مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق:
انتقال ماهیانه ۸۰۰ میلیون لیتر نفت و فرآورده / امکان جلوگیری از قاچاق سوخت در بندر عباس را نداریم
خراسانجنوبی و سیستان و بلوچستان بهدلیل کممصرفی و بالا بودن هزینه احداثخط لوله با تانکر سوخترسانی میشود. خراسانجنوبی از خراسانرضوی؛ تغذیه و کسری منطقه از خطوط لوله و مخابرات نفت جنوب شرق جبران میشود. بخاطر مسائل امنیتی سیستان امکان احداثخط لوله را ندارد.
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق تاکید کرد: حفاظت از خطوط در فواصل بین خطوط بعهده نیروی انتظامی است اما این مرجع تا کنون بخوبی از عهده این کار برنیامده لذا با مجوز خودمان، خط بان ها این مسئولیت را به عهده گرفته اند اما در هر صورت در منطقه بندرعباس امکان محافظت در طول شب را نداریم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا کدیور مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد این شرکت، گفت: منطقه جنوب شرق با ۱۸۰۰ کیلومتر خط لوله، دهمین منطقه از ۱۱ منطقه خطوط لوله و مخابرات نفت است که کار انتقال ۳۲۰ هزار بشکه معادل ۵۰ میلیون لیتر نفت و فرآورده را انجام می دهد.
وی افزود: چنانچه این میزان نفت و فرآورده با تانکر حمل شود باید ۷هزار تانکر در جاده ها تردد کند لذا انتقال بوسیله خطوط لوله به صرفه تر است.
کدیور تصریح کرد: خطوط لوله منطقه جنوب شرق در سایزهای ۲۶،۲۰، ۱۶ و ۱۴ اینچ از بندرعباس آغاز و تا رفسنجان، کرمان، یزد، نائین و اصفهان ادامه دارد.
وی اظهار داشت: این منطقه دارای۶ مرکز انتقال ۵ پایانه و تاسیسات و همچنین ۶۵۰ پرسنل است که خطوط در مسیر بندعباس تا اصفهان به نیروگاه ها نیز سوخت مایع تحویل می دهند.
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق گفت: در حال حاضر خط ۲۶ اینچ از بندرعباس تا رفسنجان ۱۲۰ هزار بشکه معادل ۵۰ میلیون لیتر نفت و فرآورده در روز تا سیرجان و از سیرجان تا رفسنجان و از این منطقه به کرمان و یزد و نائین منتقل می کند.
وی ادامه داد: از ۱۸۰۰ کیلومتر ۴۴۸ کیلومتر خط ۲۰ اینچ از رفسنجان تا نائین و خط دیگر ۳۸۶ کیلومتر تا نائین است و ۲ خط ۱۶ اینچ نیز وجود دارد که یکی از آنها به دلیل مشکلاتی که دارد فعلا بهره برداری نمی شود و قرار است که تعویض شود و خط ۱۴ اینچ نیز به طول ۱۲۰ کیلومتر و از رفسنجان تا کرمان ادامه دارد که که یک خط اختصاصی نیروگاه و دیگری مختص تاسیسات کرمان است و از آنجا برای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به دلیل کم بودن مصرف و بالا بودن هزینه احداثخط لوله با تانکر سوخت رسانی می شود ضمن اینکه خراسان جنوبی از خراسان رضوی تغذیه می شود و کسری از این منطقه جبران می شود و در سیستان و بلوچستان نیز فعلا به خاطر مسائل امنیتی امکان احداثخط لوله میسر نیست.
وی همچنین گفت: در این مراکز انتقال ۱۲۲ الکتروموتور که جمعا ۴۲۵۳۰ کیلووات ساعت برق مصرف می کنند و ۶۰ ایستگاه حفاظت از زنگ وجود دارد که۱۹ ایستگاه روی خط ۲۶ اینچ، ۳۲ ایستگاه روی خط ۱۶ اینچ و ۸ ایستگاه روی خط ۲۰ اینچ کار حفاظت انجام می دهند.
کدیور اظهار داشت: ۲۵ ایستگاه مخابراتی نیز در این منطقه وجود دارد که بر اساس اطلاعاتی که مخابره می کنند هر جایی که کار انتقال صورت نگیرد و یا مشکلی صورت گیرد مخابره می شود.
فعالیت های کمیته بهینه سازی مصرف انرژی
کدیور در ادامه به کمیته بهینه سازی انرژی در این منطقه اشاره و اظهار داشت: این کمیته جلسات منظم ماهانه دارد تا با ارزیابی های فنی و اجرای پروژه های مصوب و پایش در زمینه مصرف و تصفیه آب، جداسازی آب شرب و فضای سبز، دوجداره کردن پنجره های ساختمان، اصلاح تعرفه های برق، ایجاد بانک خازنی و اصلاح ضریب توان شبکه و…برنامه ریزی شده است.
وی در خصوص خوردگی و حفاظت از خطوط نیز گفت: برخی خطوط عمری بالغ بر ۵۰ سال دارند که اگر حفاظت بخوبی صورت گیرد مشکلی نخواهند داشت و اگر خوردگی بیش از حد باشد راهکارهایی برای جلوگیری انجام می شود.
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق اظهار داشت: هر ۱۰ سال یکبار پیگرانی هوشمند در خطوط انجام می شود ضمن اینکه در ستاد نیز بازرسی فنی بصورت دوره ای انجام می شود چون اگر لوله ای که حدود ۲۰۰۰ PCI فشار تحمل می کند مشکلی داشته باشد فاجعه و مشکلات زیست محیطی به بار می آورد.
وی افزود: طبق برنامه خط ۲۶،۱۴ و ۲۰ اینچ حدود ۶ سال پیش پیگرانی انجام شده و از بهمن ماه دوباره خطوط پیگرانی هوشمند خواهند شد و اگر مشکلی باشد تعمیرات و رفع اشکال صورت می گیرد.
کدیور همچنین گفت: خط دوم ۲۶ اینچ برای انتقال فراورده از پالایشگاه خلیج فارس در حال انجام است که چنانچه مشکل مالی برطرف و یک فاز این پالایشگاه در نیمه دوم ۹۴ راه اندازی شود ۳۶۰ هزار بشکه تولید پالایشگاه تا رفسنجان انتقال داده می شود.
وی ادامه داد: با احیای خط ۱۶ اینچ پروژه دیگری تعریف می شود همچنین خط ۲۰ اینچ دیگری در حال احداثاست که تا کاشان و ری می رود و تا ۳۶ ماه آینده تکمیل می شود و بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش نیز ۳ هزار میلیارد ریال معادل ۱۲۰ میلیون یورو است.
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق تصریح کرد: در حال حاضر از بندر عباس تا رفسنجان ۳۲۰ هزار بشکه و از رفسنجان توسط خط ۲۰ اینچ ۲۲۰ هزار بشکه و ۱۶ اینچ ۷۳ هزار بشکه و ۱۴ اینچ ۷۱ هزار بشکه به کرمان می رود.
وی در خصوص بنزین وارداتی نیز گفت: مازاد بنزین تولیدی و وارداتی بعد از توزیع در پالایشگاه از طریق خط ۱۶ اینچ به رفسنجان منتقل می شود.
کدیور گفت: در کل بصورت ماهیانه ۸۰۰ میلیون لیتر نفت و فراورده از طریق خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه جنوب شرق انتقال داده می شود.
وی در خصوص پروژه های اتی نیز گفت: خط ۱۶ اینچ به طول ۳۴۰ کیلومتر از رفسنجان به نائین و در ادامه تا تهران، خط ۲۶ اینچ از بندر عباس تا رفسنجان به طول ۴۶۹ کیلومتر و تعویض خط ۱۶ اینچ به دلیل مشکلات پوششی که داشته به صلاح نیست که تقویت شود و باید تعویض صورت گیرد.
وی اظهار داشت: طرح جایگزینی ۲ خط ۱۶ اینچ به جای ۳ خط ۸ اینچ، انبار پخش یزد ۳ خط نفت سفیدگازوئیل و بنزین از تاسیسات تا انبار که ۴.۲ کیلومتر بوده اما به جهت اینکه ظرفیت لازم را ندارد پیش بینی شده که ۲ خط ۱۶ اینچ به جای ۳ خط کشیده شود که د حال برنامه ریزی هستیم و تا آخر سال مشخص شده و کار از سال آینده آغاز می شود و همچنین ایجاد پیشگیری از خوردگی خط ۲۶ اینچ را به طول ۷ کیلومتر در برنامه داریم که سال آینده انجام می شود و همچنین تعویض و تعمیر پوشش ۳۰ کیلومتر از نقاط بحرانی خط ۲۰ اینچ و راه اندازی سامانه تزریق مواد بازدارنده خوردگی لوله از داخل را نیز در برنامه داریم.
مشکلات بودجه ای برای استفاده از ماهواره جهت حفاظت از خطوط
وی در ادامه به برنامه حفاظت و پایش خطوط اشاره و اظهار داشت: قبلا حفاظت از خطوط بوسیله شبکه ماهواره ای انجام می شد اما چون مقرون به صرفه نبود در حل حاضر بوسیله ۳۴ خط بان اناجم می شود اما در منطقه بندر عباس به دلیل قاچاق فراوان سوخت امکان کنترل شبانه روزی خط را نداریم.
نیروی انتظامی از عهده حفاظت از خطوط بر نمی آید
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق تاکید کرد: حفاظت از خطوط در فواصل بین خطوط بعهده نیروی انتظامی است اما این مرجع تا کنون بخوبی از عهده این کار برنیامده لذا با مجوز خودمان خط بان ها این مسئولیت را به عهده گرفته اند اما در هر صورت در منطقه بندرعباس امکان محافظت در طول شب را نداریم.
وی در خصوص دلیل عدم استفاده از تجهیزات ماهواره ای اظهار داشت: سقف انجام معاملات ما بطور متوسط ۱۲۰ میلیون تومان است و مازاد بر این میزان باید با برنامه ریزی مرکز صورت گیرد لذا فعلا بودجه ای در این خصوص اختصاص داده نشده است.
به گزارش ایلنا، از مرکز رفسنجان یک خط " ۱۴ به طول ۱۲۵ کیلومتر و یک لوپ به طول ۸۳ کیلومتر کشیده شده که انبارهای نفت کرمان و همچنین نیروگاه برق باغین را از نظر سوخت رسانی تامین می کند همچنین یک خط لوله " ۱۶ با ظرفیت انتقال ۱۲۰ هزار بشکه در روز و به طول ۲۲۱ کیلومتر از این مرکز تا یزد و از آنجا تا نائین و اصفهان امتداد می یابد که یک لوپ " ۱۶ به طول ۱۷۶ کیلومتر آن را همراهی می کند.
علاوه بر آن یک خط " ۲۰ نیز با قدرت حمل ۲۰۰هزار بشکه در روز از این مرکز فرآورده های نفتی را از طریق مراکز یزد و نائین به اصفهان منتقل می کند. مراکز انتقال جدید این خط در نائین و یزد آماده بهره برداری هستند و در صورت عدم همخوانی فراورده خط " ۲۶ با خطوط فرعی ۳ دستگاه بوستر پمپ با ظرفیت برداشت ۱۲۰ هزار بشکه در روز فراورده های مورد نیاز خطوط فرعی را از مخازن تعادلی مرکز تامین و پمپاژ می کند.
این مرکز علاوه بر انتقال فراورده های نفتی خط " ۲۶ به پنج رشته خط ذکر شده نیاز انبار نفت رفسنجان را نیز تامین می کند. مخازن تعادلی در رفسجان شامل ۳ مخزن نفت گاز با ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر دو مخزن نفت سفید با ظرفیت ۶۰ میلیون لیتر و ۳ مخزن بنزین موتور با ظرفیت ۱۲۰ میلیون لیتر است.
این مرکز دارای ۳ دستگاه الکتروپمپ و ظرفیت ۱۳۱۲ متر مکعب در ساعت روی خط " ۲۰ و ۳۰ دستگاه با ظرفیت ۷۹۵ متر مکعب در ساعت روی خطوط " ۱۴ و " ۱۶ بهره برداری می شود.
مرکز انتقال نفت بندرعباس در کیلومتر صفر خط " ۲۶ بندرعباس، قطب آباد و ضلع جنوب شرقی شرکت پالایش نفت بندرعباس قرار گرفته و فراورده اهی نفتی و تولیدات پالایشگاه را دریافت و به مراکز بعدی در مسیر خط لوله " ۲۶ منتقل می کند.
مرکز انتقال نفت قطب آباد در کنار بزرگراه ترانزیتی بندرعباس - سیرجان با ۲ دستگاه توربین سولار تاروس با قدرت ۶۵۰۰ اسب بخار و پمپ های اصلی به قدرت ۹۹۳.۶ متر مکعب در ساعت وظیفه انتقال فراورده ها را به عهده دارد.
مرکز انتقال نفت مهرآران در شمال استان هرمزگان با ۴ دستگاه توربین سولار هریک به قدرت ۶۵۰۰ اسب بخار و پمپ های اصلی با قدرت ۶۱۰ متر مکعب در ساعت وظیفه سوخت رسانی را انجام می دهد. این مرکز دارای ۳ مخزن تادلی به ظرفیت ۲۲ میلیون لیتر و ۳ دستگاه بوستر پمپ است که وظیفه انتقال فرآورده ها را در مواقع توقف به عهده دارد.
خطوط " ۱۶ و " ۲۰ رفسنجان / اصفهان از مرکز انتقال نقت نائین عبور می کند که در خط " ۲۰ با ۳ الکترو پمپ و ظرفیت انتقال ۲۰۰ هزار بشکه در روز و خط " ۱۶ با ظرفیت انتقال ۶۳۰ متر مکعب فراورده را به اصفهان منتقل می کند. یک خط انشعابی از خط " ۱۶ به طول ۱۴ کیلومتر فرآورده مورد نیاز انبارهای پخش نادین را تامین می کند.
در مرکز انتقال نفت یزد انتقال فراورده های اصلی دریافتی از رفسنجان پس از تامین سوخت مورد نیاز یزد از طریق خط " ۱۶ با قدرت حمل ۴۰۰ متر مکعب در ساعت و خط " ۲۰ با قدرت حمل ۱۳۱۲ متر مکعب در ساعت به مرکز انتقال نفت نائین در فاصله ۱۴۷ کیلومتری پمپاژ می شود.
تاسیسات سیرجان با یک خط لوله " ۸ به طول ۱۶ کیلومتر که از خط " ۲۶ منشعب می شود فراورده های نفت سفید، نفت گاز و بنزین مورد نیاز سیرجان را تامین می کند.
تاسیسات کرمان با خط " ۱۴ به طول ۱۲۵ کیلومتر و یک خط لوپ " ۱۴ به طول ۸۳ کیلومتر ظرفیت ۱۸۹ میلیون لیتری انبار نفت کرمان را از رفسنجان تامین می کند. همچنین در کیلومتر ۹۲ رفسنجان / کرمان با انشعاب " ۸ وطول ۶۰۰ متر سوخت رسانی نیروگاه باغین را بعهده دارد.