌توانید به اهمیت نمای ساختمان پی ببرید.

زمانی که برای نقشه و معماری داخلی یک ساختمان هزینه بسیاری شود، هر چقدر هم که طراحی داخلی جذاب و زیبا باشد، اگر نمای ساختمان شاخص نباشد و برای طراحی آن زمان و هزینه‌ای صرف نشده باشد، حتی نمی‌تواند ناظر را برای حضور داخل ساختمان ترغیب کند.

برخلاف این موضوع نمای ساختمان اگر به صورت زیبا طراحی و به صورت حرفه‌ای اجرا شود، به دلیل اینکه اولین بخش از هر ساختمان است که ناظر مشاهده می‌کند، می‌تواند ارزش بنا را تا حد زیادی افزایش دهد و حتی به بنای شاخصی در منطقه تبدیل شود. همانطور که می‌دانید شاخص شدن یک بنا در منطقه، تا حد زیادی در بالا بردن ارزش اقتصادی آن تاثیر می‌گذارد.

انواع نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان اهمیت بسیاری دارد، اما برای اینکه بتوان بهترین نما را در ساختمان استفاده کرد باید با انواع آن آشنا شد. خوشبختانه با توجه به پیشرفت صنعت ساختمان سازی همچنین تکنولوژی، هر سال نماهای ساختمان پیشرفته تر می‌شوند و از فناوری‌های جدید و بروزتر در آن‌ها استفاده می‌شود.به صورت کلی انواع نمای ساختمان را می‌توان بر اساس سبک و متریال تقسیم بندی کرد.

انواع نمای ساختمان بر اساس سبک

طراحی و اجرای نمای ساختمان در سبک‌های بسیاری صورت می‌گیرد که از پرطرفدارترین آن‌ها می‌توان به سبک مدرن و کلاسیک اشاره کرد.

سبک مدرن نمای ساختمان

این سبک از طراحی نما، به دلیل سادگی طرفداران خاص خود را دارد. نمای ساختمان مدرن  ویژگی‌هایی دارد که آن را تبدیل به یکی از بهترین سبک‌های طراحی نمای ساختمان کرده است. به صورت کلی این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • استفاده از خطوطی عمودی و افقی در طراحی نما و بخشیدن نظم به نما با استفاده از حجم‌های هندسی مستطیل شکل و مربع
  • بیشترین استفاده از نور با استفاده از بازشوهای نسبتا بزرگ
  • استفاده از چندین متریال (نهایتا 4) به شرطی که در تناسب با یکدیگر باشند.
  • عدم استفاده از تزئینات پیچیده و زیاد در نما
  • بسیار ساده اما در عین حال عملکردی و پاسخگو به محیط
  • عدم نمایش خطوط سقف و جان پناه در نما
  • در این سبک تکنولوژی‌های بروز و فناوری‌های نوین متناسب با بودجه به کار برده می‌شود.

از نقش پر رنگ نما در ساختمان سازی چه می‌دانید؟

سبک کلاسیک نمای ساختمان

یکی دیگر از سبک‌های نمای ساختمان که در سال‌های اخیر به قدری به محبوبیت رسیده است که در هر خیابانی حداقل چندین ساختمان با این نما دیده می‌شود، سبک کلاسیک است. نماهایی با شکوه و نسبتا اشرافی که از معماری رم باستان و یونان الهام گرفته است. شاخصه‌های نمای کلاسیک عبارتند از:

  • استفاده از تزئینات پیچیده و به کارگیری جزئیات بسیار
  • استفاده از یک متریال در نما (عمدتا سنگ اما متناسب با بودجه می‌توان از سیمان نیز استفاده کرد)
  • استفاده از المان‌های مخصوص معماری کلاسیک؛ مانند سرستون ها و … 
  • نورپردازی های اغراق شده و با تاکید بر المان‌های نما
  • استفاده از خطوط متقارن در طراحی نما
  • استفاده از خطوط خمیده

دیگر سبک‌های مورد استفاده در نما، عبارت است از: سبک رومی (در واقع همان سبک کلاسیک اما با تزئینات و جزئیات بیشتر است. )، سبک مینیمال، سبک روستیک و ...

انوع نمای ساختمان بر اساس متریال

از دیگر تقسیم بندی‌های نمای ساختمان، می‌توان از نوع متریال به کار رفته در آن نام برد. انواع نمای ساختمان بر اساس نوع متریال عبارتند از:

  • نمای آجری
  • نمای سنگی
  • نمای چوبی
  • نمای بتن اکسپوز
  • نمای پیش ساخته یا grfc
  • نمای سیمانی
  • نمای کامپوزیت
  • نمای سمنت برد
  • نمای شیشه‌ای
  • نمای بتنی و ..

انتخاب نوع متریال نمای ساختمان در واقع به سلیقه و بودجه کارفرما بستگی دارد، هر کدام از این متریال ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که با تماس با یک شرکت طراحی نما، می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید و متناسب با نوع پروژه‌ و بودجه خود بهترین‌شان را انتخاب کنید.

یکی از مهم‌ترین موارد در ساخت، نمای ساختمان است، چراکه در اولین دید بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب می‌گذارد و باید شکوه و جلال خاصی را دارا باشد، برای انتخاب نمای ساختمان باید به چهار عامل اصلی دقت کرد: نوع اجرا، نوع متریال، سبک ساختمان و کاربری ساختمان.

از نقش پر رنگ نما در ساختمان سازی چه می‌دانید؟

اهمیت طراحی و اجرای تخصصی نمای ساختمان

تا به اینجای مقاله نمای ساختمان و دلیل اهمیت آن را بررسی کردیم. فراموش نکنید که برای داشتن یک نما شاخص و مهندسی، باید طراحی و اجرای آن را به شرکت‌های مجری نما با سابقه بسپارید، طراحی نما توسط افراد آماتور و بی‌سابقه می‌تواند ضرر مالی زیادی برای شما به ارمغان آورد.

شرکت نمادیزاین با بیش از ده سال سابقه در زمینه طراحی و اجرای نما، توانسته است پروژه های متعددی را به پایان برساند و با کارفرمایان زیادی در این زمینه همکاری داشته باشد. نمادیزاین به واسطه این سابقه توانایی تهیه متریال‌ها به صورت مستقیم از کارخانه را دارد و بدین شکل هزینه تهیه متریال برای اجرای نما را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. 

طراحان با تجربه نمادیزاین نیز در مرحله اول، طراحی نقشه‌ها را به صورت متناسب با ابعاد متریال انجام می‌دهد که هنگام اجرا از پرتی مصالح جلوگیری می‌کند و با کم شدن پرتی، هزینه تهیه مصالح و در نتیجه اجرای نما تا درصد چشم‌گیری، کم خواهد شد.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز