نکات مهم مدیریت و آنالیز شبکههای اجتماعی برای کسب و کارها
سالها پیش که شبکههای اجتماعی به گستردگی و تنوع امروز نبود، برنامهریزی و مدیریت برای داشتن فعالیت در آنها معنایی نداشت.
کاربران محدود از شبکههای اجتماعی محدودتری که داشتند استفاده میکردند. اما امروزه با همهگیر شدن شبکههای اجتماعی و بالا رفتن تنوع آنها مسالهای که اهمیت پیدا میکند مدیریت شبکههای اجتماعی است. چرا که حالا این پلتفرمها صرفا ابزاری برای وقتگذرانی نیستند. صاحبان کسبوکارها از شبکههای اجتماعی برای تبلیغات، معرفی کسبوکار و حتی در فروش محصولاتشان استفاده میکنند. پس ما علاوه بر اینکه باید کار با این پلتفرمها را یاد بگیریم، نحوهی مدیریت آنها را نیز باید بیاموزیم.
سرویسهای مدیریت شبکههای اجتماعی در سرتاسر جهان و با هدف کمک به صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ درحال فعالیت هستند. این پلتفرمها با قابلیتهای مختلفی که دارند، کار با شبکههای اجتماعی را برای شما راحتتر میکنند. پلتفرم مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب با قابلیت زمانبندی و انتشار محتوا، آنالیز شبکه های اجتماعی و مدیریت و دانلود کامنتها به شما کمک شایانی درجهت مدیریت شبکههای اجتماعی خواهد کرد.
توجه به این نکته ضروری است که مدیریت شبکههای اجتماعی مستلزم تبعیت از سه مرحله است:
- تولید محتوای مناسب در شبکههای اجتماعی
- آنالیز و دریافت گزارش شبکههای اجتماعی
- نظارت درست بر شبکههای اجتماعی
درست انتخاب کنید
باید توجه داشته باشید که ممکن است هر شبکه اجتماعی متناسب با نیاز شما نباشد. در درجه اول شما باید پرسونای مخاطبان خود را بشناسید و آنها را به درستی رصد کرده باشید. باید بدانید که چرا میخواهید از شبکههای اجتماعی استفاده کنید و اینکه آیا استفاده از آنها موهبتی را برای کسبوکار شما به ارمغان میآورد یا نه؟
معیارهای زیادی برای بررسی شبکههای اجتماعی مناسب وجود دارد که شما میتوانید آنها را درنظر بگیرید.
سعی کنید از ابزارهایی که این شبکهها در اختیار شما قرار میدهند بهدرستی استفاده کنید. سعی کنید از هشتگهای درست و ترجیحا طولانی استفاده کنید. هشتگهای طولانی جزئیات بیشتری دارند و مخاطب را بهتر به سمت شما و خدماتتان سوق میدهند. برای مثال هشتگ کوتاه #صندلی بسیار کلی است. اما اگر شما در این هشتگ جزئیتر شوید و بنویسید #صندلی_پایه_بلند مخاطب را بهتر به هدفش رساندهاید.
تعامل درست با مخاطب را یاد بگیرید و در این یادگیری صبور باشید. باید بتوانید با مخاطب خود به درستی وارد گفتوگو شوید. منتظر نمانید تا آنها باب مکالمه را با شما باز کنند. البته که این کار بسیار سادهتر است اما اصلا حرفهای نیست. پاسخ همه مخاطبان خود را به یک شکل ندهید و خلاقانهتر عمل کنید. سعی کنید هیچ کامنتی را در شبکههای اجتماعی از دست ندهید. این مساله برای صفحاتی که مخاطبان زیادی دارند دشوار خواهد بود. به همین دلیل ابزار مدیریت کامنت نوین هاب میتواند کارآمد باشد. با استفاده از این ابزار شما امکان مشاهده تمام کامنتها را در یک داشبورد خواهید داشت و میتوانید در سریعترین زمان ممکن پاسخ مخاطبان خود را بدهید.
تولید محتوای مناسب در شبکههای اجتماعی:
وقتی شبکه اجتماعی متناسب با هدفتان را انتخاب و راه تعامل با مخاطبانتان را پیدا کردید زمان بسیار مناسبی برای ارائه و تولید محتوای مدنظرتان است.
یکپارچه بودن محتوای شما در شبکه اجتماعی اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر از چند شبکه اجتماعی به صورت همزمان برای ارائه و معرفی خدمات خود استفاده میکنید، یکپارچه عمل کردن را فراموش نکنید. برای مثال خوب است که تصویر پروفایل، توضیح مختصر کسبوکار یا شرکتتان و ادبیاتی که با آن خود را معرفی میکنید در شبکههای اجتماعی مختلف یکسان باشد. اما نباید در تمام پلتفرمها به یک شکل عمل کنید. چراکه ماهیت و ساختار شبکههای اجتماعی با هم متفاوت است. به عتوان مثال محیط کاربری توئیتر با اینستاگرام متفاوت است. در توئیتر شما اجازه ندارید بیش از 280 کاراکتر محتوا تولید کنید. پس باید خیلی مختصر و مفید مطلبی که مدنظرتان است را برسانید. علاوه بر آن کاربران توئیتر دوست ندارند متنهای طویل بخوانند یا ویدئوهای طولانی تماشا کنند.
یا اگر قرار است در پلتفرمی مثل لینکدین فعالیت داشته باشید باید از ادبیاتی حرفهای استفاده کنید و محتوای رسمیتر و عمیقتری برای انتشار آماده کنید.
نکته مهم دیگر داشتن نظم و استمرار در انتشار محتوا است. اگر این کار را به درستی انجام ندهید مخاطبان خود را از دست خواهید داد. بدین منظور میتوانید از بخش انتشار محتوای پلتفرم نوین هاب کمک بگیرید و محتواهای شبکههای اجتماعی خود را از قبل برای انتشار آماده و زمانبندی کنید و مطمئن باشید که در زمان مقرر منتشر خواهند شد.
با این روش هم در وقت خود صرفهجویی کردهاید و تمام زمان خود را پای سیستم یا موبایل نگذراندهاید و هم آسودهخاطر خواهید بود که محتوای شما با نظم و در زمان معین به دست مخاطب خواهد رسید. فعالیت شما منظم و موثر خواهد بود.
آنالیز و دریافت گزارش شبکههای اجتماعی
آنالیز عملکرد از مهمترین مراحل در شبکههای اجتماعی است. شما باید بدانید که آیا محتوایی که تولید میکنید به مخاطب مدنظرتان میرسد یا نه. باید بتوانید عملکرد خود را به درستی بررسی کنید تا اگر نیاز به اصلاح داشت حتما تغییر رویه دهید. برای آنالیز معیارهای متفاوتی وجود دارد. برای مثال رشد تعداد فالوئرها، افزایش مشارکت و تعداد لایکها، اینگیجمنت صفحه و... میتوانید این اعداد و ارقام را با هدفی که در شروع کار داشتید مقایسه کنید و ببینید به خواسته خود رسیدهاید یا نه.
در بخش آنالیز شبکههای اجتماعی نوین هاب www.novinhub.com اطلاعات دقیق و دادههای گستردهای از نحوه عملکرد شما در شبکههای اجتماعی به صورت نمودار در دسترستان قرار میگیرد.
شما با استفاده از این دادهها میتوانید استراتژی دقیقتری برای فعالیت هدفمند در شبکههای اجتماعی به کار ببرید.
در بخش آنالیز شبکههای اجتماعی یک دید 360 درجه از عملکردتان در تمامی شبکههای اجتماعی در یک صفحه میبینید و میتوانید عملکرد خود را در بازههای زمانی مختلف با هم مقایسه کنید.
و از آن برای ارزیابی عملکرد خود، تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی، تعیین و تغییر اهداف و رسیدن به یکی از عملکردتان در شبکههای اجتماعی برسید.