خبرگزاری کار ایران

فروشگاه‌ها و پیچ‌های چاقو چگونه باعث احیای صنعت چاقوی زنجان شدند

فروشگاه‌ها و پیچ‌های چاقو چگونه باعث احیای صنعت چاقوی زنجان شدند
کد خبر : ۱۱۵۳۵۹۷

بی شک امروزه دیگر خرید اینترنتی بخشی بزرگی از خریدهای ما را تشکیل می دهد و همین امر سبب رونق کسب و کارهایی شده است که قبل از آن زیاد فرصت دیده شدن نداشتند. یکی از این صنایع صنعت چاقوی زنجان است .

مهدی مرادلو مدیر سایت دس ساز می گوید که اگر فروشگاه ها و پیچ های چاقو نبودند ، شاید دیگر تولید کنندگان زنجانی توان رقابت با چاقوهای خارجی را نداشتند ولی با رونق گرفتن و گسترش فروشگاه های اینترنتی این تولیدی ها ها جان تازه ای گرفته اند و از طرفی کارگاهای زیادی هم به این چرخه تولید اضافه شده اند.

مرادلو از چگونگی وارد شدن خود به این عرصه گفت که : "راستش تا همین چند سال پیش من هیچ اطلاعاتی در زمینه فروش  اینترنتی و حتی خود چاقو نداشتم تا اینکه یک روز با یکی از دوستان صمیمی و قدیمی خودم  که به زنجان آمده بود به  بازار زنجان رفتیم . هدفم بیشتر نشان دادن بازار قدیمی به او بود ، یک بازار بزرگ با سقف آجری که اینقدر بزرگ هست که به دو قسمت بالا و پائین تقسیم شده است..

وقتی به بازار رسیدیم کمی گشت و گذار کردیم دوستم را به راسته چاقو فروش ها و پاساژ مراروید بردم راستش فکر نمی کردم برایش زیاد جذاب باشد وقتی به پاساژ رسیدیم و کمی به محصولات نگاه کرد یک چاقو خیلی چشمش را گرفت وقتی وارد فروشگاه شدیم و جزئیات را پرسید حسابی جا خورد انتظار نداشت که چاقویی که ظاهر یک پیرمرد بر روی دسته اش نقش بسته ، بصورت کاملا دست ساز تولید شده باشد . چاقو را همان جا بدون درخواست تخفیف خرید و بعد از کمی گشت و گزار برگشتیم . یک ماه بعد دوباره به من زنگ زد و از من خواست همان چاقو را تهیه کنم برایش ولی متاسفانه من نتوانستم چاقو را پیدا کنم چون عموما چاقوهای کلکسیونی بصورت تعداد تولید نمی شوند ولی برایم عجیب بود که دقیقا عین همان را میخواست چون قیمت چاقو واقعا بالا بود و لزومی نداشت دو چاقوی کلکسیونی عین هم داشته باشد که خودش شروع کرد به توضیح دادن که چاقو را در سفری که به روسیه داشته به یک کلکسیونر روسی فروخته آن هم به یک مبلغ خیلی خوب بعد از این قضیه تا مدت ها من تصاویر چاقو ها را برای او می فرستادم و او با کمک پیجش که برای فروش کلکسیون اسکناس بود می فروخت پس از مدتی تصمیم گرفتیم که متمرکز تر کار کنیم و همین کار را بروی یک سایت انجام دهیم که حاصلش شد فروشگاه دس ساز ."

گشترش بسترهای فروش اینترنتی و رونق بازار چاقو

بنابر آمار منتشر شده توسط اداره میراث فرهنگی سالانه 35 میلیون قبضه چاقو در زنجان  تولید می شود که شامل انواع چاقوی آشپزخانه ،جیبی ، کلکسیونی ،قلمتراش و چاقوهای کمپینگ می باشد. بدون وجود بستر های فروش اینترنتی بی شک تولید کنندگان مجبور خواهند شد تولید خود را کاهش دهند ..

مرادلو با اشاربه آمارهایی منتشر شده گفت که در نتیجه توسعه بستر های فروش اینترنتی چاقو، شمار کسانی که در این صنعت بصورت مستقیم شاغل هستند در طول 5 ساله دوبرابر شده و به 10 هزار نفر رسیده .البته اشتعال زایی غیر مستقیم این صعنت شاید دو برابر شاغلان رسمی این حوزه باشد. البته فراهم شدن فروشگاه‌ها و صفحات فروشگاهی متعدد به دیگر صنایع از جمله تولید ظروف مسی و مسگری نیز کمک کرده است.

ناصر مسگر یکی از قدیمی های راسته مسگرهای بازار زنجان می گوید:"که دو سه سالی است که بازنشسته ها هم برگشته اند و به تولید این ظروف مشغول هستند . به گفته خودش چند سال پیش یکی یکی همه کوچ میکردند به صنایع دیگر و بازارشان خوابیده بود ولی الان خیلی راضی بود میگفت که اینقدر سفارشات تولید زیاد شده که دیگر نمی تواند همه سفارشات را آماده کند و میخواست چند کار آموز اضافه کند "

صاداران چاقوی زنجان و موانع پیش رو

فروشگاه‌ها و پیچ‌های چاقو چگونه باعث احیای صنعت چاقوی زنجان شدند

 

چاقوی زنجان بر اساس آمار های اداره میراث قرهنگی استان زنجان در سال 1399 نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار دلار صادرات داشته. ،مرادلو با اشاره به این آمار می گوید که ظرفیت صادارات چاقوی زنجان بسیار بالاتر از این رقم هاست ولی مشکلاتی که در ارسال این مرسوله ها وجود دارد سبب شده که فروشندگان نتوانند بر فروش خارج از کشور تمرکز کنند مهمترین مانع که در صحبت با فروشندگان و تولید کنندگان شنیده ام دارند مراحل طولانی و فرآیند سخت اخذ مجوز برای صادرات این مجصول است.در حالی که اگر این موانع برطرف شوند قطعا شاهد رشد چند برابری صادرات این محصولات خواهیم بود.

بسته های که به مقصد نمی رسد

در ادامه از مرادلو از مشکلات ارسال چاقو گفت که ارسال بسیاری از چاقوهای ساخت زنجان مثل چاقوهای طعبیت گردی که ظاهری متعارف هم دارند با پست ممنوع است و فروشندگان و سازندگان مجبور هستند که چاقوهای خود را با باربری ارسال کنند که همین امر سبب بالا رفتن هزینه برای خریداران می شود و گاها خریداران از خرید منصرف می شوند.البته اقای جرجیسی رئیس اتحادیه چاقو گفته است که پیگیر این مشکلات است و بزودی این مشکل مرتغع خواهد شد ولی تا این لحظه هنوز اتفاق حاصی نیافتاده است .

تشخیص چاقوی اصل زنجان

ایشان در ادامه با اشاره به وجود چاقوهای فیک چینی که به اسم زنجان عرضه می شود گفت که بهترین راه برای تشخیص چاقو های زنجان دقت در متریال های استفاده شده در ساخت چاقو است ،در چاقوهای بدل عموما از متریال های بی کیفیت برای ساخت استفاده می شود. بروی تیغه های چاقو های فیک عملیات آهنگری انجام نمی شود بلکه تیغه ها با cnc برش خرده و فقط لبه آن ها تیز می شود . همچنین یکی از راه های دیگر نگاه به مهر است که بروی تیغه نقش می بند در چاقوهای بدل بیشتر چاپ های بی کیفیت را مشاهده می کنیم که حتی قسمتی از چاپ بدرستی انجام نگرفته البته این روش شاید زیاد دقیق نباشد ولی می تواند یک راه حل ساده برای تشخیص این چاقوها باشد.

دست آورد های فروشگاه دس ساز

 

فروشگاه‌ها و پیچ‌های چاقو چگونه باعث احیای صنعت چاقوی زنجان شدند

اگر بخواهیم بصورت تخصصی در بخش فروش چاقو رتبه دس ساز را در بین فروشگاه های مطرح در نظر بگیریم باید به ترتیب دیجی کلا ، با سلام ، دس ساز  را بشماریم که خود موفقیت بزرگی برای دس ساز است . از سال 1399 که فعالیت های دس ساز شروع شده است بیش از ده هزار سفارش موفق داشته است که برای یک فروشگاه نوپا واقعا بی نظیر است .مرادلو همچنین گفت که قصد دارد در آینده ظروف مسی ،ملیله،گیوه و چارق را که از محصولات بومی و صنایع دستی استان زنجان می باشد را به چرخه فروش در دس ساز اضافه کند.

او همچنین به کسانی که قصد شروع فعالیت ها این چنینی دارند توصیه کرد که از کارکردن در این حوزه خسته و دلسرد نشوند و با کمی صبر می توانند کسب و کار خود را بصورت تصاعدی رشد دهند.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز