خبرگزاری کار ایران

شیوه صحیح تربیت کودک

شیوه صحیح تربیت کودک
کد خبر : ۱۲۱۹۰۸۶

بسیاری از والدین هستند که تنها توجهی که به فرزندشان دارند، برای نمرات خوب مدرسه و کلاس های فوق برنامه آنها است؛ مثلا به طور دائم فرزندانشان را چک می کند که تکالیفشان را نوشته باشند یا سر ساعت به کلاس های فوق برنامه برسند. اما یکی دیگر از مولفه ها و جنبه های مهمِ رشد کودک که اکثر والدین برای آن اهمیت چندانی قائل نیستند، این است که کودک آنها باید از لحاظ اخلاق و تربیت نیز مورد توجه باشد. در واقع سوالی که والدین باید از خود بپرسند این است: چگونه می توانیم فرزندی را تربیت کنیم که کار درست را انجام دهد، حتی زمانی که کسی او را نمی بیند و ممکن است برای انجام کار خوبش هیچ پاداشی را دریافت نکند؟ در حال حاضر هیچ فرمول تضمینی و قطعی برای تمام کودکان جهان وجود ندارد اما راه های مختلفی وجود دارد که والدین می توانند از طریق آن، به فرزندشان کمک کنند و او را به فردی خوب تبدیل کنند.

همدلی را در کودکان خود پرورش دهید

یکی از اساسی ترین ویژگی هایی که باید به هنگام تربیت کردن کودک در نظر داشته باشید، ‌هوش عاطفی اش و توانایی قرار دادن خود در جای دیگران است تا بتوانند احساسات و عواطف شخص مقابل را درک کنند. همچنین تحقیقات نشان داده است که داشتن ضریب هوش عاطفی بالا (یعنی توانایی درک احساسات خود و دیگران) یکی از عوامل مهم و موثر برای موفقیت در زندگی است. یکی از روش های تشویق حس همدلی در کودکان، این است که کودک را تشویق به بیان کردن احساساتش کنید و به او نشان دهید که برای احساساتش ارزش قائل هستید. همچنین می توانید زمانی که کودک شما با دوستش دعوا کرده است، از او بخواهید تا به شما بگوید که دوستش در حال حاضر چه حسی دارد. شما می توانید برای دانستن راه هایِ دیگرِ پرورش دادن این حس در فرزندتان، از یک روانشناس خوب و باتجربه کمک بگیرید تا در موقعیت های مختلف نحوه انجام دادن حس همدلی را به شما آموزش دهد.

مطلب پیشنهادی: راه های درمان مشکل ترس از تاریکی

آنها را تشویق کنید به دیگران کمک کنند

در حالی که ممکن است خبرهای مربوط به قلدری کردن در مدارس بسیار بزرگ شوند و به اطلاع کل مدرسه برسد، متاسفانه کودکانی که کارهای خوب انجام می دهند، در سکوت به کارشان ادامه می دهند (البته که در بسیاری از موارد انجام دادن کارهای خوب باعث می شود که آنها نزد دوستانشان محبوب شوند و جلوه اجتماعی بهتری داشته باشند). والدین باید در نظر داشته باشند که تنها تشویق کردن کارهای مثبت مانند دلداری دادن به دوستان در هنگام ناراحتی، کافی نیست؛ آنها همچنین باید به کودکان خود آموزش دهند که انجام دادن رفتارهای منفی مانند شایعه پراکنی، چه اثرات مخربی می تواند برای یک فرد داشته باشد و به آنها نشان دهند که یک کار منفی، چه آسیب هایی را می تواند برای یک شخص ایجاد کند. به کودکان خود آموزش دهید که کارهای خوب را برای تشویق شدن انجام ندهند بلکه هدفشان برای کمک کردن، مهربان بودن و ایجاد حس خوب در دیگران باشد.

مطلب پیشنهادی: روشهای درمان کمرویی

داوطلب شدن را آموزش دهید

به فرزندانتان یاد بدهید تا با کارهای کوچک هم که شده به دیگران کمک کنند. برای مثال به همسایه های سالخورده تان کمک کنند یا به پناهگاه های حیوانات بروند و به آنها کمک بکنند. انجام دادن کارهای داوطلبانه می تواند بخش بزرگی از شخصیت کودک شما را شکل دهد. زمانی که بچه ها به دیگران کمک می کنند، می توانند با زندگی افرادی که شانس کمتری به نسبت آنها داشته اند از نزدیک نگاه کنند و برای ایجاد یک تغییر مثبت در زندگی آنها، به خودشان افتخار کنند.

مطلب پیشنهادی: نحوه افزایش دادن اعتماد به نفس

با آنها با مهربانی و احترام رفتار کنید

موثرترین راه، برای واداشتن کودکان به صحبت کردن و رفتار کردن با احترام در مقابل دیگران، این است که خود والدین با فرزندشان با مهربانی و احترام رفتار کنند. رفتار شما با فرزندتان، تعیین کننده نحوه رفتار او با دیگران است. آیا زمانی که از چیزی راضی نیستید، تند حرف می زنید؟ آیا تا به حال فریاد زده اید و از الفاظ نامناسب استفاده کرده اید؟ والدین باید از خودشان سوالاتی از این دست بپرسند چون شیوه صحبت کردن، عمل کردن و حتی فکر کردن آنها نیز بر روی رفتار کودکان تاثیر گذار است. آنها باید سعی کنند که لحن دوستانه تر و مودبانه تری را برای صحبت کردن با فرزندشان انتخاب کنند، حتی زمانی که کودک آنها مرتکب خطا یا اشتباهی شده است. نحوه برخورد کردن والدین با کودکان بسیار تاثیر گذار است و دانستن طرز صحیح این رفتار، اولین قدم برای انجام دادن آن است. والدین می توانند از یک روانشناس متخصص برای آموختن روش های رفتار با کودکشان کمک بگیرند تا از لحاظ علمی در مسیر درستی رفتار کنند.

برای کودکان حد و مرز و انضباط در نظر بگیرید

والدینی که از تعیین حد و مرز برای فرزندانشان خودداری می کنند، ممکن است در واقع نیت خوبی داشته باشند اما درعمل به فرزند خود آسیب می رسانند. کودکانی که حد و مرزی ندارند، بسیار غیرقابل تحمل، بداخلاق و در همه حال از شرایط ناراضی هستند. برخی از دلایلی که چرا کودکان نیاز به نظم و انضابط دارند و باید برای آنها حد و مرز تعیین شود، شامل این واقعیت است که کودکانی که برای آنها حدو مرز تعیین شده است، مسئولیت پذیرتر هستند، خودکفاتر هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که در مواجهه با موقعیت های مختلف تصمیمات درست تری اتخاذ کنند، راحت تر دوست پیدا می کنند و خوشحال می شوند. والدین باید به عنوان یک مراقب، به محض مشاهده رفتارهایی مانند دروغ گفتن، بد صحبت کردن و ... آنها را با عشق، قاطعیت و درک متقابل، مدیریت کنند.

نقش مشاور و روانشناس در تربیت کودک

می توان گفت که تربیت کردن یک کودک به طور صحیح و اصولی، یکی از سخت ترین کارهای ممکن می باشد. کودکان در سنین پایین و حتی نوجوانی و جوانی بسیار آسیب پذیر هستند و سریعا از والدین خود الگو برداری می کنند. شیوه درست تربیت کردن با توجه به خانواده و شخصیت کودک، میتواند متفاوت باشد که در این راه، یک متخصص روانشناس که تجربه بالایی دارد می تواند بزرگترین کمک برای والدین باشد. شما می توانید جهت رزرو نوبت مشاوره با دکتر لیلا جبلی و استفاده از تجربیات بی نظیرشان با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۱۹۸۴ تماس بگیرید و نوبت خود را در اسرع وقت رزرو کنید.

شیوه صحیح تربیت کودک

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز