معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا خبر داد؛
انتخاب رشته در دورههای کار و دانش و فنی و حرفهای دو مرحلهای میشود
به منظور تعادل در سیستم آموزشی کشور و همچنین توسعه نامتوازن رشتههای تحصیلی، هدایت تحصیلی در مدارس باید به گونهای صورت گیرد که بین علاقه دانشآموز و نیاز کشور یک تعادل ایجاد شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از دو مرحلهای شدن انتخاب رشته دانشآموزان در دورههای کار و دانش و فنی و حرفهای خبر داد.
علی زرافشان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که بالاخره هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانشآموزان در دورههای کار و دانش و فنی و حرفهای به چه صورت انجام میشود، اظهار داشت: در حال حاضر بحثبر سر این است که آیا دانشآموزان فنی و حرفهای و کار و دانش از پایه نهم وارد رشته مورد نظر شوند یا خیر؟
وی افزود: در شاخه نظری رشتههای ما محدود و انتخاب برای دانش اموزان راحتتر است، اما در شاخههای فنی و حرفهای و کار و دانش به جهت تعدد بیش از اندازه رشتهها، شاید انتظار انتخاب رشته یک مرحلهای صحیح نباشد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس توافقاتی که تاکنون صورت گرفته، قرار است؛ برای دانش آموزان رشتههای کار و دانش و فنی و حرفهای، هدایت تحصیلی دو مرحلهای شود؛ به این صورت که یک مرحله ورود به شاخه فنی و حرفهای و کاردانش و مرحله دوم ورود به گروههای بزرگ آموزش مهارتی است.
زرافشان در توضیح بیشتر این طرح گفت: معتقدیم هدایت تحصیلی یک دفعه برای دانش آموزان پایه نهم مناسب نیست، بلکه در ابتدا باید دانشآموزان با گروههای بزرگ مهارتی آشنا شوند و در داخل گروه دست به انتخاب بزنند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای دو مرحلهای هدایت تحصیلی برای دانشآموزان در شاخه کار و دانش از ضرورت بیشتری برخوردار است؛ چرا که آنها بعد از دیپلم مستقیما وارد بازار کار میشوند و به نوعی آینده شغلی خود را رقم میزنند، بنابراین لازم است، انتخابها با تامل و دقت بیشتری صورت گیرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اضافه کرد: از سوی دیگر بخشی از دانشآموزان رشته فنی و حرفهای که قصد ادامه تحصیل ندارند، وارد بازار کار میشوند، بنابراین دو مرحلهای کردن هدایت تحصیلی میتواند؛ روش مناسبتری برای شاخه فنی و حرفهای و کار و دانش باشد.
وی از برگزاری دورههای آموزشی برای مشاوران و مدیران مدارس در دوره اول متوسطه در تابستان ۹۴ خبر داد و گفت: این دورههای آموزشی به جهت آشنایی دانش آموزان و اولیاء آنها نسبت به شیوه جدید هدایت تحصیلی برگزار میشود.
زرافشان در ادامه تاکید کرد که به منظور تعادل در سیستم آموزشی کشور و همچنین توسعه نامتوازن رشتههای تحصیلی، هدایت تحصیلی در مدارس باید به گونهای صورت گیرد که بین علاقه دانشآموز و نیاز کشور یک تعادل ایجاد شود.