خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر نفت به مناسبت همایش ملی اچ اس یی:

ضرورت انتخاب استراتژی مناسب برای کاهش نرخ حوادثدر صنعت نفت

ضرورت انتخاب استراتژی مناسب برای کاهش نرخ حوادثدر صنعت نفت
کد خبر : ۱۲۴۳۶۱

نظام مدیریتی اچ اس یی تلاش می کند با نگاهی پیشگیرانه و در قالب یک الگوی نظام یافته خطرات را در صنعت نفت شناسایی و با کنترل و مدیریت آنها، میزان حوادثرا به حداقل برساند.

وزیر نفت نظام مدیریتی اچ اس یی را محور توسعه پایدار در صنعت نفت اعلام و تصریح کرد: ضروری است با انتخاب استراتژی‌های مناسب، نرخ وقوع حوادثدر این صنعت به حداقل ممکن کاهش یابد.

به گزارش ایلنا، در پیام بیژن زنگنه خطاب به مدیران، متخصصان، اندیشمندان و فرهیختگان آمده است: همان طور که واقف هستید در حال حاضر صنعت نفت در یک شرایط رقابتی و پیچیده، متاثر از عوامل جهانی شدن، توسعه تکنولوژی و تشدید تحریم‌ها قرار گرفته است، از جمله پیامدهای این وضعیت بروز حوادثشغلی است که علاوه بر آسیب‌های انسانی و زیست محیطی می‌تواند بر میزان فروش، سود و همچنین اعتبار صنعت نفت در سطح جامعه و افکار عمومی تاثیر گذار باشد.

ازاین رو، توجه به هزینه‌های ناشی از حوادثو تلاش در جهت کاهش آن‌ها می‌تواند از یک سو به دستیابی به اهداف استراتژیک و کاهش هزینه‌ها کمک کند و از سوی دیگر به حفظ و نگهداری کارکنان به عنوان اصلیترین سرمایه‌های سازمانی یاری رساند.
نظام مدیریتی اچ اس یی، به عنوان محور توسعه پایدار، نوعی رویکرد و نگرش جامع مدیریتی و بخش مهمی از نظام مدیریت جاری در صنعت است که تلاش می‌کند با نگاهی پیشگیرانه و در قالب یک الگوی نظام یافته خطرات را در صنعت نفت شناسایی و با کنترل و مدیریت آن‌ها، میزان حوادثرا به حداقل برساند. برای بقا و پیشرفت خود عالمانه‌تر از قبل باید عمل کرد و با انتخاب استراتژی‌های مناسب نرخ وقوع حوادثرا به حداقل ممکن کاهش داد.

امروزه در کشورهای صنعتی توسعه یافته نظام مدیریت اچ اس یی به عنوان یکی از محورهای تاثیرگذار در افزایش بهره وری، توسعه پایدار و بهبود کیفیت مطرح است، این ٣ عامل یاد شده مزیت رقابتی ایجاد کرده و ضامن پایداری و بقای سازمان است. بی‌شک، عدم توجه به الزامات اچ اس یی نرخ حوادث، بیماری‌ها، آسیب‌ها، ضایعات وارده به محیط زیست و هزینه‌های سازمان را افزایش داده و بهره وری سازمانی را کاهش خواهد داد.

طراحی و اجرای موثر برنامه‌ها و طرح‌های اچ اس یی جدا از منظر آسیب‌شناسی حوادث، بیماری‌ها و آسیب‌ها، باعثشکوفایی اقتصاد سازمان و افزایش کیفیت می‌شود.

بر این باور و اعتقاد هستم، نظام مدیریتی اچ اس یی به عنوان محور توسعه پایدار نوعی رویکرد و نگرش جامع مدیریتی و بخش مهمی از نظام مدیریت جاری در صنعت است که تلاش می‌کند با نگاهی پیشگیرانه و در قالب یک الگوی نظام یافته خطرات را در صنعت نفت شناسایی و با کنترل و مدیریت آن‌ها، میزان حوادثرا به حداقل برساند.

خوشبختانه در دهه ٨٠ و با شروع استقرار مدیریت اچ اس یی در وزارت نفت و متعاقب آن جذب نیروی انسانی متخصص در بخش‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست، هم اکنون شرایط مساعدی برای توسعه نظام مدیریت اچ اس یی در صنعت نفت فراهم می‌باشد، البته در این میان تعهد مدیران ارشد و میانی و پویایی و اثربخشی عملکرد این نظام بسیار پر رنگ و حیاتی است و کلیه کارکنان باید در تمامی سطوح سازمانی آن را در سر لوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

بنابراین ضمن حمایت و پشتیبانی از نظام مدیریت اچ اس یی انتظار دارم، مدیران، مسئولان و متولیان امر در وزارت نفت در حوزه صنعت و دانشگاه با آسیب‌شناسی علمی ضمن شناسایی چالش‌ها و موانع پیش رو نسبت به پایش و بهبود عملکرد اچ اس یی اقدام نمایند.

امید است با اتکال به خداوند سبحان و بهره گیری از هم اندیشی اندیشمندان و صاحب نظران با عزمی راسخ و جمعی بتوانیم شاهد دستاورد‌های روز افزون و بهبود مستمر نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در وزارت نفت باشیم.»
همایش ملی اچ اس یی امروز(چهارشنبه، ۶ آذرماه) در دانشکده صنعت نفت آبادان برگزار شد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز