رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت گاز و پتروشیمی در گفتگو با ایلنا:
برخی راه های صادرات محصولات نفتی شناسایی شده است / قیرهای نامرغوب در داخل کشور مصرف میشوند
برخی راههایی که ما برای صادرات محصولات نفتی از آنها استفاده میکردیم توسط تحریم کنندگان شناسایی شده البته توانستهایم دو تا سه محموله نفتی را به خارج از کشور ارسال کنیم.
رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت گاز و پتروشیمی گفت: اخیرا برای صادرات نفت و فرآورده به چین تا حدی راهها باز شده و امکان صادرات گسترش یافته است و به شرکتهای بیشتری فرصتی مضاعف برای صادرات داده شده است.
حسن خسروجردی، رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت گاز و پتروشیمی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا بعد از لغو تحریم پتروشیمی مشتریان این محصولات افزایش یافته یا خیر؟، گفت: ما همچنان مشتریان قدیمی و بازار قبلی خودمان را داریم و اخیرا برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، اسپانیا، ترکیه و اروپای شرقی نیز با توجه به تحریمهایی که علیه روسیه اعمال شده ایران را جایگزین تامین نیازهای خود کرده و به جمع مشتریان محصولات پتروشیمی کشورمان پیوستهاند و در این راستا یکی از اقلامی که متقاضی بیشتری داشته گاز LPG بوده است.
وی در خصوص بحثصادرات نفت از سوی اتحادیه نیز تصریح کرد: برخی راههایی که ما برای صادرات محصولات نفتی از آنها استفاده میکردیم توسط تحریم کنندگان شناسایی شده البته توانستهایم دو تا سه محموله نفتی را به خارج از کشور ارسال کنیم اما از اینکه محصولات چگونه و به کجا برده شدهاند نمیتوان سخنی به میان آورد زیرا وقتی یک شرکت شناسایی شود جرائم سنگینی علیه آن اعمال خواهد شد.
خسروجردی خاطر نشان کرد: اخیرا برای صادرات نفت و فرآورده به چین تا حدی راهها باز شده و امکان صادرات گسترش یافته است و به شرکتهای بیشتری فرصتی مضاعف برای صادرات داده شده است.
وی در خصوص اینکه آیا صادرات قیر نامرغوب همچنان ادامه دارد نیز توضیح داد: شرکتهای متقلبی که اقدام به صادرات قیر نامرغوب میکنند اغلب یکبار مصرفند یعنی به محض اینکه شناسایی شدند تعطیل میشوند اما دوباره در جایی دیگر اقدام به تاسیس شرکت و ادامه روند قبلی خود میکنند.
رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآوردههای نفت، گاز وپتروشیمی با بیان اینکه قیرهای نامرغوب در داخل کشور نیز مصرف میشوند، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که است اینکه وزارت راه و شهرسازی از قبل حواله قیر را نمیدهند و وقتی بدهکار یا بستانکار میشوند به جای پول حواله قیر را میدهند و آن هم بعد از اینکه قیر ریخته شده و آسفالت شد انجام میشود.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد قیر مصرفی در داخل و همچنین قیر صادراتی از نوع نامرغوب است به همین دلیل قیری که در داخل کشور استفاده میشود خراب بوده و در سال اول آسفالت ترک بر میدارد.
خسروجردی همچنین گفت: صادر کنندگان قیر نامرغوب برای سود بردن بیشتر نیمی از بشکه قیر صادراتی را با قیر نامرغوب که از مازوت و قیر طبیعی ترکیب میشود پر کرده و قسمت بالایی بشکه را با قیر مرغوب پر میکنند تا در زمان نمونه برداری با مشکل مواجه نشوند.
وی در خصوص سرانجام تشکیل کنفدراسیون بررسی کیفیت قیرها نیز گفت: این کنفدراسیون هنوز تشکیل نشده اما پیگیر برگزاری و تشکیل آن هستیم.