خبرگزاری کار ایران

یک کارآفرین جوان:

جهش تولید زمینه ساز توسعه اشتغال و ارزآوری برای کشور است

جهش تولید زمینه ساز توسعه اشتغال و ارزآوری برای کشور است
کد خبر : ۱۲۰۸۱۵۱

علی شهرابی فراهانی کارآفرین جوان و فعال اکوسیستم اقتصادی و استارتاپی ایران در گفت و گویی به مسائل و معضلات حوزه کارآفرینی و همچنین توسعه اشتغال با ایجاد واحدهای تولیدی پرداخت.

با جهش تولید و ایجاد واحدهای تولیدی زود بازده از دل استان ها و شهرها می توانیم به ایجاد اشتغال قابل توجه و ارز آوری در کشور برسیم.

اولین سوال بنده پیرو این مسئله است که امروزه بیکاری و اشتغال از مشکلات عمده و مورد توجه جامعه به ویژه نسل جوان به شمار می رود و جوان امروز فقط به پشت میز نشینی فکر می کنند بدون کسب هنر و با استفاده از خلاقیت که این برای جامعه با حجم جمعیت ۸۵ میلیون نفری امکان پذیر نیست. بر همین اساس راهکار شما در این حوزه برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی و دوری از مصرف گرایی چیست؟

باید ریشه این معضل رو در شاکله های بالایی بررسی کرد چرا جوانانی مثل بنده رو با رویافروشی تحصیل در دانشگاه برای دکتر و یا مهندس شدن و پشت میز نشین شدن بدون کسب تجربه حرکت می کنند؟

امروز با آمار در حال صحبت کردن راجع به  میزان دانشجویان و دانشگاهی ها صحبت می شود آیا آمار بعد از آن هم مورد بررسی قرار می گیرد که چه میزان از این دانشجویان برای کسب علم واقعی به دانشگاه میروند و یا چه میزان از این دانشجویان بعد از پایان تحصیل در رشته خودشان میتوانند مشغول به کار با درآمد بالا شوند؟

امروز هر کسب و کاری برای بقای خویش و برند خود تبلیغاتی را دارد و سعی می کند از روش های القا، اقناع و یا .... بقای خود را حفظ کند که البته در این حین نباید به سمت مدرک گرایی حرکت کرد چرا که انگیزه اشتغال زایی و کارآفرینی با این روند کمرنگ می شود.

امروز تحصیلات ما صرفا آموزش های تکه تکه و بخش بخش از هر چیزی است که نه تنها این مطالب و آموزه ها بر اساس تجربه فضای کسب و کار است بلکه هیچ یک از اموزه های حوزه کسب و کار در این سیستم وجود ندارد و به شکل دوره های مختلف توسط دانشگاه ها به شکل آزاد برگزار می شود.

شما انتظار دارید از جوانی که اوج انرژی خود را صرف کنکور و درس خواندن کرده و تا دهه سوم خود یک ریال پس انداز ندارد،حرکت برای توسعه کشور به معنای درست رقم بخورد؟

در این حالت توانی برای حرکت نمی ماند وقتی می بیند فضای کسب و کار هم همان اندازه سختی دارد و باید صبر کند، خب تا دهه سوم صبر کرده تا موفقیت را بچشد الان هم صبر کند ؟

قطعا نتیجه می شود این که هست و سختی برای کسب و کار یا نمی کشند و یا اینکه با مدرک در جایی استخدام میشوند در ازای درآمد مشخص و کار مشخص و بدون تجربه بازار کار، بعضی ها هم به سیستم دولتی میروند و میشوند مسئول....

خب قطعا از دل این تولید، نوآوری و حرکت انقلابی رقم نمی خورد!

ممکن است ایجاد سیستم غلط آموزش و آموزه های غلط فکری وارد شده در جامعه معضلاتی را به وجود آورده و انگیزه را از جوان برای ادامه کسب و کار و فعالیت بگیرد.

اما شما فرمودید برای 85 میلیون ایرانی توان ایجاد اشتغال نیست من میگویم باید شغل ساخت یعنی اینکه امروز به میزان زیاد شغل های از پیش تعریف شده وجود دارند که این ها به میزانی سهم بازار دارند که محدود است و بر اساس نوع کسب و کار متفاوتند.

شما نمیتوانید از دل مسیری که بارها و بارها تکرار شده انتظار نتیجه متفاوت داشته باشید!

خب آیا ایجاد کسب و کار با کمترین میزان سرمایه گونه میسر است و آیا فرد می تواند با دست خالی و کمترین میزان سرمایه اشتغال زایی کند؟

ببینید اینکه ما بیاییم و سرمایه رو مبنای ایجاد کسب و کار بدانیم یکی از تعاریف غلط امروز فضای اجتماعی کشورمونه...

امروز فراتر از سرمایه نیاز اولیه برای ایجاد کسب و کار پختگی ایده است، یعنی اینکه ایده کسب و کار فراتر از ایده باشد و مبنای تحقیقات بازار و اقتصادی داشته باشد،یعنی تمام جوانب را بررسی کرده باشد و هیجانی نباشد و با اطلاعات کامل و قانع کننده حرکت کند.

اینکه امروز بخواهیم بگوییم سرمایه لازم نیست غلطه اما سرمایه همه چیز نیست!

امروز متخصصین می توانند از طریق فضای وب و آنلاین بدون هزینه های اجاره و اولیه یک کسب و کار برای شروع استفاده کنند و این خیلی دستشون را باز می گذارد.

مسئله مهم تر این است که باید قدم به قدم با فیدبک جلو بروند یعنی اینکه برای هر ایده توسعه بازار بیان و قدم به قدم حرکت کنند و پس از گرفتن فیدبک و بررسی مشکلات و رفع آنها اقدام به حرکت برای قدم بعدی کنند.

من فکر می کنم ایجاد کسب و کار باید بر اساس مبنای فکری و با چارچوب های علمی باشد و همچنین عشق به این کار نیز وجود داشته باشد و به نظرم شاید مشکلاتی وجود داشته باشد اما در بلند مدت اگر حفظ بشه قطعا موفقیت امیز خواهد بود.

در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی کشور و وجود مشکلات در حوزه دریافت وام و یا حمایت های دولتی آیا نسل جوان می تواند با داشتن خلاقیت و پشتکار به ایجاد کسب و کار پرداخته و درآمدزایی و تولید داشته باشد؟

یک عزیزی می گفت وام انسان رو بدهکار تر می کند و یک وقت جزئی به او میدهد.

واقعا همینه!

همان طور که عرض کردم من فکر می کنم باید بر اساس چارچوب ها حرکت کنند و آموزه های بازار را به شکل درست بیاموزند، تفاوت بین تحصیلات امروز حتی در مقطع دکترا تخصصی با فضای واقعی کسب و کار بسیار است.

دیدگاه شما در خصوص توسعه کارآفرینی و استفاده از استعدادها و خلاقیت های افراد چیست؟ به ویژه نسل جوان چقدر می تواند در توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور موثر و مفید باشد ؟

من یک چیزی را سعی داشتم از اول صحبت هایم با شما بگویم و آن این بود، تا زمانی که با قوانین و شیوه غلط ریل گذاری کنیم هر حرکتی با سختی پیش میره....

یعنی امروز خلاقیت جوانانی چون بنده در مسیر غلط داره نابود میشه!

در بهترین سن و در بهترین زمان جوانان کشور ما درگیر مسائل پیش پا افتاده ای شده اند که فقط آمار برای شوآف را بالا میبرد و در نهایت خروجی می شود این که در هرجایی اسنپ می گیرید میبینید یک کارشناسی ارشد یا کارشناسی راننده است!

خب این مسیر غلط است و باید شکسته شود که من تاکید دارم بر این موضوع چرا که امروز لمس می کنم و درک میکنم که جوانانی چون من درگیر فضای مخرب جنگ نرم که قرار دارند هیچ درگیری های اجتماعی و مشکلات عدم هم خوانی بین فضای واقعی با رویکردشان را هم دارند.

درباره صادرات و ارز آوری و تاثیر نسل جوان اینطور بیان کنم بهتر است:

من باور دارم با جهش تولید و ایجاد واحد های تولیدی زود بازده از دل استان ها و شهرها می توانیم به ایجاد اشتغال قابل توجه و ارز آوری برسیم.

امروز کدام یک از آموزه های صادرات در دانشگاه ها تدریس می شود؟

هر فرد در حوزه تخصص خودش باید اموزه های صادرات را بلد باشد و بتواند با ملت های دیکر کار کند.

به نظرم در صورت ایجاد زیرساخت های لازم و تغییر رویکرد "همه چیز در تهران و سپس در استان های دیگر"، به سمت حرکت برای ایجاد اشتغال و تولید در سطح استان های دیگر از دل شهر ها و روستاها حرکت کنیم و آن زمان است که ما میتوانیم شاهد یک جبران عقب ماندگی باشیم.

امروز باید آموزه غلط همه چیز در تهران و آموزه ی غلط دکتر و مهندس شدن را کنار بزنیم و به سمت توسعه همه بخش ها در همه سطوح توسط نیروهای جوان همان بخش باشیم.

در کشاورزی ظرفیت بسیار است اما امروز کشاورز ما پس از نرسیدن سود درست بهش نه تنها ناامید میشود بلکه نسل او هم شاید مسیر او را ادامه ندهد!

خب چرا کلینیک های کسب و کار در سطح استان ها راه اندازی نمیشود که نسل جوان این کشاورزان، دامداران وتولیدی های کوچک را با آموزه های روز دنیا تطبیق دهد تا از دل همین کسب و کار ها نه تنها رونق تولید رخ دهد بلکه آن نسل بر اساس شغلی که به آن اشراف دارد توسعه پیدا کند و این یک حرکت عظیم است.

خب شما فکر می کنید برای راه اندازی کسب و کار موفق چه کارهایی می توان کرد و نیازهای بازار را چگونه می توان شناسایی کرد به گونه ای که اشباع نشده و مشتری خود را داشته باشد؟

همان طور ک در جایی  عرض کردم ،امروز تولید برای رفع نیاز داخل مارا به این روز انداخته است جمعیت 85 میلیون ایرانی برای ما نباید دید بیزینس محور بودن داشته باشد جمعیت جهانی باید برای ما دید کسب و کاری داشته باشد البته در سطح کسب و کار های تولیدی عرض میکنم!

امروز نسل ما به لطف خدا هوش خوبی دارند اما از این هوش به درستی به نظرم بهره برداری نمی شود.

با توجه به این که فضای کسب و کار های متفاوتند و برای هر کدام نسخه ای متفاوت باید در نظر گرفت بگذارید این طور بگویم هر کس رسالت و عشق زندگی خود را با آزمون خطا قطعا در جوانی پیدا خواهد کرد و من این را میگویم فقط به دنبال کاری بروید که به آن با مبنای درست فکری علاقه دارید وبه فکر صرفا درآمدزایی نیستید، مطمئنن در این کار موفق خواهید شد.

مشکلات زیاد است و امروز فراتر از این مشکلات به نظرم عشق و علاقه به کار است که میتواند از دل ذهن انسان برای چالش ها مسیر بسازد و حرکت را ادامه دهد که متاسفانه امروز همه برای بقای هزینه های اضافه که دیگر بیشتر صحبت نکنم راجب خیانتشون بهتره، حرکت میکنند.

در آخر صحبت هایم یک حرف از دل عضو کوچک جوانان به هم نوعان خودم میزنم:

با تمام سختی ها که امروز بیش از هر زمان بنده هم درگیر اون هستم بیایید و به نسلی فکر کنیم که قراره بعد از ما در کشورمون زندگی کنند.

امروز ما نسلی هستیم که از نسل های خوب ایران در زمان قدرت ها و تاثیر گذاری ها به نیکی یاد میکنیم و قطعا نسل آینده هم مارا یاد خواهد کرد حال به نیکی یا....

بیایید برای فراهم کردن زندگی بهتر برای نسل بعدی جوانان خودمان که در آن زمان بزرگانش ما هستیم حرکت کنیم و ما آن نسل روشنی باشیم که از مشکلات بیرون آمد و ایران را به قله موفقیت رساند.

بدانیم این سختی ها و رنج ها میتواند پلی باشد برای طلا شدن مس وجودی مان و رسیدن ما به معنی حقیقی و مسیر درست.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز