تحلیل روز بازار خودرو
زمزمه آزادسازی واردات خودرو، بازار خودروهای خارجی را تا حدود زیادی دستخوش تغییر کرد. هرچند که این نوسان کاهشی به دلیل تصویب طرح اولیه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ازای صادرات کالا یا ارز با منشا خارجی بود اما اظهارات وزیر صمت درباره اینکه کشور هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد تا حدودی از کاهش بیشتر قیمت خودروهای خارجی جلوگیری کرد. اما واقعیت این است که قیمت روز خودرو بیشتر از آنکه تابع این طرح ها باشد به بازار دلار وابسته است. درست است که ممنوعیت واردات خودرو این شده است که قیمت خودروهای خارجی بیش از اندازه افزایش پیدا کند، اما افزایش اصلی قیمت خودرو به افزایش قیمت دلار بستگی دارد. اگر همین امروز و با همین قیمت دلار یک خودرو خارجی مدل 2021 وارد کشور شود(با احتساب همان عوارض و حقوق گمرکی سابق) قیمتش سرسام آور است. اینکه آزادسازی واردات خودرو می تواند قیمتها را به صورت پایدارکاهش دهد به نظر زیاد دقیق نمی آید. فقط جنبه رقابتی برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی و همچنین احترام به حقوق مصرف کنندگان را باید در این طرح مد نظر قرار داد. برای کاهش قیمت خودروهای خارجی بیشتر باید به تحولات بازار ارز چشم دوخت. حتی خودروهای داخلی نیز بیشتر از این بازار تحول می پذیرند و البته تیراژ تولید آنها نیز عامل موثر دیگر است. طبق اظهارات وزیر صمت، دولت بیشتر برای افزایش تولید داخلی برنامه دارد و امیدوار است با این طرح ها بتواند تا حدودی قیمت خودروهای داخلی را تعدیل کند.
واقعیت این است که در کوتاه مدت تنها عاملی که می تواند قیمت خودرو را در بازار کاهش دهد مذاکرات وین و توافق بر سر برنامه هسته ای ایران است. اگر این مهم اتفاق بیافتد آنگاه منابع ارزی وارد کشور شده و قیمت دلار تعدیل خواهد شد و به این ترتیب قیمت خودور کاهش محسوسی خواهد کرد. در آن شرایط می توان امیدوار بود که حتی آزادسازی واردات خودرو نیز اتفاق بیافتد. بدون وقوع این مهم به نظر آزادسازی واردات خودرو در شرایط کنونی بیشتر به رویا شبیه می ماند. کشور واقعا توان ریسک همچین سیاستی را ندارد.
در اینجا ضروریست به این نکته نیز اشاره شود که برخی می گویند چرا خودروهای داخلی که در داخل کشور تولید می شوند با افزایش قیمت دلار قیمتشان افزایش پیدا می کند مگر این خودروها داخلی نیستند؟! در پاسخ باید گفت که تولید در کشور یک تولید واردات محور است و بسیاری از ماشین آلات و موارد واسطه ای و حتی مواد اولیه وارداتی هستند و این موجب می شود که با افزایش قیمت دلار قیمت تمام شده کالاها افزایش یابد. از طرف دیگر به این نکته نیز باید توجه داشت که به دلیل کسری بودجه دولت و رشد نقدینگی سرسام آور در کشور، قیمت همه کالاها در بازار افزایش می یابد و قیمت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. نمی توان انتظار داشت روزانه بدون آنکه تولید افزایش یابد میلیاردها تومان به حجم پول کشور اضافه شود و قیمت ها ثابت بماند. همانطور که قیمت لبنیات صعود می کند قیمت خودرو هم افزایش می یابد. حتی در دنیای واقعی اقتصاد، همین نقدینگی هم وارد بازار ارز می شود و قیمت دلار را افزایش می دهد. همه این متغیرها به هم متصل هستند. بنابراین تصور اینکه نباید قیمت خودروهای داخلی افزایش یابد صحیح نیست.
در ادامه به تغییرات قیمت برخی خودروهای خارجی در روزهای گذشته می پردازیم.
کاهش ۲۰ میلیون تومانی النترا
هیوندای النترا یکی از سدانهای محبوب بازار داخل کشور در یک دهه اخیر است، خودرویی که در بدو ورود به بازار با قیمت مناسب جایگاه ویژهای برای خود ساخت. با این حال از زمان آغاز تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشور و افزایش نرخ ارز، النترا از یک خودرو اقتصادی کرهای به یک محصول نیمه لوکس تبدیل شد و شرایط برای افزایش قیمت این محصول نیز همچون هیوندای سانتافه پیش رفت.
این خودرو از ابتدای ماه جاری تا شانزدهم شهریور ماه، ۱۰۰ میلیون تومان افزایش بها را در بازار تجربه کرد. اما به محض انتشار خبر واردات خودرو، قیمت النترا در یک شیب ملایم قرار گرفت و این مساله سبب کاهش ۲۰ میلیون تومانی بهای آن شد. کاهش قیمت دو محصول از هیوندای نشان میدهد باید در هفته جاری انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی را با شیب بسیار ملایم داشته باشیم.
هیوندای سانتافه
سانتافه یکی از خودروهای شاخص بازار است و طرفداران بسیاری دارد. بطوریکه قیمت آن همواره از سوی فعالان بازار رصد می شود. با اعلام خبر امکان آزادسازی خودرو قیمت این خودرو 50 میلیون تومان از قیمت این خودرو کاسته شد.
هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۷ از دهم تا شانزدهم شهریور ماه سال جاری افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی را آغاز کرد. اما به محض منتشر شدن خبر طرح اولیه واردات خودرو، این محصول روند کاهش قیمت ۵۰ میلیون تومانی را در پیش گرفت. بنابراین سانتافه اولین خودرویی شد که چراغ کاهش قیمت محصولات وارداتی هیوندای را در بازار روشن کرد.
قیمت تویوتا C-HR
تویوتا C-HR به عنوان یک محصول کراس اوور در دو تیپ هیبریدی و بنزینی به بازار داخل کشور راه یافت. محصولی که از بدو ورود نسبت به سایر خودروهای هم کلاس قیمت بالاتر و البته پر حاشیه داشت. هرچند که نگرانیهایی نسبت به خرید این خودرو توسط مشتریان در بازار وجود دارد، اما همچنان جز آخرین مدل محصولات ژاپنی در بازار داخلی است.
C-HR از ابتدای شهریورماه جهش ۱۰۰ میلیون تومانی را در پیش گرفت، اما در سه روز گذشته قیمت این خودرو ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت. بر اساس روندی که خودروهای خارجی در بازار کشور در پیش گرفته اند به نظر می رسد این محصول تا پایان ماه جاری حتی ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را هم برای خود به ثبت برساند.
بازار ب ام و
محبوب باواریایی یکی از خودروهایی است که همیشه مورد توجه بوده است و جزو گرانترین ها در بازار خودروی ایران به شمار می رود.
سری ۳ سدان مدل ۲۰۱۸ که در ۲۰ روز گذشته به دلیل افزایش قیمت ارز در بازار حدود ۲۰۰ میلیون تومان افزایش بها را تجربه کرده است. اما این خودروی شاخص در سه روز گذشته افزایش قیمتی را در بازار تجربه نکرده است، بنابراین احتمال دارد که به زودی بر اساس معیارها بازار، به سمت کاهش قیمت البته با شیب بسیار کم حرکت کند. هرچند که گاهی شنیده میشود نسبت به کاهش قیمت این برند در بازار داخل کشور مقاومت وجود دارد، اما انتخاب بازار اگر کاهش بها باشد، برای این خودروهای آلمانی نیز اتفاق خواهد افتاد.
برای مشاهده آخرین قیمت خودرو در بازار می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
https://price.forsatnet.ir/car-price.html