خبرگزاری کار ایران

گرامی‌ در گفت‌وگو با ایلنا:

تحقق وعده‌های قالیباف نیاز به درآمد ۷ دولت پس از انقلاب دارد

تحقق وعده‌های قالیباف نیاز به درآمد ۷ دولت پس از انقلاب دارد
کد خبر : ۴۸۷۸۵۷

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌رسد نباید به سیاستمدارانی که اقتصاد را ساده می‌انگارند اعتماد کرد.

پژمان گرامی در گفت‌وگو با ایلنا به بررسی ساز و کار تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و با انتقاد از اینکه سیاستمدارن تلاش می‌کنند سبد رای خود را از شکاف میان فقیر و غنی پر کنند، خاطرنشان کرد: نامزدهای انتخاباتی رسما جامعه را به سمت انشقاق بیشتر پیش می‌برند و سرمایه و سرمایه‌گذار را می‌ترسانند.

گرامی با طرح این سوال که ایجاد دو قطبی‌های خطرناک چه سودی برای کشور دارد؟ تاکید کرد: پس از آنکه هر یک از نامزدهای محترم برنده انتخابات شود چگونه می‌تواند جامعه را دربرابر تهدیدهای داخلی و خارجی یکپارچه کند.

او با اشاره به سه وعده اعلام شده توسط قالیباف، در تبلیغات انتخاباتی این کاندیدا تصریح کرد: تحقق این سه وعده به تنهایی بیش از ٢٥٠٠ میلیارد تومان هزینه در بردارد که این رقم برابر با درآمد نفتی ٢٧ سال ایران است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یارانه ١٥٠ هزار تومانی، اشتغال برای ٥ میلیون نفر و کارانه ٢٥٠ هزار تومانی را  یکی از بخش‌های شعارهای جذاب و فریبنده قالیباف دانست و در ادامه افزود: این درحالی است که به گفته محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم ، در حال حاضر دولت با درآمد ٢٣ هزار میلیاردی فروش نفت کشور را اداره می‌کند. بنابراین می‌توان با احتساب حتی دلار ٤ هزار تومانی میزان درآمد نفتی سالانه کشور را ٩٢ هزار میلیارد تخمین زد که در صورت ثابت ماندن این رقم بعد از ٢٧ سال  می‌توان آن اعتبار ٢ هزار ٥٠٠ میلیارد تومانی را تامین کرد.

گرامی تاکید کرد: در واقع تحقق تنها سه وعده یک دولت نیاز به درآمدهای ٧ دولت جمهوری اسلامی ایران دارد.

او به شعار ایجاد ٦ میلیون شغل از سوی ابراهیم رییسی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ایشان گفته است که در قالب برنامه ششم توسعه تاکید شد آمار بیکاری از ١٢ درصد به ٨ درصد کاهش یابد و باید هر سال ١ میلیون شغل ایجاد شود. رییسی معتقد است می‌توان بر اساس برنامه ششم توسعه بین یک تا یک و نیم میلیون شغل در سال ایجاد کرد و بحران بیکاری را در کشور کاملا حل کرد، این درحالی است که ٢٠ دی ماه سال گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه متوسط نرخ بیکاری در این برنامه را ١٠/٢ درصد تصویب کرده بودند و علاوه بر این تاکنون نرخ بیکاری تک رقمی ذکر شده در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه نیز محقق نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان مطابقت نداشتن شعارها با وضعیت فعلی اقتصاد را دلیلی برای بیان این گفته رییس مجلس دانست که تاکید کرده است همه افرادی که در انتخابات هستند باید برای تولید و اشتغال برنامه بدهند نه شعارهای غیر قابل اجرا.

گرامی با ابراز تاسف از اینکه هیچ کسی به اندازه کاندیداهای این انتخابات نمی‌توانست با تاریک نشان دادن اوضاع کشور دشمنان را شاد و امیدوار کند، خاطرنشان کرد: اینکه فردی به شیوه وال‌استریت جامعه را به اکثریت و اقلیت خیالی تقسیم می‌کند و می‌گوید عموم مردم به حاشیه رانده شدند و این به این معنی است که گویا حاصل و محصول نظام جمهوری اسلامی همین شکاف و فقر بوده است.

او با انتقاد از اینکه هنوز کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برنامه مدون و مشخص اقتصادی ارائه نکردند گفت: حتی سخنان بعضی از کاندیداها به گونه‌ای است که مشکلات اقتصادی نه تنها حل نخواهد شد بلکه تشدید هم می‌شود.

گرامی انتظارآفرینی بی‌جا و طرح وعده‌های بی سرانجام را صرفا بازی با روح و روان مردمی دانست که با چالش‌های بزرگ اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و تاکید کرد: در انتخابات پیش رو یارانه نقدی عملا تبدیل به ابراز مهم رای آوری از سوی بعضی کاندیداها شده است.

او با بیان اینکه طراحان این شعارهای انتخاباتی در صورت پیروزی توجیهات زیادی برای عمل نکردن به وعده‌های خود خواهند داشت و سازوکاری نیز برای پاسخگویی آنها وجود ندارد، گفت: برخی نامزدهای انتخاباتی عملا مزایده وعده‌های رفاهی گذاشته‌اند اما اقتصاددانان می‌گویند این وعده‌ها شدنی نیست.

گرامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد نباید به سیاستمدارانی که اقتصاد را ساده می‌انگارند اعتماد کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز