تبلیغات بنری | انواع و اهمیت آن در کسب و کار
تبلیغات بنری(banner ads) یکی از محبوبترین ابزارهایی است که توسط مشاغل آنلاین برای تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد و طیف گستردهای از مزایا را برای شرکتهای بزرگ و کوچک فراهم میکند.
تبلیغات بنری باعث دیده شدن کسبوکار و برند میشود، به اعتبار برند میافزاید، کاربران را جذب میکند و نتایج قابلاندازهگیری را بهراحتی به آنها ارائه میدهد.
تبلیغات بنری چیست؟
تبلیغات بنری، تبلیغاتی است که معمولا در یک صفحه وب نمایش داده میشود. تبلیغات شامل یک تصویر با فرمتهای (jpg،png،gif) یا یک فایل چندرسانهای (معمولاً با استفاده از Flash ایجاد میشود) است؛ بنابراین، تبلیغات بنری بسته به فناوری مورد استفاده در ساخت آنها میتواند ثابت یا متحرک باشد.
بهصورت کلی بنر تبلیغاتی نوعی تبلیغات در شبکه جهانی وب است که توسط یک سرور تبلیغاتی ارائه میشود. این شکل از تبلیغات آنلاین مستلزم تعبیه یک تبلیغ در یک صفحه وب است. بنر به یک صفحه وب دیگر لینک داده شده است و هدف آن افزایش ترافیک و بازدید از صفحه است.
اهمیت تبلیغات بنری
بنر تبلیغاتی نقش مهمی در آگاهی از برند دارد. فرض کنید یک شرکت میزبانی وب یا یک شرکت سئو را راهاندازی کردهاید، اما چگونه میخواهید مردم و کاسب کار شمارا ببینند؟ راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید برای شرکت خود بازاریابی کنید، اما چیزی که واقعاً مهم است، روشی است که اعتماد کاربر را به همراه داشته باشد. مردم برندی را که همهجا میبینند به یاد میآورند و به آن اعتماد میکنند.
هنگامیکه یک بنر تبلیغاتی را در یک فضای برجسته وبسایت قرار میدهید، کاربر معمولی نام برند را به خاطر میآورد و در آن نوعی اعتماد ایجاد میشود که این اعتماد بهاحتمالزیاد به تبدیل خواهد انجامید.
انواع تبلیغات بنری
انواع تبلیغات بنری در دستههای متفاوتی قرار میگیرند که این دستهها عبارتاند از:
- بنرهای فلش
- بنرهای متحرک گیف
- بنرهای ثابت
- طرحبندی و قالبها
بنرهای فلش
این نوع بنر تبلیغاتی با استفاده از فناوری Adobe flash ایجاد میشود و یک بنر متحرک است. بهعنوانمثال، یک بنر فلش ممکن است یک فیلم کوتاه باشد و اغلب از صدا یا یک نوع تعامل دیگر استفاده میکند. این نوع تبلیغات به کارهایی که مشتری انجام میدهد واکنش نشان میدهند. اگر مشتری ماوس را به قسمت دیگری از صفحه منتقل کند، بنر ممکن است واکنش مناسب دیگری نشان دهد.
بیشتر بخوانید: آموزش دیجیتال مارکتینگ کالج تپسل
بنرهای فلش مزایای زیادی دارند: اولاً اینکه حرکت میکنند و اغلب صدادارند و بسیار جذاب ساختهشدهاند که این جذابیت مخاطب را جذاب میکند.
از طرفی بنرهای فلش تعاملی هستند و بهنوعی کاربر را درگیر میکنند. اغلب اوقات، بنرهای فلش سرگرمکننده هستند و برای کاربر بسیار لذتبخش هستند.
اما نقاط ضعف بنرهای فلش این است که بدون نصب Adobe flash player کار نمیکنند و سرعت بارگذاری صفحه وب با آنها کاهش میابد.
بنرهای متحرک GIF
GIF فرمتی برای فایلهای تصویری است و بنر GIF یک فایل متحرک یا ایستا است که حاوی تصویر یا متنی است که در GIF فرمت شده است.
یک مزیت بزرگ و همچنین یک تفاوت عمده بین بنرهای GIF متحرک و فلش این است که بنرهای GIF به هیچ پلاگینی برای مشاهده شدن نیاز ندارند، درحالیکه بنرهای فلش به تکنولوژی Adobe Flash Player نیاز دارند.
از دیگر مزایای بنرهای متحرک GIF میتوان به توانایی آنها در نمایش بر روی دستگاههای تلفن همراه و گوشیهای هوشمند اشاره کرد. ازآنجاکه اهمیت تبلیغات موبایلی روز به روز افزایش میابد، این ویژگی نیز اهمیت زیادی پیدا میکند.
طراحی این نوع بنر تبلیغاتی بسیار سادهتر از بنرهای فلش است، حجم فایل بسیار کمی دارند (بنابراین زمان بارگذاری صفحه را کاهش نمیدهند) و میتوانند همزمان چندین انیمیشن و اسلاید داشته باشند.
برخی از معایب در مقایسه با بنرهای فلش شامل عدم تعامل بنرهای GIF است. با این نوع فایل تجربه کاربر اغلب به خطر میافتد و عدم مشارکت کاربر میتواند باعث شود که بازاریابان اینترنتی بنرهای فلش را بیشتر ترجیح دهند.
بنرهای ثابت
همانطور که از نام آن پیداست این نوع بنرها بنرهایی هستند که حرکت نمیکنند یا در فریمهای ثابت محصور شدهاند. اغلب اوقات، یک بنر ثابت ممکن است یک جزء کوچک از انیمیشن نیز داشته باشد، مانند چشمک زدن یا تغییر رنگ متن، اما فریم آن تغییر نمیکند. بهعنوانمثال، یک تصویر ثابت هرگز مانند یک نمایش اسلاید از یکی به بعدی تغییر نمیکند. در هر دو بنر فلش و متحرک GIF در صورت تغیر نکردن بعد و فریم جزء بنرهای ثابت بهحساب میآیند.
بیشتر بخوانید: پلتفرم تبلیغات دیجیتال
بنرهای ایستا تعاملی یا بسیار جذاب نیستند، اما مزایای خود را دارند. آنها اغلب کمتر به تجربه کاربری ضربه میزنند و زیاد مزاحم نیستند که این ویژگی میتواند برای کاربر بسیار خوشایند باشد. علاوه بر این، آنها نکته بسیار سادهای را بیان میکنند و دقیقاً آنچه را که کاربر باید بداند با یک نگاه ساده ارائه میدهد. بهصورت کلی آنها پیچیدگی خاصی ندارند و ساده هستند.
بنرهای استاتیک همچنین نسبت به بنرهای فلش یا بنرهای متحرک GIF هزینه کمتری دارند و طراحی آنها آسانتر است. برای کسبوکارهایی بودجه و زمان کافی ندارند این نوع بنر تبلیغاتی گزینه خوبی بهحساب میآید.
قالب و طرحبندیها
در بالا به سه نوع بنر تبلیغاتی اشاره کردیم که اغلب تبلیغاتی بنری در سطح وب از آنها تشکیلشده است. علاوه بر سه نوع اصلی تبلیغات بنری، طرحبندیها، قالبها و سبکهای ارائه متفاوتی نیز وجود دارد که یک بنر ممکن است در آنها نمایش داده شود. بنرها میتوانند چرخشی، شناور و... نیز باشند.
در تبلیغات بنری چرخشی، نوع بنر انتخابی بین صفحات مختلف یک وبسایت میچرخد. چرخشها معمولاً هر 15 تا 30 ثانیه اتفاق میافتد و به ناشر اجازه میدهد تعداد نمایشهای خود را افزایش دهد.
این نوع تبلیغات بنری میتوانند سودمند باشند، زیرا مشتری هر باریک تبلیغ منحصربهفرد و جذاب را میبیند. ممکن است در یک صفحه وب چندین بنر چرخشی مشاهده کند.
همچنین نوعی دیگری از بنر تبلیغاتی اسکرول ها هستند. تبلیغات بنری اسکرول مشابه هم هستند و اکثر مردم آن را بهصورت آنلاین تجربه کردهاند. در تبلیغات بنری اسکرول، تبلیغات از شرکتی به شرکت دیگر تغییر میکند.
بنرهای شناور نیز بسیار رایج هستند و میتوانند برای یک ناشر هم سودمند و هم مضر باشند. یک بنر شناور تبلیغاتی است که بهمحض ورود کاربر به صفحه ظاهر میشود و سپس برای مدتی در اطراف صفحهنمایش داده میشود. اگرچه آنها میتوانند توجه کاربر را جلب کنند درعینحال میتوانند مزاحم و آزاردهنده نیز باشند.
نتیجه
یک بنر تبلیغاتی عالی اطلاعات جذاب و مرتبطی را در اختیار کاربر قرار میدهد و به او انگیزه میدهد تا روی تبلیغ کلیک کند. تبلیغات بنری زمانی که بهدرستی انجام شود، میتواند یک سرمایهگذاری ارزشمند برای بازاریابان تجاری باشد و به رشد و دیده شدن برند شما کمک کند و یا باعث افزایش ترافیک وبسایت شما شود.